تخت سلیمان یک معماری باستانی تمام عیار

تخت سلیمان یک معماری باستانی تمام عیار

هیچ مکان مرموزتر از تخت سلیمان در ایران وجود ندارد. برخی می گویند گنجی پنهان در آبهای عمیق آن وجود دارد، برخی می گویند شیاطین در کوه زندانش، زندانی شده اند، و برخی می گویند این مکان زادگاه زرتشت است، و افسانه ای است که میگوید ممکن است گریل مقدس در جایی در آن پنهان شده باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب درباره این میراث جهانی یونسکو در استان آذربایجان غربی، ایران بیشتر بخوانید. قطعا پس از مطالعه ی این مطلب ترغیب خواهید شد با خرید بلیط هواپیما ارومیه به این شهر زیبا و جاذبه های گردشگری آن سر بزنید.

درباره تخت سلیمان

درباره تخت سلیمان بیشتر بدانید

تخت سلیمان مکانی باستانی در نزدیکی تکاب، شهری بین ارومیه و همدان، در آذربایجان غربی ایران است. این مجموعه شامل ایوان خسرو، آتشکده آذرگشنسب، کوه زندان سلیمان، معبد آناهیتا و دریاچه مرموز است. افسانه های کهن می گویند که این مجموعه توسط ابرقدرت هایی که تحت فرمان سلیمان نبی بوده اند ساخته شده است. تخت سلیمان به معنای تاج و تخت سلیمان است. همچنین، آنها می گویند سلیمان دیوهایی را که از او نافرمانی می کردند در دهانه ای عمیق در این کوه زندانی می کرد.

تاریخچه تخت سلیمان

تاریخچه تخت سلیمان را دقیقتر بدانید

کاوش هایی که در  تخت سلیمان صورت گرفته است نشان می دهد که آثار تاریخی از دوره های مختلفی در آن وجود دارد. قدیمی ترین آثار باستانی متعلق به دوره هخامنشی است که مربوط به 5 قرن قبل از میلاد مسیح است. پس از آن، تخت سلیمان ارگ امپراطوری پارت ها بوده است و همچنین کاووشگران سکه هایی یافتند که نشان می دهد امپراطوری ساسانی نیز در اینجا حکومت می کرده است. همچنین شواهدی از حضور امپراطور بیزانس تئودوسیوس دوم در تخت سلیمان وجود دارد.

هر یک از بناهای تاریخی در تخت سلیمان در یکی از این دوره های تاریخی ساخته شده است و هرکدام از آنها داستان های متفاوتی دارند. اما جالب ترین و اسرارآمیزترین قسمت این مجموعه دریاچه آن است. ابتدا اجازه دهید نگاهی کوتاه به قسمت اصلی این مجموعه بیندازیم و سپس داستانهای عجیب و غریب مرتبط با این دریاچه فوق العاده را برای شما بازگو کنیم.

آثار تاریخی در تخت سلیمان

آثار تاریخی در تخت سلیمان کدامند

همانطور که گفته شد، تخت سلیمان دارای پنج بخش اصلی است:

ایوان خسرو

ایوان خسرو که باقیمانده از ایوان در قسمت شمال غربی در این مجموعه قابل رویت است. پادشاهان ساسانی در این مکان می ماندند و مراسم مقدس را که در آتشکده زرتشتیان برگزار می شد، تماشا می کردند. این مکان برای خسرو اول (آنوشیروان ساسانی) ساخته شده است و بسیار شبیه به دیگر بنای تاریخی ساسانی، مانند طاق کسرا در عراق است.

آتشکده آذرگشنسب

آتشکده آذرگشنسب (معبد آتش زرتشتیان) به معنی معبد آتش اسب نر است. در این مکان مقدس، زرتشتیان آتش مقدس را حفظ می کنند. براساس سوابق تاریخی، دیوارهای این معبد مملو از تصاویر ستارگان، سیارات، حیوانات، گیاهان و برخی الگوهای عجیب و غریب می باشد. آنها همچنین می گویند که آتش این آتشکده 700 سال متمادی روشن نگه داشته شده بود. این آتشکده پس از حمله اعراب به ایران از بین رفت و در عوض مسجدی بر روی ویرانه های آن ساخته شد.

کوه زندان

کوه زندان سلیمان کوهی است مخروطی شکل، در فاصله سه کیلومتری تخت سلیمان. در مرکز این کوه دهانه ای به قطر 65 متر وجود دارد. ویرانه های یک معبد مقدس از 1000 سال قبل از میلاد مسیح در نزدیکی دهانه وجود دارد. براساس اسطوره های مردمی، این کوه زندانی برای شیاطین و جن هایی بود که از سلیمان نبی نافرمانی می کردند.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا یک معبد مقدس برای آناهیتا، الهه آب، عشق و باروری در ایران باستان است. معابد آناهیتا را می توان در اکثر شهرهای باستانی ایران یافت. بین دو معبد آناهیتا و آتشکده آذرگشنسب ارتباط معناداری وجود دارد. همانطور که می دانید آب و آتش دو عنصر مقدس در آیین باستانی ایران کهن و زرتشتیان می باشد؛آتش نماد گرمی، عدالت و آب نمادی از درخشندگی، پاکی و زایندگی می باشد.

دریاچه نخت سلیمان

دریاچه تخت سلیمان اسرارآمیزترین قسمت این مجموعه است. این دریاچه بیضی شکل بی نظیر دلیل اصلی رونق این مکان در طی سالیان متمادی است. ما هنوز دقیقا نمی دانیم این دریاچه چقدر عمیق است اما در قسمت های کم عمق نزدیک لبه ها به 40 تا 45 متر می رسد. در قسمت بعدی اطلاعات بیشتری در مورد این دریاچه کسب کنید.

دریاچه اسرارآمیز

دریاچه اسرار آمیز تخت سلیمان

اولین واقعیت جالب در مورد این دریاچه این است که دمای آب آن حتی در روزهای گرم تابستان که بقیه منطقه در برف پوشیده شده تغییر نمی کند. همچنین، براساس املاح معدنی که در این دریاچه وجود دارد باعث می شود که آب آن سخت شود، جز برخی از گیاهان هیچ موجود زنده ی دیگری وجود ندارد. برخی افسانه ها می گویند این دریاچه توسط سلیمان نبی ایجاد شده است که در اثر برخورد عصایش با زمین به وجود آمده است.محلی ها می گویند در کف دریاچه شهری است که گنجینه سلیمان نبی در آم مدفون شده است.

اسطوره دیگر می گوید بستر دریاچه مملو از گل های جادویی است که توسط خاکسترهای آتشفشانی ساخته شده و هر موجود زنده ای که وارد این دریاچه می شود غرق می شود. داستان مشهور دیگر درباره یک پیام رسان است، که توسط پادشاه هرمزد به بیت لحم، زادگاه مقدس کتاب مقدس عیسی فرستاده شد تا در مورد تولد فرزند خود به مریم مقدس بشارت دهد. مریم مقدس پس از شنیدن خبر، کیسه ای از خاک به او داد و به او گفت که در قلب این خاک بنایی وجود دارد. در راه بازگشت، پیام رسان به شدت بیمار شد و قبل از مرگش کیسه را در زمین دفن کرد و سپس آن نقطه به دریاچه تبدیل شد.

گنج دریاچه

افسانه ای از گنج دریاچه می گوید

افسانه ها و داستان های مختلفی در مورد یک گنج غرق شده در اعماق این دریاچه وجود دارد. برخی بر این باورند که کوروش بزرگ دستور داد که گنج ارزشمند کروسوس، پادشاه لیدیا را پس از شکست دادن وی به دریاچه پرتاب کند. اما جالب ترین افسانه مربوط به انگشتر جادویی سلیمان است. آنها می گویند وقتی شیاطین سلیمان را شکستند، انگشتر جادویی قدرتمند او را گرفتند و آن را در دریاچه انداختند.

برخی می گویند سلیمان هرگز انگشتر خود را پیدا نکرد، و برخی می گویند که او آن را در داخل یک ماهی یافت. هیچ کس نمی داند کدام داستان صحیح است، اما اگر شما در مورد دست یافتن به گنج این دریاچه برنامه ریزی می کنید، این کار را نکنید! خطرناک است و متأسفانه افراد بسیاری در پی یافتن گنج در این دریاچه غرق شدند. اگر باور نمی کنید، به قبرهای خالی که در نزدیکی دریاچه برای کسانی که در این دریاچه شنا می کرند و هرگز برنگشته اند؛ نگاهی بندازید.

محل تخت سلیمان

محل تخت سلیمان در ارومیه

تخت سلیمان در نزدیکی شهر تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده است. برای رسیدن به این میراث جهانی یونسکو حدود پنج ساعت از ارومیه فاصله دارید. شما می توانید از دیگر جاذبه های منطقه مانند دریاچه ارومیه ، بازار بزرگ ارومیه و موزه ارومیه نیز لذت ببرید.

رستوران ها نزدیکی تخت سلیمان

رستوران ها نزدیکی تخت سلیمان کدامند

 هیچ رستورانی در نزدیکی این مکان باستان شناسی تاریخی وجود ندارد. بنابراین، اگر قصد بازدید از این مکان تاریخی جذاب را دارید مقداری میان وعده با خود همراه داشته باشید!

هتل های نزدیک به تخت سلیمان

هتل های نزدیک به تخت سلیمان کدامند

در نزدیکی تخت سلیمان هیچ اقامتگاهی وجود ندارد اما می توانید پس از خرید بلیط هواپیما تهران به ارومیه و بلیط هواپیما ارومیه به تهران در هتل های ارومیه بمانید. اگر می خواهید تجربه ی اقامت در هتلی لوکس در ارومیه داشته باشید؛می توانید هتل آریا، هتل پارک یا هتل ساحل را انتخاب کنید. اگر به دنبال هتل هایی با هزینه مناسب تر هستید، هتل آپارتمان بهار، هتل ماه کیمیا و هتل مروارید گزینه های پیش رو شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *