خانه ملک التجار

آشنایی با خانه ملک التجار

این شهر دارای خانه های تاریخی زیادی است که علاوه بر قدمت تاریخی دارای ارزش معماری زیادی نیز می باشند. یکی از این خانه های تاریخی خانه ی ملک التجار می باشد. این خانه مربوط به دوران قاجار می باشد و حدود 120 سال قدمت دارد. هم اکنون این خانه با نام هتل آنتیک ملک التجار مشغول به فعالیت می باشد.

موقعیت مکانی خانه ملک التجار

آشنایی با موقعیت مکانی خانه ملک التجار

برای بازدید از این خانه ی تاریخی پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد باید به خیابان قیام بروید. این خانه داخل بازار پنجه علی قرار دارد. برای رسیدن به این خانه باید از دالان باریک و طویلی به نام کوچه دربند عبور کنیم. پیشنهاد می شود در طول مدت اقامتتان در این شهر از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر نظیر آتشکده ی بهرام، دخمه زرتشتیان ( برج های سکوت) مجموعه امیر چخماق، بقعه دوازده امام نیز دیدن کنید.

درباره ملک التجار

درباره ملک التجار حاج علی عسگر

حاج علی عسگر شیرازی، ملقب به ملک التجار یکی از تاجران صاحب نام، معروف و با سابقه ی فرش بوده است. ایشان به دلیل حسن کار و عملکرد وسیعشان در حوزه ی تجارت فرش از طرف ناصر الدین شاه لقب ملک التجار گرفت. او در حدود 120 سال پیش تصمیم به ساخت بنایی با همین نام می گیرد. هم اکنون این خانه تخت عنوان هتل ملک التجار مشغول به فعالیت می باشد.

معماری خانه ملک التجار

معماری خانه ملک التجار یزد

این خانه دارای 540 متر مربع مساحت می باشد. در حیاط اصلی این خانه که در قسمت مرکزی واقع شده است یک حوض زیبا با چهار فواره می بینید. ملک التجار این خانه را در سه قسمت طراحی کرده است. یک قسمت با اتاق های سه دری و پنج دری براب مهمان، یک قسمت برای اعضای خانواده خودش و قسمت دیگر را برای خدمه ی این عمارت در نظر گرفته بود.این خانه در مجموع دارای 23 اتاق می باشد، که هر اتاق دارای طراحی و ویژگی منحصر به فرد می باشد؛ اما چندین اتاق در این بنا به دلیل طراحی خاص و نقاشی های چشم نوازش بیشتر معروفیت دارد.

ملک التجار برای نقاشی این عمارت یکی از نقاشان مشهور شیراز خواسته بود تا این خانه را مانند نارنجستان شیراز نقاشی کند. طبق گفته ها، نقاشی این خانه بیش از 10 سال به طول انجامید. در قسمت زیرین این عمارت، قناتی در جریان بوده است که متاسفانه مانند بسیاری دیگر از قنات های استان خشک شده است، که البته برای شبیه سازی و زیبا سازی بیشتر به طور مصنوعی در قنات آب جزیان دارد. در ادامه با چند اتاق زیبای این عمارت بیشتر آشنا می شویم:

اتاق آدم و حوا

یکی از این اتاق های زیبای این عمارت اتاق آدم و حوا نام دارد. این اتاق در قسمت جنوبی خانه ملک التجار قرار گرفته است. این اتاق به دلیل نقش بستن فرش ایرانی بروی سقف آن بسیار زیبا و چشم نواز است. به این دلیل که حاج علی عسگر به فرش ایرانی علاقه ی وافری داشت از نقاش خواسته بود در سقف این اتاق نقش فرش ایرانی را بیندازد و نقاش هم استادانه از پس این تقاضا برآمده است که با گذشت 120 سال هنوز آدمی با دیدن نقاشی این اتاق متحیر می شود و انگشت به دهان می ماند.

اتاق آیینه

در قسمت شرقی این عمارت اتاق دیگری است که اتاق آیینه نام دارد. تمام تزیین این اتاق با گچ و آیینه انجام گرفته است که شاهکاری منحصر به فرد می باشد.

اتاق یوسف و زلیخا

اتاق یوسف و زلیخا یکی دیگر از اتاق های زیبا این خانه است که در نقاشی این اتاق از آب طلا استفاده شده است که توجه هر ببیننده ای را به خود جلب می کند.

رستوران های نزدیک به خانه ملک التجار

معرفی رستوران های نزدیک به خانه ملک التجار

در رستوران ملک التجار می توانید طعم لذیذ غذای ایرانی را امتحان کنید. رستوران سنتی ادیب الممالک، رستوران سنتی والی و رستوران مارکوپولو هم می تواند انتظار شما را از یک غذای ایرانی و اصیل برآورده سازد.

هتل های نزدیک به خانه ملک التجار

آشنایی با هتل های نزدیک به خانه ملک التجار

همانطور که گفته شد این خانه ی زیبا در حال حاضر در قالب هتل مشغول به فعالیت می باشد، پس می توانید پس از خرید بلیط هواپیما قشم به یزد و قبل از برگشت و رزرو بلیط هواپیما یزد به قشم در این هتل اقامت داشته باشید. دیگر هتل های نزدیک به این خانه هل تاریخی لب خندق، هتل جاده ابریشم و یا هتل موزه فهادان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *