حمام تاریخی ظهیرالاسلام

حمام-تاریخی-ظهیر-الاسلام(آقانقی)_-موزه-مردم-شناسی اردبیل

حمام ظهیر الاسلام یکی از حمام های تاریخی اردبیل است؛ و به سلسله ایلخانیان بر میگردد. ساختمان آن در دوره قاجار توسط شخصی به نام آقا نقی موتمن الرعایا خریداری و مرمت شد. در ادامه به معرفی بیشتر این بنا تاریخی می پردازیم.

درباره حمام ظهیرالاسلام

درباره-حمام-ظهیرالاسلام اردبیل

مانند سایر حمام های ایرانی ورودی این حمام هم با کفش کن آغاز می شود. کفش کن مکانی است؛ که دارای چندین اتاق است؛ و از فضای اصلی حمام جدا می باشد. لازم به ذکر است که در طی مرمت بنا چندین اتاق به آن افزوده شد. حمام ظهیر الاسلام به عنوان حمام آقانقی در اردبیل نیز معروف است. از دیگر قسمتهای حمام سربینه که دارای گنبد است؛ گرمخانه، استخرهای حمام یا همان خزینه با آب گرم و سرد هستند.

معماری حمام ظهیرالاسلام

معماری-حمام-ظهیرالاسلام اردبیل

درست مانند سایر حمام های قدیمی سیستم لوله کشی از لوله های خشتی ساخته شده بود. آب استخرها توسط رودخانه ای تامین می شد. آب توسط لوله های خشتی به داخل حمام هدایت و از همین طریق هم خارج می شد. ساخت بنا در دو مرحله مختلف با فاصله زمانی حدود دویست سال صورت گرفته است. کلیه قطعات و فناوری های حمام امروزه در موزه مردم شناسی در دسترس و قابل بازدید است.

تاریخچه حمام ظهیرالاسلام

تاریخچه-حمام-ظهیرالاسلام اردبیل

همانطور که در بالا اشاره شد؛ ساخت این بنا به سلسله ایلخانیان باز می گردد؛ و تا زمان پهلوی کار خود را ادامه داده بود. اما سرانجام در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خریداری و مرمت گردید؛ و از آن پس به عنوان موزه به کار خود ادامه داد.

موزه مردم شناسی این شهر سی و سه مجسمه مومی دارد. هدف از برپایی این موزه و استفاده از مجسمه ها، نمایش آئین ها، آداب و رسوم، لباس و سبک زندگی مردم این منطقه بوده است. همچنین دست نوشته ها، اسناد و آثار باستانی که نشانه هویت فرهنگی و تاریخی این شهر است؛ در موزه نگهداری می شود. به گونه ای که نه تنها بازدیدکنندگان ساختار یک حمام ایرانی را می بینند؛ بلکه با فرهنگ مردم آنجا نیز آشنا می شوند.

موقعیت مکانی حمام ظهیرالاسلام

موقعیت-مکانی-حمام-ظهیرالاسلام اردبیل

حمام ظهیرالاسلام(آقا نقی) و یا موزه مردم شناسی واقع در بلوار سعدی، نزدیک به میدان عالی قاپو می باشد. این بنا روبروی حرم شیخ صفی الدین است؛ و شما می توانید پس از بازدید از آن برای زیارت به آنجا بروید. گردشگران فراوانی هرساله با اطلاع از قیمت بلیط پرواز اردبیل به این شهر سراسر جاذبه  آمده؛ و سفری خاطره انگیز برای خود به ارمغان می آورند.

هتل های نزدیک حمام ظهیرالاسلام

هتل-های-نزدیک-حمام-ظهیرالاسلام اردبیل

از جمله هتل های نزدیک به حمام ظهیرالاسلام یا موزه مردم شناسی می توان به هتل سبلان، هتل دریا، هتل شورابیل، هتل مهدی اشاره نمود. شما می توانید به آژانس های مسافرت هوایی و گردشگری نزدیک محل زندگیتان رفته؛ و نسبت به رزرو هتل و تهیه بلیط هواپیما رشت به اردبیل و برای برگشت بلیط هواپیما اردبیل به رشت خود اقدام نمائید. تا با برنامه ریزی و خیالی آسوده راهی سفر به این شهر خوش آب و هوای کشورمان شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *