دماوند نماد عظمت و شکوه ایران

دماوند نماد عظمت و شکوه ایران زمین

کوه دماوند در ایران به عنوان یک نماد ملی ارزشمند شناخته می شود و برای ایران و ایرانی مظهر استقامت و پایداری می باشد و در ادبیات ایران به مراتب از آن نام برده شده است. این کوه در تیرماه 1387 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. این کوه برای کوهنوردان و ورزشکاران نیز بسیار حائز اهمیت است و هر ساله کوهنوردان با خرید بلیط هواپیما چارتر تهران به منظور صعود این قله و ثبت رکورد راهی تهران می شوند.

حقایق جالب در مورد کوه دماوند

حقایق جالب در مورد کوه دماوند مرتفع

نام قدیمی و تاریخی دماوند، دنباوند بوده است. البته در برخی از کتب قدیمی از این کوه به نام های بیکنی، جبل لاجورد نیز نام برده شده است. دماوند به معنی دود و بخار می باشد که علت نام گذاری آن دودها و بخارهایی بوده است که از قله خارج می شده است. کوه دماوند مرتفع ترین کوه ایران و خاورمیانه است. این کوه بلندترین قله آتشفشانی آسیا می باشد و هم چنین به عنوان نوزدهمین بلندترین قله جهان نیز شناخته می شود. این کوه در 4دوره زمین شناسی (دوره هولوسن) شکل گرفته است. در حال حاضر فعالیت آتشفشانی آن محدود به تصعید گازهای گوگرد است. در سال 1390 مجله نشنال جئوگرافی این کوه را به عنوان یکی از خطرناکترین قله های دنیا معرفی کرده است.

مشخصات جغرافیایی کوه دماوند

مشخصات جغرافیایی کوه دماوند مرتفع

این کوه در شمال ایران در بخش مرکزی رشته کوه البرز واقع در جنوب دریای خزر واقع شده است. و اگر هوا مه آلود یا آلوده نباشد می توان کوه را از تهران ، ورامین ، قم و ساحل دریای خزر دید.رودخانه تینه در شمال ، رودخانه هراز در جنوب ، لار و دیو آسیاب در غرب و رودخانه پنج جو (پنج آب) در شرق کوه دماوند جاری است.

دمای هوا در ارتفاعات کوه در طول زمستان در حدود 60 درجه زیر صفر است ، در تابستان یک درجه زیر صفر است. فشار هوا در قله کوه نیمی از فشار هوا در سطح دریا است. یک آبشار یخ زده و بی نظیر در قسمت جنوبی دماوند وجود دارد که هرگز ذوب نمی شود. این آبشار یخی بی نظیر مرتفع ترین آبشار خاورمیانه می باشد که گردشگران زیادی را از سراسر دنیا جذب می کند. مهمترین یخچالهای طبیعی البرز در قله دماوند واقع شده است. یخچالهای سیوله، دوبی سل، عروسک ها، دره یخار از جمله یخچالهای کوه دماوند است.

پوشش گیاهی حیوانی کوه دماوند

پوشش گیاهی حیوانی کوه دماوند شقایق

گیاهان مختلف و خاص در ارتفاعات مختلف دماوند رشد می کنند. دامنه ی کوه پوشیده از دشت شقایق می باشد که در دنیا خاص و منحصر به فرد است . به دلیل موقعیت ویژه این کوه حیوانات و پرندگان متنوعی در این منطقه وجود دارند؛ از جمله حیواناتی که در کوه یافت می شود می توان خرس، روباه، شغال، سگ، و پرندگان دیده شده در این منطقه عقاب طلایی، جغد، خفاش را نام برد.

اهمیت کوه دماوند در فرهنگ ایران

اهمیت کوه دماوند در فرهنگ ایران زمین

 دماوند سمبل ثبات در فرهنگ ایرانی است و در ادبیات و اسطوره های فارسی از شهرت خوبی برخوردار است. در آثار ادبی مثل شاهنامه فردوسی، گرشاسپ نامه، منظومه ویس و رامین و در آثار شاعرانی مثل خاقانی و ناصر خسرو دیده می شود. در اسطوره های ایرانی نیز گفته می شود که فریدون، ضحاک ماردوش و ستمگر را در غاری در کوه به بند کشیده است.

تصویر کوه دماوند در اسکناس رسمی بانک ملی  ایران منتشر شده است؛ که نشان دهنده اهمیت این کوه از دیریاز تا به امروز می باشد. هر سال چندین کوه نورد و بازدید کننده کوه دماوند را با هدف صعود بالا می روند. این کوه در میراث ملی به ثبت رسیده است و هر سال در سیزدهم آبان ماه در دامنه کوه دماوند جشن روز ملی دماوند برگزار می شود؛ که این جشن نیز به ثبت ملی رسیده است. برای شرکت در این جشن و بزرگداشت کافی است اقدام به خرید بلیط هواپیما آبادان به تهران و بلیط هواپیما تهران به آبادان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *