خانه تهرانی ها ؛ هتل موزه ای جذاب

آشنایی با خانه تهرانی ها ؛ هتل موزه ای جذاب

خانه تهرانی ها یکی از قدیمی ترین سازه های یزد است که اخیراً به یک هتل موزه به نام هتل موزه فهادان تبدیل شده است. معماری باستانی این خانه هر ساله توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. این خانه در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت مکانی خانه تهرانی ها

آشنایی با موقعیت مکانی خانه تهرانی ها
خانه تهرانی ها در محله ی فهادان واقع شده است. این عمارت در وسط شهر و در یک کوچه ساکت قرار گرفته است. اگر برای مطالعه تاریخ به این شهر سفر می کنید، بازدید از خانه تهرانی ها به شدت توصیه می شود. برای رفتن به این خانه باید پس از خرید بلیط ارزان قیمت هواپیما یزد به خیابان امام خمینی و سپس به خیابان فهادان بروید، این خانه درست روبه روی زندان اسکندر قرار گرفته است. از دیگر جاذبه های نزدیک به این مکان می توان به برج ساعت مارکار، آتشکده زرتشتی، باغ دولت آباد، خانه لاری ها و آرامگاه سید رکن الدین اشاره کرد.

تاریخچه خانه تهرانی ها

آشنایی با تاریخچه خانه تهرانی ها
خانه تهران تهرانی یک گوهر ناب در معماری ایرانی به حساب می آید. قدمت این خانه بیش از یک و نیم قرن است. آقا شیخ مهدی عرب حدود 150 تا 200 سال پیش خانه تهرانی ها یا همان هتل موزه فهادان را بنا کرده است. خانواده وی بعداً تهرانی خوانده شدند و به همین دلیل، از آن زمان این خانه به همین نام درآمد. با این وجود، این را نیز باید بدانید که اکنون این خانه به یک هتل موزه 4 ستاره به نام هتل موزه فهادان تبدیل شده است.

معماری خانه تهرانی ها

آشنایی با معماری خانه تهرانی ها
خانه تهرانی ها متشکل از دو بخش اصلی و خدماتی می شود. بخش اصلی شامل یک حیاط مستطیل شکل است که با دیوارهایی به ارتفاع دو طبقه احاطه شده است. ورودی بنا در قسمت شمال غربی آن قرار گرفته است. این ورودی متشکل از سردر و هشتی و دالان است. بخش خدمات در قسمت جنوبی خانه قرار گرفته است و  دارای ورودی مجزا است. حیاط در این قسمت نسبت به سایر قسمتها از سطح بالاتری برخوردار است.

از طرف دیگر نمای حیاط نیز دارای منظره ای تحسین برانگیز است. آبنما در جلوی ایوان وجود دارد که متفاوت با معماری ایرانی است، زیرا معمولاً در معماری ایرانی آبنما در مرکز ساخته می شود. درعوض، یک فضای سبز در مرکز وجود دارد. این خانه همچنین دارای سرداب هایی در قسمت شرقی و جنوبی و جنوب غربی است. سرداب شرقی با پلکانی منتهی به نهر آبی زیر زمینی می شود و سرداب جنوبی به اتاق بادگیر باز می شود.

رستوران های نزدیک به خانه تهرانی ها

آشنایی با رستوران های نزدیک به خانه تهرانی ها
رستوران سنتی ابوالمعالی، کافی خانه هنر و کافه خانه دوست، گزینه های خوبی برای صرف وعده های غذایی یا میان وعده ها و نوشیدنی ها پس از خرید بلیط هواپیما تهران به یزد و سفر به این شهر می باشند.

هتل های نزدیک به خانه تهرانی ها

آشنایی با هتل های نزدیک به خانه تهرانی ها
هتل موزه فهادان (هتل سنتی)، هتل سنتی کوهان (3 ستاره)، هتل جاده ابریشم(4 ستاره) و هتل اورینت (هتل سنتی) مکان هایی در نزدیکی خانه تهرانی ها هستند که می توانید در مدت زمانی که در این شهر به گشت و گذار مشغول هستید؛ و قبل از رزو بلیط هواپیما یزد به تهران در آن ها اقامت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *