دخمه زرتشتیان ؛ قدم به دنیای مردگان

احتمالاً یکی از ترسناکترین جاذبه های گردشگری یزد، دخمه ی زرتشتیان است! اما نگران نباشید، چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. این مکان بیشتر از آن که وحشتناک باشد، جالب است. دخمه یا برج های سكوت زرتشتیان محلی است كه مردم زرتشتی در زمان های بسیار قدیم متوفیان خود را آنجا قرار می دادند. بیایید درباره این مکان مرموز بیشتر بخوانیم. پس به دنیای مردگان خوش آمدید.

دخمه زرتشتیان (برج سكوت) چیست؟

آشنایی با دخمه زرتشتیان (برج سكوت) چیست؟

اول از همه، بگذارید ببینیم دخمه یا برج سکوت چیست؟ در اصل، این مکان قبرستان مردم زرتشتی بوده است اما با اندکی تفاوت. براساس عقاید زرتشتی، جسد انسان نجس است. همچنین، آنها خاک را یک عنصر مقدس می دانند، بنابراین هیچ انسانی نباید در خاک دفن شود، زیرا خاک آلوده خواهد شد. بنابراین، به جای قرار دادن اجساد در خاک، آنها را این برج قرار می دادند تا خوراک پرنده ها شوند حالا می توانید درک کنید که چرا برج های سکوت دارای ارتفاع بلندی است. شایان ذکر است که در آیین زرتشتیان عزاداری مردگان به شدت محکوم می شود. این مراسم غیرمعمول بیش از 3000 سال تاریخ دارد. این آداب رسوم کهن زرتشتی، مدت ها است منسوخ شده است.

این آیین دارای مراحل خاص خودش بوده است. جسد زرتشتی یا “ناسو” توسط افرادی به نام نساكش از خانه به دخمه منتقل می شده است. پس از تحویل دادن ناسو به مقامات دخمه ، جسد در معرض آفتاب و پرندگان قرار می گرفت تا اینكه فقط استخوان ها باقی بمانند. پس از این کار، شخصی که در آنجا قرار داشت و هرگز اجازه خروج از دخمه را ندارد، استخوان های باقی مانده را درون “اوستودان” در وسط دخمه قرار می داد. نحوه چیدمان جسدها نیز جالب بوده است. آنها در دایره وار قرار می گرفتند، مردان در بیرونی ترین لایه، زنان در میانه، و سرانجام کودکان در مرکز. گفتنی است، کلیه مراسم دخمه از سال 1350 هجری شمسی کاملا متوقف شده بود.

معماری دخمه زرتشتیان (برج های سكوت)

آَنایی با معماری دخمه زرتشتیان (برج های سكوت)

به طور کلی دخمه ها یا توسط انسان ساخته می شده اند یا به طور طبیعی و ویژگی های زمین ایجاد می شده اند. آنچه بین آنها مشترک است این است که آنها در خارج از شهرها و روستاها قرار دارند و باید برای دسترسی آسان پرندگان مرتفع بوده باشند و بنابراین، آنها سقف ندارند. آنها معمولاً دارای یک برج استوانه ای سنگی هستند. در سنت زرتشتی و ایران، برجها در بالای تپه ها یا کوه های کم ارتفاع در مکان های بیابانی و دور از مراکز شهر ساخته شده اند. در بین دخمه زرتشتیان دو برج مشهور است. یکی به نام مانکجی هاتریا که متعلق به یک زرتشتی هندی است و دوم دخمه گلستان که مربوط به دوران قاجار است.

موقعیت مکانی دخمه زرتشتیان (برج های سکوت)

آَشنایی با موقعیت مکانی دخمه زرتشتیان (برج های سکوت)
دخمه یا برجهای سکوت زرتشتیان کمی از مرکز شهر فاصله دارد، این دخمه در جنوب شرقی شهر، روی یک کوه رسوبی کم ارتفاع به نام دخمه قرار گرفته است. از دیگر جاذبه های گردشگری یزد می توان به باغ دولت آباد ، موزه آینه، مجتمع امیر چخماق و آتشکده زرتشتیان اشاره کرد. پس از خرید بلیط چارتر هواپیما یزد، برای رفتن به این جاذبه ی گردشگری باید میدان ایثار در جنوب شرقی شهر را پیدا کنید، دخمه ی زرتشتیان در بلوار منتهی به بلوار امام هادی است.

رستوران های نزدیک به دخمه زرتشتیان (برج سکوت)

آَشنایی با رستوران های نزدیک به دخمه زرتشتیان (برج سکوت)

اگر هنوز هم بعد از بازدید از دخمه زرتشتیان اشتها دارید، می توانید یک غذای خوشمزه در رستوران کارن رترو، رستوران سزار و رستوران آریانا در نزدیکی این جاذبه میل کنید.

هتل های نزدیک به دخمه زرتشتیان (برج سکوت)

آیا قصد دارید در فاصله ی خریدخرید بلیط هواپیما اهواز به یزد و بلیط هواپیما یزد به اهواز، در هتلی در نزدیکی دخمه زرتشتیان بمانید؟ هتل 5 ستاره لوکس صفایی و هتل 4 ستاره ارگ جدید برخی از گزینه های پیش روی شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *