خرانق یک روستای توریستی جذاب

آشنایی با خرانق یک روستای توریستی جذاب

اگر به گشت و گذار در روستاها علاقه مند هستید؛ خرانق یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود. این روستای زیبا در 75 کیلومتری یزد و در شهرستان اردکان واقع شده است. شاید باور نکنید اما استان یزد دارای یک منطقه کوهستانی است و خرانق دقیقا در این قسمت قرار گرفته است. با ما باشید تا با این روستای خارق العاده آشنا شوید.

درباره خرانق

درباره خرانق یزد بدانیم

این روستای 4500 ساله بسیار مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است. در گویش محلی، خرانق به معنی جائی است که خورشید طلوع می کند؛ و اگر از محلی ها معنی خرانق بپرسید به شما می گویند، یعنی زادگاه خورشید. جدا از طبیعت زیبای این روستا به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، آب و هوا در این روستا بسیار دلپذیر است. این روستا دارای چندین جاذبه گردشگری تاریخی است که می توانید پس از سفر به این استان با خرید بلیط هواپیما یزد، از آنها بازدید کنید. در ادامه با جاذبه های گردشگری این روستا از جمله قلعه خرانق، منار جانبان خرانق و کاروانسرای خرانق و … بیشتر آشنا خواهید شد.

کاروانسرای خرانق

آَنایی با کاروانسرای خرانق

کاروانسرای خرانق یک ساختمان یک طبقه است که به سلسله ساسانیان بر می گردد. یكی از كارهای جالب كه در این كاروانسرا می توانید انجام دهید این است كه اگر در مركز یكی از تیمچه های آن قرار بگیرید و صدایی ایجاد کنید، صدا  پژواك می شود؛ درست مانند مسجد امام در اصفهان. یک حیاط بزرگ در وسط این ساختمان مشاهده کنید، که دور تا دور آن اتاق هایی ساخته شده است. این بنای تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از این کاروانسرا هم اکنون برای اسکان مسافرین استفاده می شود و می توانید پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به یزد شبی را در آن اقامت داشته باشید.

قلعه خرانق

آَنایی با قلعه خرانق

قلعه خرانق یکی دیگر از جاذبه های دیدنی خرانق است، و قدمت آن به سلسله ساسانیان (حدود 1800 سال پیش) باز می گردد. این قلعه خشتی یکی از بزرگترین قلعه های مسکونی خرانق بوده است. این قلعه بسیار خاص است، یکی از جاذبه های جالب این قلعه وجود کوچه های پیچ و خم قلعه است که قبلاً محلی برای گمراه کردن سارقان و راهزنان بوده است. یکی از کوچه ها به نام کوچه ی گرگ معروف است. راهزنان را به این کوچه می کشاندند و سپس به آنها حمله می کردند.

در این قلعه حدود 80 خانه وجود دارد که دو یا سه طبقه می باشند، که نشان دهنده وضعیت اقتصادی و موقعیت اجتماعی ساکنین آن ها بوده است.  مصالح مورد استفاده برای ساخت این خانه ها خشت و گل برای دیوارها، استفاده از تیرهای چوبی و پوشال برای سقف و مخلوط خاک و آهک برای کف اتاق است. سقف خانه ها به صورت گنبدی شکل و از گچ برای تزئینات دورنی داخل خانه ها استفاده کرده اند. از طبقه ی زیرین خانه نیز برای نگهداری احشام و طیور استفاده می کرده اند. این اثر تاریخی در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منار جنبان خرانق

معرفی منار جنبان خرانق

شاید شما منارجنبان را سازه ی منحصر به فرد اصفهان بدانید، اما منارجنبان خرانق در جهان بی نظیر است. قدمت این بنا نیز به دوران ساسانیان باز می گردد. منارجنبان خرانق بنایی سه طبقه است که راه های جداگانه ای برای ورود و خروج از آن دارد. این بنا به عنوان برج دیده بانی و فانوس خانه استفاده می شده است. آنچه این بنای تاریخی را منحصر به فرد می کند، این است که کل سازه توسط خشت ساخته شده است. قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما یزد به مشهد فرصت تماشای منارجنبان خرانق را از دست ندهید!

حمام خرانق

آشنایی با حمام خرانق

حمام تاریخی خرانق مربوط به دوران قاجار است. برای دسترسی آسان به آب قنات این حمام را در سطحی پایین تر از قلعه و بالاتر از سطح روستا ساخته اند. این حمام مانند دیگر حمام های ایرانی شامل ورودی، هشتی، سربینه، میاندر، بینه، خزینه، تون، گرمخانه و گلخن می باشد. این حمام به دو قسمت حمام ک.چک و حمام بزرگ بوده است. حمام کوچک مورد استفاده ی بانوان بوده است و از صبح تا غروب در اختیارشان بوده است.

مسجد جامع خرانق

آشنایی با مسجد جامع خرانق

در مرکز قلعه مسجدی تاریخی وجود دارد که قدمت آن به قرن هشتم الی قرن دهم هجری قمری می رسد. مصالح استفاده شده برای ساخت این مسجد خشت و گل است و در نمای بیرونی آن آجر نیز استفاده شده است.

پل خرانق

آشنایی با پل خرانق

در این منطقه رودخانه ای فصلی به نام دوکال جریان دارد، که که هدف از ساخت این پل انتقال آب از یک ساحل به ساحل دیگر رودخانه بوده است. این پل با نام پل آبراه نیز معروف است و عنوان قدیمی ترین پل انتقال آب در استان را دارد. ساخت این پل مربط به حدود ده قرن پیش و دارای معماری ساسانی و رومی است.

آیینه های خرانق نما

آیینه های خرانق نما یزد

در بستر رودخانه آیینه های خرانق نما توسط امیر حاجبی برای افزودن تنوع به جاذبه های گردشگری طراحی و اجرا شده اند. بهترین زمان بازدید از این روستا و جاذبه های دیدنی اش فصل بهار است. در این فصل آب و هوای دلپذیر و مطبوعی در انتظار شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *