حمام قجر (موزه مردم شناسی)

حمام-قجر(موزه-مردم-شناسی) قزوین

موزه مردم شناسی قزوین در سال 1379 با خرید و بازسازی حمام قجر تاسیس شد. این موزه حمام در بافت قدیمی شهر، واقع در خیابان عبید زاکانی می باشد. با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری راجع به این بنا تاریخی در اختیارتان بگذاریم.

درباره حمام قجر

درباره-حمام-قجر قزوین

از اوایل دوره اسلامی هیچ نمونه پابرجایی از حمام عمومی وجود ندارد. ولی حمام عمومی بسیاری در سراسر ایران از دوره صفویه و قاجار در دسترس است. یکی از شهرهای قدیمی که حمام های تاریخی بسیاری را در خود جای داده؛ قزوین است. از جمله حمام های قبل از صفویه در این شهر حمام قجر است. این بنا در سال 1057 هجری قمری به دستور شاه عباس دوم ساخته شد. و در آن زمان حمام شاهی نامیده میشد.

معماری حمام قجر

معماری-حمام-قجر قزوین

مساحت حمام قجر 1045 متر مربع است؛ و مانند سایر حمام های قدیمی در ایران شامل سه بخش سربینه یا اتاق تعویض لباس، میاندر و گرمخانه در دو بخش جداگانه برای زنان و مردان است. تزئینات حمام شامل کاشی کاری، رسمی بندی( یکی از ترئینات در معماری سنتی ایران است که در آن برخی از خطوط متقاطع، بخشهایی را تشکیل می دهند تا توسط دیگر دکوراسیون ها از قبیل کاشی کاری، آجر و غیره پر شوند) و یزدی بندی که بیشتر آنها گنبدی است. مانند پوشش هایی که علاوه بر گردش هوا برای روشنایی نیز مفید هستند. گردشگران فراوانی چه داخلی و چه خارجی، هر ساله با خرید بلیط هواپیما قزوین به این شهر کهن ایران زمین سفر کرده؛ تا از آثار بی نظیر آن دیدن کنند.

درباره موزه مردم شناسی

درباره-موزه-مردم-شناسی قزوین

موزه مردم شناسی قجر به سه بخش اقوام، آیین ها و مشاغل تقسیم می شود. قسمت مربوط به اقوام در سربینه برپا شده است. که نشان دهنده اقوام مختلفی از جمله تات( یک قبیله ایرانی در خط شمالی ایران)، مراغی( یکی از گویش های تات که در قزوین و الموت رایج است)، کرد، لر و ترک می باشد.

قسمت دوم در میاندر، نشانگر آیین های ملی مذهبی مانند سیزده بدر، پنجاه بدر (یکی از آیین های این شهر برای بزرگداشت فصل بهار) و مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) را نشان می دهد. بخش سوم این موزه که به مشاغل اختصاص دارد؛ در گرمخانه قرار گرفته است. برخی مشاغل مانند مکتب داری، دعانویسی، حلاجی، حجامت، تعزیه خوانی، بارفروشی و آهنگری با استفاده از مجسمه هایی در موقعیت های مختلف به نمایش گذاشته شده اند.

هتل های نزدیک حمام قجر

هتل-های-نزدیک-حمام-قجر قزوین

از جمله هتل های نزدیک به این بنا تاریخی می توان به هتل مرمر، هتل ایرانیان، هتل البرز و هتل سنتی خانه بهروزی اشاره نمود. با ورود به سایت های معتبر رزرو هتل نسبت به اقامت خود در این شهر و همچنین با دسترسی به سایتهای معتبر فروش آنلاین بلیط هواپیما برای خرید بلیط هواپیما اصفهان به قزوین و برای برگشت بلیط هواپیما قزوین به اصفهان خود نیز اقدام نمائید.

رستوران های نزدیک حمام قجر

رستوران-های-نزدیک-حمام-قجر قزوین

فست فود فلفل، رستوران نوفل لوشاتو، کافه رستوران سنتی سرای سعد السلطنه، رستوران یاس، رستوران سیب و رستوران اقبالی از جمله انتخاب های شما برای صرف یک وعده غذای لذیذ می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *