تپه های سیلک ماجراجویی قبل از تاریخ

تپه-های-سیلک-ماجراجویی-قبل-از-تاریخ در کاشان

هیچ کس نمیدانست که در اینجا چه ماجرایی نهفته است؛ فقط یک سیل برای فاش کردن داستان 7500 ساله تپه های سیلک لازم بود. در نگاه اول به نظر می رسد که این مکان فقط یک ویرانه بوده؛ اما اگر نگاهی دقیق تر به آن بیاندازید آثار باستانی با شما صحبت می کنند. برای کشف بیشتر این موضوع در ادامه با ما همراه شوید.

درباره تپه های سیلک

درباره-تپه-های-سیلک کاشان

قبل از سیل بزرگی که منجر به کشف  تپه های سیلک شد؛ مردم کاشان این منطقه اسرار آمیز را شهر نفرین شده می نامیدند. و هیچ کس جرات نزدیکی به این مکان را نداشت. کلمه تپه ممکن است؛ برای توصیف ساختار مناسب نباشد. در واقع یک زیگورات( برج پله ای مستطیل شکل) عمدتا از خشت ساخته شده است. پس از وقوع سیل ابزارها و سفالهای زیادی با اشکال جالب مختلف پیدا شدند.

پس از مدتی یک متخصص باستان شناس فرانسوی در ایران باستان از موزه لوور به نام رومن گیرشمن به ایران سفر کرد؛ تا با تیم خود از این مکان بی نظیر تاریخی خاک برداری کنند. در نتیجه یافته های وی، بخش بزرگی از گنج های تپه های سیلک اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می شود. علی رقم یافته ها و نتایج تحقیقات گیرشمن، که به عنوان دو کتاب به زبان فرانسه چاپ شد. هیچکس تا سال 2001 به تپه های سیلک نگاه هم نکرده بود. دکتر ملک شهمیرزادی نیز در 5 فصل به کاوش های جدیدی پرداخت.

باستان شناسی تپه های سیلک

باستان-شناسی-تپه-های-سیلک کاشان

تپه های سیلک سه فصل توسط گریشمن و 5 فصل توسط دکتر ملک شهمیرزادی حفاری شد. این یافته ها شگفت آور و جالب بودند. گریشمن تخمین زده بود؛ که این تمدن قدمتی بیش از 10000 سال دارد. این کاوش ها نشان داد که شش سطح اصلی وجود دارد و به همین دلیل دوره ها در دو بخش اصلی تپه های سیلک تپه شمالی و تپه جنوبی وجود دارد؛ که هرکدام از آنها منحصر به فرد هستند.

سیلک اول

سیلک-اول کاشان

این قدیمی ترین و عمیق ترین لایه های تپه های سیلک هست. بر اساس گفته های گیرشمن مردم این دوره دارای کلبه های از شاخ و برگ و نی درختان بوده اند؛ که آنرا با گل می پوشاندند. آنها ظروف سفالی خود را به صورت اشکال مخصوصی می ساختند.

سیلک دوم

سیلک-دوم کاشان

در این دوره مردم سیلک در سفالهای خود از اشکال مختلفی مانند گیاهان و حیوانات استفاده می کردند؛ که هر یک ویژگی خاصی دارد. آنها بیشتر چوپان، شکارچی و کشاورز بودند. این افراد حتی مس پیدا کردند؛ و برای ساخت جواهرات کوچک از آن استفاده می کردند. یک مورد جالب اینکه آنها افراد مورد علاقشان را در خانه هایشان دفن می کردند. در روایات آمده که حتی آنها را با خشت قرمز پوشانده و دارایی های ارزشمند خود را نیز به همراه آنها در قبر می گذاشتند.

سیلک سوم

سیلک-سوم کاشان

حدود 6100 سال پیش مردم سیلک از تپه شمالی به جنوب مهاجرت کردند. آنها همچنان به دفن اجساد مردگان در کف منازل خود ادامه می دادند. اما مهمترین چیز که در این دوره زمانی رخ داد؛ استفاده از چرخ سفالگری بود. این به ما نشان می دهد که جمعیت افزایش یافته و آنها باید از روشهای موثرتری برای تامین نیازهای خود استفاده کنند. اینبار آنها برای طراحی صنایع دستی خود از اشکال انسانی استفاده کردند. همچنین جواهرات آنها نیز با استفاده از نقره به عنوان ماده اصلی تغییر کرد.

سیلک چهارم

سیلک-چهارم کاشان

یک اختراع مهم در این دوره 500 ساله اتفاق افتاد. مردم یاد گرفتند؛ چگونه بخوانند و بنویسند! تعدادی از مهر موم های استوانه ای در این فصل با حیوانات و یا اشکال هندسی دیگر یافت شد. این به ما نشان می دهد که اقتصاد و تجارت در سیلک در آن زمان رایج بوده است؛ به ویژه به دلیل افزایش جمعیت.

سیلک پنجم

سیلک-پنجم کاشان

در این دوره که به 3200 سال پیش برمیگردد. مهاجران جدید به آنجا رسیدند. آنها سفال های خاکستری را با خود به همراه آوردند. و  دیگر عزیزان خود را در خانه هایشان دفن نمی کردند. آنها گورستان هایی را در ضلع جنوبی شهر خود با وسایل ارزشمند خود بنا نهادند. و به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند.

سیلک ششم

سیلک-ششم کاشان

این بار مهاجران جدید خانه و قبرستان دیگری را در مدت زمان باقی مانده از دوره پنجم بنا کردند. آنها سنت های دفن را کمی تغییر دادند. و کمان های قبرها را به ساختار تپه ای تغییر دادند. به طور کلی بیش از 200 قبر در این محل وجود دارد.

چگونه به تپه های سیلک برسیم؟

چگونه-به-تپه-های-سیلک کاشان-برسیم؟

تپه های سیلک در قسمت جنوب غربی کاشان و در سمت راست خیابان امیرکبیر واقع شده است. در بین دو تپه شمالی و جنوبی 600 متر فاصله است. گردشگران فراوانی هرساله با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز کاشان به این شهر سراسر زیبایی سفر می کنند.

رستوران های نزدیک تپه سیلک

رستوران-های-نزدیک-تپه-سیلک کاشان

اگرچه کمی از مرکز شهر فاصله دارید؛ اما رستورانهای مختلفی وجود دارد؛ که می توانید در حین حضور در آن منطقه امتحان کنید. رستوران شبهای سیلک، رستوران ستاره سیلک، فست فود ویدکا، خانه برگر و پیتزا پیتزا برخی از این رستوران ها هستند.

هتل های نزدیک تپه های سیلک

هتل-های-نزدیک-تپه-های-سیلک کاشان

اگر به دنبال گزینه های اقامت در نزدیکی تپه های سیلک هستید. هتل امیر کبیر و هتل نگارستان گزینه های مناسبی هستند. مسافران و گردشگران می توانند با ورود به سایتهای معتبر رزرو هتل و بلیط پرواز برای رزر هتل و گرفتن بلیط هواپیما مشهد به کاشان و برای برگشت بلیط هواپیما کاشان به مشهد خود اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *