بیستون میراث جهانی یونسکو

بیستون- کرمانشاه میراث-جهانی-یونسکو

آیا شما عاشق تاریخ باشکوه افرادی هستید که در گذشته زندگی می کرده اند؟ پس نباید فرصت بازدید از کتیبه بیستون با بیش از بیست اثر تاریخی ملی را از دست بدهید. بیایید به زمان پادشاهان، ملکه ها، جنگها و پیروزیها، شکوه و غرورها بازگردیم.

درباره بیستون

درباره-بیستون کرمانشاه

در کنار کوه بیستون مجموعه ای حک شده از کتیبه های برجسته و خط میخی وجود دارد؛ که مربوط به 521 سال پیش از میلاد مسیح که توسط داریوش بزرگ بنا شده است. کتیبه های بیستون به سه زبان منقرض شده عیلامی، اکدی و فارسی باستانی نوشته شده است. کتیبه ها با شرح  حال مختصر از داریوش، پادشاه امپراطوری پارس آغاز می شود. این یک توالی طولانی از وقایع در پی کشته شدن کوروش بزرگ و کامبیز دوم است. او در یک دوره به نوزده نبرد پرداخته است. داریوش بزرگ در تمامی جنگها پیروز شد؛ و این موفقیت را به کمک های اهورا مزدا نسبت داد. کتیبه بیستون در سال 2006 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

ریشه یابی بیستون

ریشه-یابی-بیستون کرمانشاه

اعتقاد بر این است؛ که کلمه بیستون از دو کلمه “بغ” به معنای خدا و “ستان” پسوند مکان که به معنای زمین است؛ و در مجموع “بغستان” به معنای زمین خدایان می باشد. کلمه بیستون در زبان پهلوی به “بهیستان” و سپس بهیستون تبدیل شد. این کلمه در اوایل سده های اسلامی “بهستون” خوانده میشد؛ و امروزه بیستون نامیده می شود. کلمه بیستون که در فارسی به معنی بدون ستون است؛ و از گویش های محاوره ای بوده؛ و فاقد اعتبار است.

درباره کتیبه بیستون

درباره-کتیبه-بیستون کرمانشاه

متن فارسی باستان شامل 414 سطر در پنج ستون است. متن عیلامی شامل 593 سطر در هشت ستون و متن بابلی در 112 سطر است. این کتیبه به صورت یک نقش برجسته از زندگی داریوش، پادشاه هخامنشی نشان داده شده؛ که کمانی را به عنوان نشانه ای از پادشاه در دست گرفته است؛ و پای خود را روی سینه چهره ای که در پشت او قرار دارد گذاشته است. دست راست او به سمت اهورا مزداست که نشانه ستایش است. اهورا مزدا با چهره ای انسانی و ریش مستطیل شکل مجسم شده است. که از انوار درخشش آفتاب بیرون می آید. روی سر او تاج درخشان با شاخ هایی قرار دارد؛ که دلالت بر الوهیت او است.

 اهورا مزدا دست چپ خود را که انگشتر داشت به سمت داریوش اشاره میکند. و جشن واگذاری پادشاهی را به داریوش جشن گرفت. دست راست خود را بلند کرده و برای داریوش آرزوی موفقیت دارد. اعتقاد بر این است که شکل پایین گوماته بغ که داریوش بر وی پیروز گشته است. داریوش و دو خدمتکار وی در سمت چپ حضور دارند؛ و ده چهره در سمت راست با دستانی گره خورده و طناب بر گردنشان ایستاده اند. آنها شورشیان تاج و تخت پارسی هستند؛ که توسط داریوش به دام افتاده اند.

چگونه کتیبه بیستون ساخته شد

چگونه-کتیبه-بیستون کرمانشاه-ساخته-شد

کتیبه بیستون چند ده متر بالاتر از سطح زمین در دامنه جنوبی کوه قرار دارد. و احتمالا از پله هایی در قسمت فوقانی کوه بیستون برای دستیابی به محل مورد نظر و سنگ تراش استفاده شده است. در پایان کار پله ها تخریب شده تا کار غیر قابل دسترس باقی بماند. بقایای این پلکان ها امروزه گویای این موضوع می باشد. گفته ها بر این مبنا است که لعاب قهوه ای که در سطح کار است؛ با ذرات سنگ آهک آمیخته شده است. و تمام کار با یک ماده ناشناخته پوشانده شده است. گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی با خرید بلیط پرواز کرمانشاه به این شهر سفر کرده؛ تا از آثار باستانی آن دیدن کنند.

موقعیت مکانی کتیبه بیستون

موقعیت-مکانی-کتیبه-بیستون کرمانشاه

در نزدیکی شهر کرمانشاه در غرب ایران و در نزدیکی شهر بیستون، کتیبه ای به نام بیستون به معنای مکان خدایان که به طول 15 متر و عرض 25 متر است. نوشته های بر روی این کتیبه جنبه های ناشناخته از تمدن باستانی را به روی نسلها گشود. به همین دلیل برای مصر شناسی قابل مقایسه با سنگ روزتا است. این شهر به دلیل داشتن یکی از اصلی ترین مسیرها برای پیوند ایران با بین النهرین، در نزدیکی شهر بیستون در کوهپایه کوههای زاگرس ایران واقع شده و مورد توجه بسیاری از پادشاهان قرار گرفته بود. مناظر و آثار باستانی دیگری در این شهر از جمله طاق بستان، غار قوری قلعه، غار پراو و تکیه بیگلربیگی هستند.

رستوران های نزدیک بیستون

رستوران-های-نزدیک-بیستون کرمانشاه

رستوران شبهای بیستون و رستوران امام حسین(ع) از جمله رستوران هایی هستند؛ که شما می توانید پس از بازدید از کتیبه بیستون برای صرف غذا به آنها مراجعه نمائید.

هتل های نزدیک بیستون

هتل-های-نزدیک-بیستون کرمانشاه

گزینه های مختلفی برای اقامت در نزدیکی بیستون وجود دارد. هتل لوکس پارسیان، هتل زیبا لاله بیستون از جمله این گزینه ها هستند. برای اقامت و رزرو بلیط هواپیما می توانید از سایتهای معتبر هم برای اقامت هتل مد نظرتان و هم برای تهیه بلیط هواپیما تهران به کرمانشاه و برای برگشت بلیط هواپیما کرمانشاه به تهران خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *