دیوار بزرگ

دیوار-بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان با نام های “دیوار سرخ” یا “مار سرخ” یکی از بارزترین بناهای معماری ایران و سومین دیوار بلند جهان پس از دیوارهای بزرگ چین و آلمان است. در ادامه به معرفی بیشتر این دیوار می پردازیم.

درباره دیوار بزرگ

درباره-دیوار-بزرگ گرگان

این دیوار در اسناد تاریخی به عنوان دیوار اسکندر، دیوار انوشیروان، دیوار فیروز و قزل آلان ذکر شده است. این دیوار مربوط به اواخر دوره ساسانی است؛ که برای جلوگیری از حمله دشمنان شمالی به مناطق کوهستانی و دشت در قرن 5 و 6 میلادی ساخته شده است. دیوار بزرگ تاریخی در 29 تیر 1378 به ثبت آثار ملی رسید.

ساختار دیوار بزرگ

ساختار-دیوار-بزرگ گرگان

این دیوار بزرگ دارای ساختار های مرتبط زیادی در طول مسیر خود از قبیل خندق، کوره های آجری، سد، کانال هدایت آب و یکسری قلعه ها( قلعه های مرتبط با دیوار و قلعه های شهرهای کوچک و  شهرهای بزرگ همجوار) می باشد؛ و به عنوان طولانی ترین بنا تاریخی ایران محسوب می شود. امروزه بخش های کوچکی از دیوار بزرگ باقی مانده و مابقی آن تخریب شده است. بخش هایی از این دیوار هزاران سال کهن تر از دیوار چین است؛ و طول آن از دیوار هاردیان نیز طولانی تر است.

تاریخچه دیوار بزرگ

تاریخچه-دیوار-بزرگ گرگان

بیشتر تاریخ نویسان بر این باورند که این دیوار توسط انوشیروان ساسانی بنا نهاده شده است. اما بسیاری شروع آن را به یزد گرد اول و اتمام آن را توسط انوشیروان می دانند. این دیوار دفاعی منحصر به فرد که برای ساخت آن از مواد محلی که در گذشته در مجاورت دیوار تهیه شده بود؛ مانند آجر، آهک و خشت توسط معماران ایرانی ساخته شده است. رنگ اکثر آجرهای بکار رفته در این دیوار، تمایل به رنگ طلایی کمرنگ و قرمز دارد. دیوار بزرگ گرگان با توجه به گذر از بندر ترکمن، آق قلا، گنبد کاووس و کلاله(ترکمن صحرا) یکی از مهمترین مراکز گردشگری ایران است.

موقعیت مکانی دیوار بزرگ

موقعیت-مکانی-دیوار-بزرگ گرگان

دیوار بزرگ در نزدیکی گرگان در استان گلستان در شمال شرقی ایران، در گوشه جنوب شرقی دریای خزر واقع شده؛ و طول آن 195 کیلومتر می باشد. گردشگران فراوانی هرساله با خرید بلیط پرواز گرگان به این شهر آمده تا از این دیوار منحصر به فرد دیدن نمایند.

هتل های نزدیک به دیوار بزرگ

هتل-های-نزدیک-به-دیوار-بزرگ گرگان

هتل ها و اقامتگاه های فراوانی در این شهر وجود دارد؛ از جمله هتل های آن می توان به هتل 5 ستاره پارتیا و هتل بوتانیک اشاره نمود. هتل آذین و هتل شهاب ناهارخوران نیز از جمله گزینه های خوب دیگر برای اقامت می باشند. با ورود به سایتهای معتبر رزرو هتل برای اقامت و با ورود به سایتهای معتبر فروش بلیط پرواز برای تهیه بلیط هواپیما تهران به گرگان و برای برگشت بلیط هواپیما گرگان به تهران خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *