باغ عفیف آباد دومین موزه نظامی در خاورمیانه

عفیف اباد شیراز

عفیف آباد یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در دوره صفویه تاسیس شده است. این باغ یکی از مکانهایی بوده که پادشاهان ایرانی برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت خود به آنجا می رفتند .  اینک نیز به یکی از بزرگترین موزه های نظامی خاورمیانه مبدل شده است.

آدرس باغ عفیف آباد

آدرس باغ عفیف آباد شیراز

این باغ تقریبا در انتهای خیابان عفیف آباد و نزدیک خیابان ستار خان واقع شده است . از جاذبه های نزدیک به این باغ می توان به خانه شاپوری ، حمام وکیل و سرای مشیر اشاره کرد .

تاریخچه باغ عفیف آباد

تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد که در ابتدا باغ گلشن نامیده می شد ، نخستین بار در دوره صفویه تاسیس شد . آنقدر چشم نواز بود که همیشه یکی از بزرگترین گزینه های پادشاهان صفویه برای گذرندان اوقات فراغتشان بشمار می رفت.

یعقوب خان ذوالقدر ، حاکم استان فارس در زمان صفویه یک ارگ در باغ ساخت که بعدا خراب شد و باغ از بین رفت.

میرزا علی خان قوام الملک در دوره قاجار این باغ را خرید و جانی دوباره به آن بخشید . به علاوه او یک عمارت نفس گیر برای افزودن شکوه عظمت بیشتر ، در این باغ بنا کرد.

بعد از آن این باغ به  خواهر زاده اش عفیفه خاتون به ارث رسید . او نیز به زیبایی باغ بسیار اهمیت می داد و خود را مسئول حفظ و نگهداری از آن می دانست. نام باغ نیز برای زنده نگهداشتن خاطره او به عفیف آباد تغییر یافت.

هنگامی که سلسله پهلوی شروع به اداره کشور کرد . باغ عفیف آباد به فرح پهلوی اختصاص یافت .

در سال 1961 ، دولت ایران این باغ را در حراجی خریداری کرد. این باغ همچنان در اختیار دولت است و بازدید از آن برای عموم آزاد می باشد . و همچنین دومین موزه نظامی ایران در سال 1991 در این باغ ساخته شد. با اطلاع از ارزانترین نرخ پروازهای شیراز ، در یک زمان مناسب و مقرون به صرفه به شهر شعر و ادب ایران بروید و از این باغ زیبا دیدن نمایید.

ساختار باغ عفیف آباد

ساختار باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد واقع در یک زمین 13 هکتاری در قسمت غربی شیراز ساخته شده است . یکی از قدیمی ترین و زیباترین باغ های این شهر به شمار می رود. گلهای رنگارنگ در سراسر این باغ به چشم می خورند.

در دیوار شمالی باغ یک درب چوبی وجود دارد . به محض ورود به باغ ، حوضچه بزرگ مستظیل شکلی با درختان بلند در اطراف آن مشاهده می شود.

عمارتی با شکوه درست در وسط باغ قرار دارد. سقف چوبی عمارت با حکاکی و نقاشی های دیدنی تزئین شده است . شیشه های رنگی ، پنجره های ارسی ، درهای چوبی ، شومینه مرمر ، فرش های ایرانی با ارزش ، مبلمان گران قیمت و پیانو شخصی فرح پهلوی همگی کمک زیادی کرده تا این بنا به یک عمارت زیبا تبدیل شود.

در اطراف سالن اصلی اتاق های وجود دارد که به عنوان اتاق نشیمن ، اتاق مطالعه ، کازینو ، اتاق کنفرانس و اتاق پذیرایی مورد استفاده قرار می گرفته است.

زمان بازدید از باغ عفیف آباد

زمان بازدید از باغ عفیف آباد شیراز

شیراز در همه فصل ها شگفت انگیز است ؛ اما بهترین فصل سفر به آن بهار می باشد که هوا بسیار دلپذیر است و بوی شکوفه های نارنج به طرز سخاوتمندانه ای  در هوا پخش می شود. با خرید بلیط پرواز چارتر کرمانشاه به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به کرمانشاه سفری به شهردرختان  بهار نارنج داشته باشید.

رستوران های نزدیک باغ عفیف آباد

رستوران های نزدیک باغ عفیف آباد شیراز

اگر می خواهید در اطراف باغ عفیف آباد وعده غذایی میل کنید ، می توانید به رستوران فست فود ناماک ، رستوران برنتین ، غذای آماده شهر غذا ، رستوران جگر طلا ، گپ فست فود ، رستوران شاورما و … بروید.

هتل های نزدیک باغ عفیف آباد

هتل های نزدیک باغ عفیف آیاد شیراز

از جمله هتل هایی که در نزدیکی این باغ برای اقامت خود می توانید انتخاب کنید می توان به : هتل ساسان ، هتل بین المللی پارس ، هتل کوثر و هتل ارم اشاره کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *