باغ پهلوان پور یک باغ ایرانی

معرفی باغ پهلوان پور یک باغ کاملا ایرانی

باغ پهلوان پور یکی از نُه باغ ارزشمند ایرانی است که تحت عنوان “باغ فارسی” در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این ملک در مهریز، یزد واقع شده است. بیایید بیشتر با این باغ بی نظیر آشنا شویم.

درباره باغ پهلوان پور

درباره باغ پهلوان پور مهریز یزد
باغ پهلوان پور در اصل متعلق به شخصی به نام  ” حسن ملا رضا ” بوده است که بعد از او داماد ایشان به نام ” علی پهلوان پور ”  که یکی از تجار یزد بوده است مالک باغ می شود.  نام باغ هم از نیز از نام ایشان گرفته شده است. باغ پهلوان پور در دوره قاجار ساخته شده است و در سال 2011 به همراه هشت باغ دیگر به عنوان یکی از آثار ممتاز جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. هم چنین این باغ در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

این باغ به نهرهایی که از درون باغ می گذرند، مشهور است و آن را به مکانی آرامش بخش و با طراوت برای بازدید کنندگان تبدیل کرده است. درختان بلند کهنسال در اطراف، این جویبار را احاطه کرده اند و منظره ای بهشتی به این باغ بخشیده اند. همچنین درختان میوه باغ شامل انار، بادام و خرمالو هستند و همانطور که می دانید کاشت این درختان نیازمند آب فراوان و هوای نسبتاً خنک می باشد، که نشاندهنده تفاوت آب و هوای این منتطقه با آب و هوای گرمای و کویری  استان است.

معماری باغ پهلوان پور

آَشنایی با معماری باغ پهلوان پور
معماری باغ پهلوان پور نشان دهنده تغییراساسی در سبک باغبانی ایران باستان در مقایسه با باغبانی رایج امروزی است. این باغ شامل یک مجموعه ورودی، یک کاخ (کوشک)، یک ساختمان زمستانی، یک ساختمان سرایداری، یک حمام و یک آشپزخانه است. علاوه بر این محور اصلی، آب به دو محور دیگر نیز تقسیم می شود، جایی که باغ به زیبایی محوطه سازی و تزئین شده است، به این معنی که درختان در حاشیه این دو خیابان کاشته می شوند.

ورودی باغ شامل برج ها، اصطبل ها و طاق ها است. تزئینات برج شبیه به دوره زندیه است، هرچند تاریخ ساخت هر سه ساختمان ذکر شده مربوط به دوره قاجار است. زیباترین بنای این باغ، همان کوشک یا شربتخانه است که در محور اصلی باغ واقع شده است.

موقعیت مکان باغ پهلوان پور

آَشنایی با موقعیت مکان باغ پهلوان پور
همانطور که گفته شد باغ پهلوان پور در مهریز و در 30 کیلومتری یزد واقع شده است. برای رفتن به این باغ کافی است پس از خرید بلیط ارزان قیمت هواپیما یزد و رفتن به مهریز، در مهریز، میدان معلم را پیدا کنید. سپس به خیابان مطهری بروید، بعد از گذشت حدود 600 متر، باغ را در یک جاده فرعی در سمت چپ خود خواهید یافت. مهریز دارای جاذبه های دیدنی دیگر مانند مساجد و قلعه نیز می باشد. به علت نزدیکی این شهر به یزد بازدید از سایر جاذبه های گردشگری منطقه، به ویژه در یزد بسیار راحت است. مسجد جامع فهرج، آتشکده زرتشتیان، محله فهادان، موزه آینه و روشنایی، مجتمع امیر چخماق و باغ صدری برخی از بهترین مکانها برای بازدید در یزد هستند.

رستوران های نزدیک به باغ پهلوان پور

معرفی رستوران های نزدیک به باغ پهلوان پور
رستوران صدف، فست فود اقبال و رستوران سنتی دربار برخی از مکان های نزدیک باغ پهلوان پور هستند که می توانید غذاهای خوشمزه ایرانی یا انواع فست فود را امتحان کنید.

هتل های نزدیک به باغ پهلوان پور

معرفی هتل های نزدیک به باغ پهلوان پور

این باغ در سال‌های اخیر تبدیل به «هتل باغ پهلوان‌پور» شده است، و می توانید با رزرو این هتل تجربه ی اقامت در باغ هتل با صفا را داشته باشید. اگر می خواهید پس از خرید بلیط هواپیما بندرعباس به یزد در شهر یزد اقامت داشته باشید باشد، گزینه های زیادی برای اقامت خود دارید. اگر می خواهید اقامت لوکس داشته باشید، می توانید هتل ملک التجار، هتل باغ مشیر الممالک یا هتل ارگ جدید را انتخاب کنید اگر قبل از رزرو بلیط هواپیما یزد به بندر عباس، به دنبال هتل های مناسب تر هستید، می توانید هتل جاده ابریشم، هتل ترمه یا هتل فرهند را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *