دریاچه گهر

دریاچه-گهر خرم آباد

دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه های مرتفع ایران می باشد؛ که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه شامل دریاچه های گهر فوقانی(کوچک) و دریاچه گهر پایین(بزرگ) است.

درباره دریاچه گهر

درباره-دریاچه-گهر خرم آباد

این دریاچه طبیعی از برف های ذوب شده اشترانکوه و تجمع آب در پشت سد یا آب بندی که از ریزش خاک ها تشکیل شده؛ ایجاد شده است. به طوری که آب ورودی فراوان در این دریاچه دلیل سر ریز شدن آن به دریاچه پایین یا رودخانه اصلی گهر است.

دریاچه گهر مانند حوضچه ای است؛ که از چشمه های اشترانکوه آبشارها و چاه ها پر شده است و حجم آب آن در تابستان و زمستان ثابت است. و بیشترین سطح آبهای دریاچه در زمستان منجمد می شود.

تاریخچه دریاچه گهر

تاریخچه-دریاچه-گهر خرم آباد

اولین کسی که توانست دریاچه گهر را کشف کند؛ زمین شناس اتریشی به نام آ-رودلر بود؛ و  توانست نام خویش را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند. قدیمی ترین تصویر مستند از این دریاچه نیز در سال 1891 میلادی توسط یک جهانگرد فرانسوی به نام ژان ژاک دمرگان برداشته شد.

پوشش گیاهی دریاچه گهر

پوشش-گیاهی-دریاچه-گهر خرم اباد

ساحل این دریاچه بجز ورودی دریاچه(ضلع غربی) و قسمت جلوی آن(قسمت شرقی) دارای سواحل شنی و ساحل های صخره ای دیگر هم می باشد. محاصره این دریاچه در میان کوههای اشترانکوه، انواع درختان همچون بلوط، بید، پسته وحشی، بادام، چنار، گردو، انجیر، سیب، زالزالک، زبان گنجشک و نارون باعث ایجاد چشم اندازی دیدنی در این منطقه شده است.

فعالیت های قابل انجام در منطقه دریاچه گهر

فعالیت-های-قابل-انجام-در-نزدیکی-دریاچه-گهر خرم آباد

 

کوهنوردی، ماهیگیری با قلاب، شنا، قایقرانی، اسکی روی آب، دیدن حیات وحش و پیاده روی در کنار رودخانه از جاذبه های اکوتوریسم و فعالیت های قابل انجام در این منطقه می باشد. گردشگران فراوانی هر ساله از سراسر دنیا با خرید بلیط هواپیما خرم آباد به این شهر زیبا سفر کرده؛ تا از زیبایی های طبیعی این منطقه بهره مند شوند.

حیات وحش دریاچه گهر

حیات-وحش-دریاچه-گهر خرم آباد

دریاچه گهر برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی، منطقه مناسبی برای زندگی است. این منطقه حفاظت شده شامل حیوانات متنوعی از جمله پلنگ، گرگ، گراز، کفتار، خرس قهوه ای، خرگوش، بز، قوچ، شغال، روباه، آهو و… می باشد. از جمله پرندگان نیز می توان به تیهو، کبک، عقاب، شاهین و از دسته آبزیان می توان به لاک پشت، خال قرمز، ماهی قزل آلا، قورباغه و مارماهی اشاره نمود. شما نیز می توانید برای بازدید از این دریاچه زیبا و شگفت انگیز به سایتهای فروش آنلاین بلیط هواپیما مراجعه نموده؛ و نسبت به تهیه بلیط هواپیما اصفهان به خرم آباد و برای برگشت بلیط هواپیما خرم آباد به اصفهان خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *