جاذبه های گردشگری میبد

معرفی جاذبه های گردشگری میبد

میبد شهری با قدمت چند هزار ساله در شمال استان یزد می باشد، این شهر با نام شهر زیلوی جهانی معروف و شناخته می شود. در ادامه با جاذبه های گردشگری این شهر آشنا خواهیم شد. می توانید پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد از این جاذبه های گردشگری زیبا ی میبد نیز دیدن کنید.

نارین قلعه

معرفی نارین قلعه

نارین قلعه ی میبد یکی از بناهای تاریخی و تحسین براگیز ایران کهن می باشد. این بنا مربوط به دوران ساسانی می باشد. طی حفاری های صورت گرفته در این عمارت پاره سفالی به دست آمده است که بروی آن تصویر موجود نیمه انسان – نیمه حیوان نقاشی شده است، که این نقاشی بسیار شبیه نگاره های مربوطبه تمدن عیلامی ها است. باستان شناسان قدمت سکونت در این مجموعه ی تاریخی را حدود 3 الی 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده اند. این بنا همچنین در زمان ظهور اسلام نیز نقش به سزایی در محافظت از مردمان در برابر حمله و هجوم بیگانگان ایفا کرده است.

نارین قلعه که در گذشته با نام دژ دالان شهرت داشته، بروی تپه ای مرتفع ساخته شده است؛ به طوری که بر تمامی شهر و اطراف آن اشراف داشته است.  این عمارت در قدیم دژی عظیم و یکی از کهن ترین بنای خشتی به جای مانده از دوران ایران کهن می باشد که به دلیل معماری خاصش همچنان پابرجا و مستحکم باقی مانده است. طراحان و سازندگان این بنا این دژ را در هفت طبقه در مساحتی بالغ بر 3000 کیلومتر مربع احداث کرده اند.

یکی از نقاط قابل توجه در معماری این بنا حفر خندق که نقیب های زیر آن تا امتداد یک فرسنگ نیز ادامه دارد، اشاره کرد. حفر این خندق ها کاربرد دفاعی و نظامی داشته است. نارین قلعه درای 4 برج گرد با ارتفاع بسیار زیادی برخورد ار بوده است که متاسفانه تنها بخش مرکزی آن به جای مانده است.

به طور کلی می توان گفت نارین قلعه از دو قسمت اصلی برای سکونت و زندگی تشکیل شده است که به دو بخش بالایی و پایینی مشهور است. بخش پایینی که بخش مردم‌نشین، مسجد، حمام و گذرگاه‌ها و دیگر بخش‌های شهری بوده است که امروزه اثری از آن‌ها باقی نمانده است، به این بخش در معماری شهری شارستان گفته می شود. بخش های بالایی نیز به حاکم نشین معروف است، عمارات و مکان‌هایی در سه طبقه احداث شده است که از دربند سوم شروع و با حرکتی حلزونی شکل در بخش شاه‌نشینی که به شاه‌نشین مظفری معروف است، پایان می‌یابد. قلعه نارین میبد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یخچال خشتی

آشنایی بایخچال خشتی میبد

یخچال های خشتی یکی از ابتکارات و سازه های سازگار با محیط هستند که توسط ایرانیان کهن طراحی و اجرا شده اند. این یخچال های خشتی در مناطق کویری و گرمسیری با هدف نگه داری یخ در گرمای بالای محیط ساخته می شده است. یخچال میبد، دیوار سایه انداز بزرگش دارای طول 42 متر و ارتفاع 8 متر می باشد. پس از ورود به یخچال یک گودال بزرگ با دهانه 13 متر و ارتفاع 6 متر خواهید دید. در اطراف گودال یک سکوی یک و نیم متری ساخته اند که مردم بتوانند روی آن بایستند. از این یخچال ها دوبار در سال، یکبار در تابستان برای بردشت یخ و یکبار در زمستان برای جمع آوری یخ استفاده می شده است. یخچال های خشتی میبد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چاپارخانه

معرفی چاپارخانه میبد

چاپار خانه میبد یک استراحتگاه بین راهی برای استراحت چاپارهای دولتی بوده است که قدمت آن به دوره ی قاجار باز می گردد. چاپارخانه های یکی از مهمترین بناهایی بوده است که در بین راه ها ساخته می شده اند. در این چاپارخانه ها تعدادی اسب و پیک تازه نفس نگهداری می شده است  تا از آن ها جهت ارسال سریع نامه ها استقاده شود. چاپارخانه میبد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ از معدود چاپارخانه هایی است که سالم باقی مانده است. چاپارخانه میبد دارای برج و بارو برای محافظت و نگهبانی، حیاط، اتاقهایی در دورتادور حیاط و آخورهایی می باشد. در سه طرف پشت آخورها اصطبل هایی تعبیه شده است که در زمستان ها و شب ها اسب ها و دیگر چهارپایان را در آن جا نگه می داشته اند

برج کبوتر خانه

معرفی برج کبوتر خانه میبد

یکی از جاذبه های گردشگری این شهر که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید و برایتان عجیب به نظر برسد برج کبوتر خانه می باشد. کبوترخانه ها سازه ای استوانه ای شکل برای گرد آوری کود کبوترها و دیگر پرندگان برای مصارف کشاورزی بوده است. شاید قدمت این بناها حدود مربوط به هزار تا هزار و دویست سال پیش بوده است و بسیار پرکاربرد بوده است. کبوتر خانه میبد حدود چهار هزار لانه کبوتر داشته است که به شکل مستطیل شکل می باشند. معماری این بنا، به شکلی بوده که حیواناتی مثل قوش، جغد و … نمی توانستند وارد آن شوند و کبوترها را شکار کنند و کاملا نفوذ ناپذیر بوده اند. کبوتر خانه میبد نیز در فهرست آثار ملی ایران یه ثبت رسیده است و همیشه پذیرای گردشگران زیادی می باشد.

موزه زیلو

موزه زیلو میبد

زیلو زیر اندازی از جنس الیاف پنبه ای و نخ می باشد که در قدیم به جای فرش از آن استفاده می شده است. زیلو ها بیشتر در مناطق کویری و آب و هوای گرم و خشک رایج بوده است. هنر زیلو بافی میبد به عنوان یک میراث معنوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و موزه ی زیلوی میبد یک موزه ی تخصصی برای نمایش دادن زیلوهای قدیمی می باشد. در این موزه 55 تخته از نفیس ترین زیلوهای میبد جمع آوری و برای نمایش عرضه می شود. قدیمی ترین زیلوی این موزه مربوط به مسجد جامع میبد می باشد که بیش از 615 سال قدمت دارد و توسط وسط علی بیدی بن حاجی میبدی با طرح محرابی و در سه رنگ آبی، سفید و قرمز با فنون خاصی نسبت به زیلوهای دیگر، بافته شده است.

مسجد جامع

معرفی مسجد جامع میبد

مسجد جامع میبد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد تمدن اسلامی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سازه ی اولیه آن مربوط به دوران قرن دوم هجری می باشد؛ که در گذر زمان بخش های مختلفی به آن اضافه شده است. مسجد جامع میبد از چندین مسجد تشکیل شده است که گردشگران را با فضای معماری متنوعی رو به رومی سازد. این مجموعه‌ی عظیم و باشکوه تاریخی، دارای مساحتی حدود ۳ هزار متر مربع و بخش‌هایی همچون گنبدخانه، چند شبستان از جمله شبستان زمستانه (گرمخانه) و شبستان تابستانه، ایوان، چندین ورودی، هشتی، مسجد حسنعلی، مسجد امام حسن (ع) می باشد.

هتل ها

هتل های میبد

علاوه بر جاذبه های بالا این شهر دارای یک آتشکده به نام آتشکده حسن آباد و کاروانسرا و آرامگاهی به نام پیر چراغ نیز می باشد. بازدید از این جاذبه های گردشگری نیاز به صرف زمان زیادی دارد. می توانید پس ازخرید بلیط هواپیما تهران به یزد و بلیط هواپیما یزد به تهران  شبی را نیز در این شهر اقامت داشته باشد؛ و از جاذبه های گردشگری این شهر نیز دیدن کنید. این شهر دارای چهار هتل فعال به نام هتل بهجت، هتل حاج ملک، هتل شاهنشین و هتل کریاس پلاس می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *