رختشویخانه بنایی با معماری منحصر به فرد

رختشویخانه زنجان-بنایی-با-معماری-منحصر-به-فرد

رختشویخانه یک بنا عمومی کاملا بی نظیر در زنجان است. تا به امروز هیچ مکان مشابه دیگری در جهان با این کاربرد وجود نداشته است. در ادامه به معرفی بیشتر این بنا تاریخی منحصر به فرد می پردازیم.

درباره رختشویخانه

درباره-رختشویخانه زنجان

رختشویخانه محلی برای شستن لباس ها بود. البته اکنون دیگر برای شستن لباس از آنجا استفاده نمی شود؛ و امروزه به یک موزه مردم شناسی تبدیل شده است. در این موزه می توانید مجسمه های مومی از زنان با پوشش لباس های سنتی، جواهر و ابزار شستشوی که در آن زمان مورد استفاده قرارمی گرفت؛ را ببینید. علاوه بر تالار اصلی که همه مجسمه ها در آن قرار دارند؛ بخش دیگری از موزه وجود دارد؛ که می توانید اشیاء ارزنده ای که به این موزه وقف شده را مشاهده کنید. صنایع دستی موجود در مغازه های داخل بنا را هم از قلم نندازید.

تاریخچه رختشویخانه

تاریخچه-رختشویخانه زنجان

دو برادر به نام های مشهدی اکبر و مشهدی اسماعیل این بنا را ساختند. از آنجا که زنجان زمستان های بسیار سختی دارد؛ آنها این مکان را برای راحتی زنان ساختند. در نگاه اول رختشویخانه بسیار شبیه حمام های عمومی سنتی است. اما ذکر این نکته مهم است که این مکان برای تمیز کردن شخصی استفاده نمیشد. زنان مجاز به شستن لباس، فرش، ظروف و سایر اشیاء مشابه بودند. و آنها مجبور به پرداخت هزینه ای بابت آب مصرفی این مکان نبودند. و کاملا استفاده از آن رایگان بود. سبک معماری بنا نیز به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می گردد.

موقعیت مکانی رختشویخانه

موقعیت-مکانی-رختشویخانه زنجان

رختشویخانه در قلب شهر در محله معروف به بابا جمال چوقوری قرار دارد؛ و دسترسی به این مکان از طریق خیابان سعدی ، کوچه فرهنگ امکان پذیر است. به همین دلیل دسترسی به جاذبه های دیگر شهر هم آسان است. غار کتله خور، موزه مردان نمکی، سلطانیه که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می شود؛ از جمله این آثار تاریخی در نزدیکی رختشویخانه می باشند. گردشگران و مسافران فراوانی هرساله با خرید بلیط هواپیما زنجان به این شهر تاریخی سفر کرده؛ تا از آثار و جذابیتهای دیدنی آن بازدید کنند.

رستوران های نزدیک رختشویخانه

رستوران-های-نزدیک-رختشویخانه زنجان

رستوران باغ بهشت، رستوران باربیکیو و کافه پائیز برخی از مکان هایی هستند؛ که می توانید پس از بازدید از رختشویخانه، به همراه همسفرانتان برای صرف یک وعده غذای خوشمزه ایرانی به آنها مراجعه کنید.

هتل های نزدیک رختشویخانه

هتل-های-نزدیک-رختشویخانه زنجان

از جمله هتل های خوب در این شهر می توان به گراند هتل، هتل پارک، هتل آپارتمان سپهر و اقامتگاه سنتی ددمان اشاره نمود. با ورود به سایتهای معتبر رزرو هتل از طریق تلفن همراه خود در کمترین زمان نسبت به رزرو اقامت و همچنین رزرو بلیط هواپیما تهران به زنجان و برای برگشت بلیط هواپیما زنجان به تهران خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *