تجربه ای از طهران قدیم در میدان حسن آباد

تجربه خرید و گشت و گذار در میدان حسن آباد تهران

میدان حسن آباد یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین بخش های بافت تهران محسوب می شود. این میدان در گذر زمان نام های متفاوتی به خود دیده است. که می توان به نام های میدان ملک‌المتکلمین، میدان هشت گنبد، میدان پهلوی و میدان ۳۱ شهریور اشاره کرد که در نهایت این میدان نام وارث اراضی خود یعنی حسن فرزند میرزا یوسف آشتیانی را برای خود ثبت کرد. این میدان در تاریخ 5 اسفند1376 شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اگر دوست دارید طهران قدیم را تجربه کنید حتما پس از خرید پرواز سیستمی تهران به این میدان قدیمی زیبا سر بزنید.

پیشینه میدان حسن آباد

پیشینه میدان حسن آباد چیست

قبل از وجود این مدان تاریخی، باغ بزرگی در این منطقه وجود داشت که متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بود. او این منطقه را بانم پسرش حسن، حسن آباد نامید. پس از فوتش وارثین آن ملک را فروختند و عملا چیزی جز دو چهارراه کوچک از آن باقی نماند. در پی تغییر سلطنت قاجار به پهلوی و دوران پادشاهی رضا شاه میدانی دایره ای شکل با ساختمان های گنبدی در اطراف آن تغییر شکل پیدا کرد. ازین رو این محله به هشت گنبد معروف شد.

چند دهه پس از آن به اهتمام مهدی ملک زاده فرزند ملک المتکلمین این میدان به نام میدان ملک المتکلمین تغییر نام پیدا کرد. و تندیس او در میدان نصب گردید. ملک المتکلمین جز یکی از اصلی ترین اعضای مشروطه خواه بوده است که توسط محمد علی شاه به قتل می رسد.این میدان پس از انقلاب اسلامی به میدان 31 شهریور تغییر نام پیدا کرد که پس از چندی دوباره به نام اصلی خود همان حسن آباد ثبت گردید.

معماری میدان حسن آباد

معماری میدان حسن آباد به چه صورت است

سبک معماری به کار شده در میدان حسن آباد بسیار خاص و منحصر به فرد می باشد . ازین جهت همواره مورد توجه گردشگران و بازدیدکنندگان واقع شده است. سبک ساخت و ساز اوروپایی در این میدان کاملا مشهود است.دور این میدان چهار ساختمان با هشت گنبد وجود دارد که به طور قرینه و منحنی در کنار هم قرا گرفته است.ساخت این ساختمان ها توسط یک فرد ارمنی به نام قلیچ باقلیان صورت گرفته است.

موقعیت مکانی میدان حسن آباد

موقعیت مکانی میدان حسن آباد کجاست

میدان حسن آباد در جنوب غرب تهران و در تقاطع خیابان امام خمینی با خیابان حافظ و خیابان وحدت واقع شده است. برای رفتن به این میدان تاریخی کافی است از مترو حسن آباد استفاده کنید. موزه ملی ایران، موزه آبگینه، موزه ارتباطات و موزه و کتابخانه ملک از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف این میدان هستند.

رستوران های نزدیک به میدان حسن آباد

رستوران های نزدیک به میدان حسن آباد را یشناسیم

اگر پس از خرید و گشت و گذار در این میدان جذاب دوست داشتید ناهار هم بیرون از خانه صرف کنید، رستوران های خوبی زیادی در این محله پیدا خواهید کردید. فست فود دکان ویچ برای دوستداران فست فود یک انتخاب هوس برانگیز خواهد بود. رستوران ایتالیایی سوفیا، رستوران بوفالو، رستوران صفاییه، رستوران راد می توانند انتخاب خوب برای صرف غذا با طعم واقعی باشد.

هتل های نزدیک به میدان حسن آباد

هتل های نزدیک به میدان حسن آباد را بشناسیم

هتل های زیادی در اطراف این میدان وجود دارد که می توانید پس از خرید بلیط هواپیما خوی به تهران و بلیط هواپبیما تهران به خوی رزرو کنید. هتل گلستان، هتل پرستو، هتل نیکان، هتل سعید، هتل ارس، هتل خیام برخی از هتل های نزدیک به این میدان تاریخی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *