بقعه دوازده امام

معرفی بقعه دوازده امام

بقعه دوازده امام با ساخت در قرن پنجم هجری و مربوط به دوران سلجوقیان به عنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی این شهر شناخته می شود. همچنین این بنای آجری ارزشمند به عنوان چهارمین اثر تاریخی و دومین گنبد شناسنامه دار ایران شناخته می شود. بقعه دوازده امام در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همراه ما باشید تا با جزئیات این اثر تاریخی بیشتر آشنا شوید.

موقعیت مکانی بقعه دوازده امام

آشنایی با موقعیت مکانی بقعه دوازده امام

این آرامگاه در محله ی فهادان یزد واقع شده است. برای بازدید از بقعه دوازده امام پس از خرید بلیط هواپیما یزد باید به خیابان امام بروید. این آرامگاه در ضلع غربی امام خمینی و در نزدیکی حسینیه بزرگ محله فهادان و همچنین در مجاورت مدرسه ی ضیائیه یا همان زندان اسکندر قرار گرفته است. دیگر جاذبه های نزدیک به بقعه ی دوازده امام موزه تخصصی سکه، خانه لاری ها، مسجد جهل محراب، مسجد جامع و حمام ابوالمعالی می باشد.

تاریخچه بقعه دوازده امام

آَشنایی با تاریخچه بقعه دوازده امام

بقعه دوازده امام در سال 429 هجری قمری ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین بناهای کتیبه دار می باشد. این بنا آتشکده ای بوده است که در زمان حکومت ابوجعفر علا الدوله کاکویه‌ دیلمی و به دستور شخص وی و توسط چند تن از سرهنگان او ساخته شده است. بروی کتیبه ای در این بقعه نام دو تن از سازندگان این بقعه به نام‌ های ابو مسعود بهشتی و ابو یعقوب اسحق ذکر شده است که به نظر می رسد همان سرهنگان حکومت علا الدوله و از برادرزاده ‌های طغرل سلجوقی بودند. این بنا پس از گذشت قرن ها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت که متاسفانه تغییر زیادی در ظاهر اولیه ی بقعه صورت گرفت.

طبق نظر برخی از مورخان ممکن است در این بنا پیکر ابوجعفر علا الدوله در بخشی از ساختمان مدفون باشد. از اینکه چطور و چه زمانی نام این آرامگاه را دوازده امام گذاشته اند اطلاعات دقیقی در دست نیست.

معماری بقعه دوازده امام

آَشنایی با معماری بقعه دوازده امام

پلان بقعه دوازده امام یک چهار ضلعی است که به هشت ضلعی تبدیل شده است. گنبد بقعه بروی این هشت ضلعی قرار گرفته است. در چهار ضلع این بنا، گوشواره هایی قرار دارد که در داخل هر یک از این گوشه ها درگاهی تعبیه شده است. گوشه‌سازی که در گنبد بقعه‌ صورت گرفته است، یکی از کهن‌ترین ترنبه‌های پتکانه در معماری ایرانی است که با قرار گرفتن دوازده ردیف طاقچه روی هم که تدریجاً به‌ سمت جلو ساخته شده‌است، باعث تکمیل این گوشه‌سازی بی مانند شده است.

مصالح استفاده شده در ساخت این بنا آجر می باشد و با گچبری اسلیمی با طرحی کاملا ساده این بنا را تزئین کرده اند. این گچبری ها مشابه گچبری های انجام شده در دوران ایلخانی است. در داخل محراب نیز سنگی مرمری وجود دارد صلوات بر دوازده امام و در انتهای آن نام یکی از مشاهیر یزد آورده شده است.

رستوران های نزدیک به بقعه دوازده امام

معرفی رستوران های نزدیک به بقعه دوازده امام

رستوران هتل جاده ابریشم، رستوران مارکوپولو، رستوران سنتی ادیب الممالک و کافه ونیز انتخاب های مناسبی در نزدیکی بقعه برای صرف غذا و یا نوشیدنی می باشد.

هتل های نزدیک به بقعه دوازده امام

معرفی هتل های نزدیک به بقعه دوازده امام

در اطراف بقعه دوازده امام هتل های زیادی قرار دارد که می توانید پس از خرید بلیط هواپیما بندرعباس به یزد و بلیط هواپیما یزد به بندرعباس به راحتی رزرو کنید. هتل سنتی کوروش، هتل سنتی شعرباف، هتل سنتی ترنج هتل اورینت برخی از این هتل ها می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *