تپه هگمتانه؛ پایتخت باستانی

آشنایی با تپه هگمتانه؛ پایتخت باستانی

مجموعه هگمتانه در تپه ی بزرگی قرار دارد که زمانی تپه هگمتانه نامیده می شد. هگمتانه بزرگترین تپه، یادگار از دوران ایران باستان است. طبق برآوردهای انجام شده وسعت این تپه حدود 30 هکتار است. اما اگر ساخت و سازهای اخیر در این منطقه وجود نداشت، اندازه این تپه به بیش از 40 هکتار می رسید. این مجموعه ی تاریخی با ارزش در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محل تپه هگمتانه

آشنایی با محل تپه هگمتانه

تپه هگمتانه اکنون در دو طرف خیابان اکباتان در همدان کشیده شده است. جدا از نمای عالی این شهر باستانی همدان که از این تپه قابل رویت است، آنچه بیشتر از همه برای باستان شناسان و جهانیان ارزش دارد، تاریخچه پشت این تپه و آنچه در زیر پاهای شما است. بله، شما بروی  شهر ماد ها و هخامنشی ها ایستاده اید! برای رفتن به به این تپه شگفت انگیز پس از خرید بلیط لحظه آخری همدان، میدان هگمتانه را پیدا کنید و از قسمت جنوبی آن عبور کنید تا به تپه هگمتانه برسید.

تاریخچه تپه هگمتانه

آشنایی با تاریخچه تپه هگمتانه

با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد تپه هگمتانه، به نظر می رسد که سازه های موجود در این تپه در قرن 17 هجری ساخته شده باشد. هنگامی که امپراتوری ماد از قبیله آریایی برای اولین بار به پارس نقل مکان کرد. بنابراین، هگمتانه پایتخت اولین پادشاهان و امپراتورهای ایران بود. کاوش های اخیر یافته های بسیاری را به ارمغان آورده است، دانسته هایی ارزشمند برای افرادی که ارزش آنها را می دانند. آنچه اکنون در هگمتانه باقی مانده است بسیار متفاوت است با آنچه که در گذشته به نظر می رسید. با این حال، این موضوع حقیقت را در مورد ماهیت واقعی آن تغییر نمی دهد.

در گذشته دیوارهای این شهر باستانی دارای روکش های طلا و نقره بوده است. همچنین اکتشاف چیزهای لوکس دیگر، یکی از ابتدایی ترین تمدن ها را تا حد ممکن متمدن جلوه می دهد. هرودوت، نخستین مورخ یونانی (425-485 قبل از میلاد) و معروف به پدر تاریخ، معتقد بود كه مادها حدود 800 سال قبل از میلاد مسیح تپه هگمتانه را به عنوان پایتخت خود برگزیدند. به گفته وی، سازندگان و معماران این شهر تاریخی، یک مجموعه سلطنتی حاوی یک قلعه، خزانه و یک اردوگاه را ساخته بودند. سپس آنها در اطراف این مجموعه 7 دیواره متحدالمرکز ساختند. نکته جالب اینجاست که نام هگمتانه بر روی سنگی از پادشاه داریوش بزرگ به سه زبان فارسی باستان حک شده است. برخی از مفسران معتقدند که معنی این کلمه مکانی است که افراد در آن جمع می شوند.

معماری تپه هگمتانه

آشنایی با معماری تپه هگمتانه

نظرات و تفسیرهای زیادی در مورد تاریخ دقیق ساخت مجموعه هگمتانه و هدف از ساخت این  سازه وجود دارد. با این وجود، معماری هنری این مجموعه باستانی همان چیزی است که برای همه گروه ها تحسین برانگیز است. معماران این سازه را مانند هفت مجموعه به هم پیوسته و شبیه هزارتوی ساخته اند. اعتقاد بر این است که درونی ترین قلعه، قلعه پادشاه است در حالی که قسمت های خارجی آن برای مصارف دیگر استفاده می شود. مردم خانه های خود را در اطراف بنا ساخته اند. زیرا پادشاه زمان می خواست که قوم او در نزدیکی او زندگی کنند.

یکی دیگر از مورخان یونان باستان معتقد بود که این قلعه در ساختار آن چوب، طلا و نقره استفاده شده است. او همچنین معتقد بود که درها، قوس ها و ستون ها حکاکی ها و تزئینات بسیار زیبایی وجود داشته است. تحقیقات و حفاری ها نشانگر سیستم آب پیشرفته و تحسین برانگیز مجموعه هگمتانه است. طراحان این سیستم کانال های آبی را با عرض 3 متر و نیم ساخته اند. علاوه بر این، خانه های موجود در مجموعه هگمتانه به صورت موازی و متقارن ساخته شده اند که شگفتی دیگر این مجموعه است.

رستوران های نزدیک تپه هگمتانه

معرفی رستوران های نزدیک تپه هگمتانه

رستوران و کافه دارتا، رستوران باستان، رستوران سعید، رستوران شاندیز حاجی، رستوران آریایی، رستوران کاکتوس، رستوران هگمتانه، فست فود بامبو، رستوران گلها و رستوران زهره رستورانهای مجاور تپه هگمتانه هستند.

هتل های نزدیک تپه هگمتانه

معرفی هتل های نزدیک تپه هگمتانه

هتل خاتم، هتل آرین، هتل پارسیان بوعلی، هتل بین المللی بابا طاهر، هتل امیران 1 و هتل امیران 2 هتل های مجاور تپه هگمتانه هستند؛ که می توانید پس از خرید بلیط هواپیما کیش به همدان و بلیط هواپیما همدان به کیش رزرو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *