دروازه قرآن یکی از دروازه های مشهور تاریخی

دروازه قرآن شیراز

ممکن است دروازه قرآن به اندازه دیگر جاذبه های گردشگری شیراز از جمله پاسارگاد ، آرامگاه حافظ ،تخت جمشید و … مورد توجه گردشگران و مسافران قرار نگیرد اما در حقیقت بازدید از آن امری ضروری است . زیرا یکی از نمادهای برجسته شیراز بشمار می رود. علاوه بر آن مقبره شاعر مشهور فارسی زبان قرن سیزدهم ، خواجوی کرمانی در مجاورت دروازه قرآن قرار دارد.
یک پارک زیبا نیز در حوالی دروازه وجود دارد که شما می توانید اوقات فراغت خود را درآنجا بگذرانید و با خوردن بستنی و فالوده شیرازی از دیدن دروازه قرآن  لذت ببرید . نور پردازی زیبای دروازه جذابیت آن را دو چندان کرده است. این اثر زیبای تاریخی در سال 1997 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

موقعیت مکانی دروازه قرآن

موقعیت مکانی دروازه قران شیراز

  ورودی های زیادی به شهر وجود دارد ، که دروازه قرآن ورودی شمالی شیراز می باشد. برای رسیدن به این دروازه شگفت انگیز فقط باید بلوار هفت تنان را طی کنید. از دیگر جاذبه های نزدیک به آن می توان به مقبره خواجو کرمان ، حافظیه و پارک لونا اشاره کرد.

تاریخچه دروازه قرآن

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

هنگامی که دروازه قرآن ساخته شد ، سلسله بیدید در ایران و عراق حکومت می کرد. دروازه قرآن توسط عضد الدوله دیلمی ساخته شد که منظره زیبایی به شهر داد. همچنین عضدالدوله دستور داد تا قرآن بزرگی را بر فراز دروازه قرار دهند. تا مسافران از زیر آن گذر کنند. که این کار به عقیده دینی ما اشاره دارد که اگر از زیر قرآن رد شوید سفری امن و سلامت خواهید داشت.

به مرور زمان دروازه قرآن رو به ویرانی گذاشت که در زمان سلطنت کریم خان زند مجدد بازسازی شد. اما زمین لرزه هایی در دوره قاجار رخ داد که مجددا ویران شد اما بازسازی آن متوقف نشد.

در سال 1937 این دروازه توسط دینامیت کاملا تخریب شد و قرآن های بالای دروازه به موزه پارس منتقل گردید. درسال 1949 یک تاجر مشهور شیرازی ، اعتمادالدین تجار دروازه قرآن دیگری را بنا نهاد . طبق وصیت وی پیکر او در سمت چپ دروازه دفن شد. با خرید بلیط هواپیماشیراز به این شهر سراسر جذابیت سفر کنید.

معماری دروازه قرآن

معماری دروازه قرآن شیراز

 

دروازه قرآن دارای یک طاق برجسته که توسط برخی آیات قرآن تزیین شده است. قرآن در اتاق کوچک بالای دروازه که پنجره های آن مشبک کاری شده اند نگهداری می شود. همچنین کاشی کاری های رنگی روی ساختار دروازه وجود دارد که بسیار چشم نواز است. نمای باشکوه دروازه همه را در درک عمیقی فرو میبرد .این دروازه با چراغ هایی تزیین شده که در شب تاثیر بصری بیشتری دارد.

مقبره خواجو کرمانی

مقبره خواجو کرمان شیراز

کمال الدین ابواعطا یا خواجو کرمانی ، متولد استان کرمان که در قرن سیزدهم میزیست ؛ در شیراز درگذشت. پیکر وی در کنار دروازه قرآن دفن شد که مقبره وی امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد بازدید قرار می گیرد. معماری این بنا بسیار دیدنی چشم گیر است . دو ستون  سنگی در بالا و پایین مقبره وجود دارد که طبق رسم آن زمان در بالا و پایین قبور عرفا و شعرا قرار می دادند. و هیچ اسمی روی مقبره نوشته نشده است که مشخص شود متعلق به خواجو کرمانی است . تنها نوشته مکتوب آیه ای از سوره الرحمن می باشد .

رستوران های نزدیک دروازه قرآن

رستوران های نزدیک دروازه قران شیراز

 

رستوران های نزدیک مقبره خواجو کرمان که بعد از بازدید ، می توانید به آنجا بروید . رستوران هفت خان ، زمرد، شاندیز . نهارخوری کریم خان و رستوران باکویه هستند. با خرید بلیط هواپیما لامرد به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به لامرد می توانید پس از ورود به این شهر همراه خانواده به صرف وعده ای در این رستورانها بروید.

هتل های نزدیک دروازه قرآن

هتل های نزدیک دروازه قرآن شیراز

در اطراف دروازه قرآن هتل های متعددی وجود دارد که با توجه به انتظار مسافر می توان انتخابی باب میل داشت که از آن جمله می توان به هتل بزرگ شیراز ، هتل ستارگان ، هتل ارگ ، هتل ساسان ، هتل اطلس هتل پرسپولیس و هتل رویال شیراز را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *