باغ نگارستان یک باغ تاریخی

باغ نگارستان یک باغ تاریخی تهران

باغ نگارستان یکی از مکانهای مهم تاریخی و فرهنگی تهران است. این باغ در مرکز شهر واقع شده و برای گردشگرانی که به تاریخ فرهنگی ایران علاقه مند هستند، مکانی بسیار جذاب و دیدنی است که می توانند پس از رزرو بلیط هواپیما تهران از آن دیدن کنند. تاریخچه باغ با تاریخ دانشگاه تهران و کمال الملک هنرمند مشهور ایرانی در تعامل است. از این گذشته، این باغ یک مکان زیبا برای پیاده روی و آشنایی با معماری ایرانی قرن نوزدهم و بیستم است.

یكی از سالن های این باغ تحت عنوان موزه به آثارهنرمند معروف ایرانی محمد كفاری اختصاص یافته است. وی که با نام هنری کمال الملک شناخته می شود، مدرسه هنرهای زیبا را در باغ تاسیس کرد. این نمایشگاه شامل آثار برجسته دو نسل از شاگردان او است.

تاریخچه باغ نگارستان

تاریخچه باغ نگارستان تهران

این باغ در سال 1802 به دستور فتحعلی شاه پادشاه ایران به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شد. در این بنا نقاشی های زیادی با پرتره های پادشاهان و امضاهای نقاشان معروف از قبیل میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش وعبدالله خان وجود داشت. از این رو با نام “نگارستان” که در زبان فارسی به معنای “مکانی پر از تصاویر” است؛ مشهور شد. مراسم تاجگذاری شاه سوم ایران، محمد شاه قاجار، در سال 1834 در باغ نگارستان اتفاق افتاد.

تاج و تخت “طاووس” که در این مراسم شرکت استفاده شده بود، هم اکنون در موزه جواهرات ملی موجود است. در زمان سلطنت مظفر الدین شاه، در ​​این باغ نخستین مدرسه فلاحت، مدرسه هنرهای زیبا و مدرسه مذهبی دایر گردید.

در سال 1928، یک مرکز آموزشی برای معلمان در یکی از ساختمانهای باغ شروع به کار کرد. در سال 1936 یکی از سالن ها به کتابخانه تبدیل شد. وقتی دانشگاه تهران کار خود را در سال 1934 شروع کرد، برخی از دانشکده ها دوره هایی را در باغ نگارستان برگزار کردند. در سال 1958 این باغ به دارایی مؤسسه تحقیقات اجتماعی و همکاری ایران تبدیل شد.

برخی از ساختمانها پس از سقوط سلسله قاجار در سال 1925 تخریب شدند و باغ بسیار کوچکتر شد. برنامه هایی برای از بین بردن این باغ در سال 1971 و 1986 وجود داشته است تا اینکه دانشگاه تهران مابقی این باغ را به عنوان موزه شکوه و تاریخ دانشگاه اعلام کرد، که این امر به حفظ این مکان تا به امروز کمک شایانی کرده است.

موقعیت مکانی باغ نگارستان

موقعیت مکانی باغ نگارستان تهران

باغ نگارستان در بخش مرکزی تهران و در فاصله ی 5 دقیقه پیاده روی از ایستگاه مترو بهارستان واقع شده است. در اطراف باغ نگارستان چندین موزه وجود دارد، موزه نقاشی بروی شیشه، کاخ مسعودیه، موزه جواهرات ملی در فاصله کمی در این باغ قرار دارند؛ بنابراین می توانید مسیر بازدید خود را بر این اساس برنامه ریزی کنید. همچنین اگر از ایستگاه جنوب به ایستگاه امام خمینی بروید، خود را در بین مکانهای گردشگری فراوانی مشاهده خواهید کرد: موزه ملی ایران، موزه عبرت، پارک ملت، باغ ملی، کاخ گلستان و بازار بزرگ تهران

هتل های نزدیک باغ نگارستان

هتل های نزدیک باغ نگارستان تهران

باغ نگارستان به دلیل موقعیت مرکزی که دارد، هتل های زیادی در اطراف خود دارد. اگر قصد سفر با بودجه کم را دارید، هتل 1 ستاره مهر یا هتل ثامن را امتحان کنید؛هر دو در فاصله نزدیکی از باغ نگارستان قرار گرفته اند. می توانید اتاقهای دنج را در هتل 2 ستاره شهریار، هتل مرکزی ایران یا هتل 3 ستاره اسکان در خیابان فرصت پیدا کنید. برای اقامت لوکس تر، از هتل فردوسی، هتل پرشین پلازا تهران یا هتل اسپیناس خلیج فارس دیدن کنید.

رستوران های نزدیک باغ نگارستان

رستوران های نزدیک باغ نگارستان تهران

مناطق مرکزی تهران مملو از کافی شاپ و رستوران می باشد. بعد از بازدید از باغ نگارستان، با کمی پیاده روی به ایستگاه مترو سعدی بروید، جایی که برای ناهار گزینه های مختلفی خواهید داشت. کافه تیلیت غذاهای سنتی ایرانی را ارائه می دهد و دیزی های آن بسیار معروف است. در حسن رشتی غذاهای شمال ایران را سرو می کند، اما فقط در زمان ناهار باز است. اگر ترجیح می دهید غذای اروپایی بخورید، نگران نباشید کافه ایوان انواع همبرگر، ماکارونی، پیتزا، قهوه و دسر را سرو می کند.

زمان بازدید از باغ نگارستان

زمان بازدید از باغ نگارستان تهران

باغ نگارستان همه روزه به جز دوشنبه ها، از ساعت 9 تا 18:00 برای بازدید کنندگان باز می باشد؛ که می توانند پس از تهیه بلیط هواپیما بم به تهران و بلیط هواپیما تهران به بم از این باغ زیبا دیدن کنند. این باغ یکی از جاذبه های مهم فرهنگی تهران، پر از روح فرهنگ و آموزش است و مکانی زیبا برای گذراندن زمان است. تزئینات سالن ها شامل آینه کاری، طلاکاری و لوسترهای شیک است. خود باغ پر از غرفه های باز، استخرها، درختان و گل ها است. علاوه بر این، در گوشه ی باغ ، یک کافه روباز پیدا خواهید کرد که می توانید بعد از یک گشت و گذار، یک نوشیدنی خنک یا گرم صرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *