برج مهماندوست

برج مهماندوست به عنوان برج معصوم زاده هم شناخته می شود. این بنا تاریخی در جنوب روستای مهماندوست، نزدیک امامزاده، در مسیر شاهرود واقع شده است. این شهر همچنین در بیست کیلومتری شمال شرقی شهر دامغان در استان سمنان قرار دارد. در ادامه به معرفی بیشتر این بنا می پردازیم.

تاریخچه برج مهماندوست

تاریخچه-برج-مهماندوست دامغان

برج مهماندوست از بقایای سلسله سلجوقی می باشد. این بنا در سال 1097 در زمان سلطنت احمد سنجر ساخته شده است. این برج در تاریخ 12 اسفند 1315 با شماره ثبت 277 به عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. مردم روستای مهمان دوست این بنا را آرامگاه امامزاده قاسم فرزند امام موسی بن جعفر(ع) می دانند. شباهت های زیادی بین برج مهماندوست و برج طغرل در شهر ری وجود دارد. برخی از این شباهت ها شامل تاریخ ها و ساختارهای مشابه هستند. برج طغرل برجی آجری است؛ که مقبره حاکم سلجوقی طغرل بیگ است.

معماری برج مهماندوست

معماری-برج-مهماندوست دامغان

ارتفاع این برج در حدود 12 متر است. این بنا از موادی مانند آجر و ساروج ساخته شده؛ که ملات ضد آب مخصوصی است. ساختار بنا به شکل استوانه ای است؛ که 12 وجه روی آن قرار دارد. یکی از این زاویه ها شامل قوس های بلند به عنوان ورودی بنا است. و تزئینات مقرنس را می توان در این برج یافت.

ساختار برج مهماندوست

ساختار-برج-مهماندوست دامغان

گنبد اصلی برج تخریب شده است. و آنچه امروز از آن باقی مانده؛ حدود 14 متر ارتفاع دارد. دو قسمت نوشته دیواری در قسمت فوقانی برج به چشم می خورد. یکی با خط کوفی و دیگری با خط بنائی نوشته شده است. سه سنگ قبر در وسط برج قرار دارد؛ که یکی از آنها از آجر ساخته شده و دو مورد دیگر از سنگ چین ها ساخته شده اند. دقت مورد نظر در ساخت این بنا تا حدی بوده که لبه های تزئین شده قرنیزها حتی از پایین و در پایه برج دیده می شود. آنها با برش آجرها، مانند قطعات چوبی، آنها را به شکل های تیز یا خمیده، تقریبا مانند مجسمه ایجاد کرده اند. برج مهماندوست دامغان در سال 1396 با نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نوسازی، مرمت، جابجایی و تمیز کردن آجرهای آن انجام شد. گردشگران داخلی و خارجی فراوانی هر ساله در غالب تورهای گروهی و یا انفرادی با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز دامغان به این شهر آمده و به بازدید از آثار تاریخی این شهر و استان می پردازند.

هتل های نزدیک به برج مهماندوست

هتل-های-نزدیک-به-برج-مهماندوست دامغان

اگر قصد اقامت در نزدیکی این بنا تاریخی را دارید؛ هتل جهانگردی و مهمانسرای امیر این شهر از جمله انتخاب های پیش روی شماست. با ورود به سایتهای رزرو اقامت آنلاین، به راحتی قبل از شروع سفرتان اقامت خود را قطعی نمائید. و پس از آن با مراجعه به سایتهای فروش آنلاین بلیط هواپیما برای خرید بلیط هواپیما مشهد به دامغان و برای برگشت بلیط هواپیما دامغان به مشهد خود نیز اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *