باغ موزه قصر، زندانی اسرارآمیز

باغ موزه قصر، زندانی اسرارآمیز و مخوف

باغ موزه قصر که با نام زندان قصر نیز در میان مردم مشهور است، یکی از قدیمی ترین زندان ها در ایران است. این زندادن اولین زندان متمرکز در پایتخت است. این زندان هم اکنون کاملا به موزه تبدیل شده است و جز یکی از مراکز فرهنگی تاریخی هنری در پایتخت شناخته می شود.

تاریخچه باغ موزه قصر

تاریخچه باغ موزه قصر را بدانید

طبق اسناد تاریخی این قصر در ابتدا سلطنت فتحعلی شاه یکی از پادشاهان قاجار در سال 1168 هجری شمسی ساخته شده است. این مجموعه 24 هکتاری در زمان سلطنت ناصرادین شاه از رونق افتاد و این پادشاه قاجاری کاخ گلستان را ترجیح داد. این کاخ در طول سالها برای مقاصد گوناگون استفاده شد تا سرانجام در سال 1308 رضا شاه با ایجاد تغییرات اساسی از آن برای زندان استفاده کرد. پس از انقلاب اسلامی نیز تا مدت ها از آن برای حبس زندانیان غیر سیاسی استفاده می کردند. در سال 1383 به علت فرسودگی بنا و بنا شدن آن در وسط شهر، توسط شهرداری تعطیل ودر نهایت در سال 1391 به باغ موزه تبدیل شد.

گشت و گذار در باغ موزه

گشت و گذار در باغ موزه را تجربه کنید

این زندان دروسط یک باغ زیبا واقع شده است که دارای چندین نهر با آب گوارا است. اصطلاح آب خنک کردن نیز از همینجا نشات گرفته است.گشت گذار در این باغ موزه حسی دوگانه در انسان ایجاد می کند، چطور مکانی به این زیبایی و سرسبزی زمانی محلی برای شکنجه و آزار و زندانی شدن افراد استفاده می شده است. تبدیل کردن یک زندان مخوف نیز به یک مکان گردشگری از دیگر نکات قابل توجه است که طراحان پروژه به خوبی توانسته اند از پس آن برآیند.

این موزه از قسمتهای مخلفی تشکیل شده است، اولین قسمتی که پس از ورود به باغ نظر شما را به خود جلب می کند موزه مارکوف است. مارکوف سازننده و طراح زندان قصر می باشد که دو روز پس از افتتاح زندان به دستور رضا شاه در همین مکان زندانی شد وبدین ترتیب او اولین زندان رسمی اینجا بود. بند تاریخ یکی از قسمتهای جالب و جذاب این موزه است.

بند هر سلول به غرفه ای برای نمایش دادن اسناد مهم دوره قاجار تا پهلوی می باشد. در بند اسناد می توانید دست نوشته ها کتاب روزنامه ها و عکس های مربوط به دوره انقلاب را مشاهده کنید. بازداشتگاه پهلوی دوم ازدیگر قسمتهای جذاب این موزه است که به همان سبک سیاق بازسازی شده است. در محوطه ی باغ نیز برجک دیده بانی و چند مجسمه نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

موقعیت مکانی باغ موزه قصر

موقعیت مکانی باغ موزه قصر درتهران

باغ موزه قصر در انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی در میدان پلیس وافع شده است. برای بازدید از این باغ موزه اسرار آمیز می توانید با اتومبیل شخصی، مترو و یا وسایل نقلیه عمومی به آنجا بروید. بوستان مینیاتور و موزه رضا عباسی از دیگر جاذبه های گردشرگری زیباو نزدیک به این باغ موزه است.؛ که می توانید پس از خرید بلیط سیستمی تهران بازدید از این دو مکان را نیز همراه با گشت در این باغ موزه در برنامه تور خود قرار دهید. این باغ موزه زیبا همه روزه از ساعت 10 صبح تا 17 برای بازدید عموم باز است

رستوران های نزدیک باغ موزه قصر

رستوران های نزدیک به باغ موزه قصر

اگر گشت و گذار در این باغ موزه احساس گرسنگی کردید نگران نباشید در این اطراف رستوران های متنوعی وجود دارد. مجمعه رستوران های کولاک، باغ رستوران سنتی صبا، رستوران قصر موج، فست فود شیلا از جمله رستوران های نزدیک و با کیفیت نزدیک به این باغ موزه است.

هتل های نزدیک باغ موزه قصر

هتل های نزدیک باغ موزه قصر

از جمله هتل های نزدیک به این باغ موزه هتل پارسیان آزادی، هتل اسپیناس پالاس، هتل استقلال میباشند که می توانید پس از تهیه بلیط هواپیما گچساران به تهران و بلیط هواپیما تهران به گچساران برای اقامت انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *