روستای سنگی سیمین ابرو

روستای سنگی سیمین ابرو یکی از قدیمی ترین روستای شهر همدان می باشد. این روستا با توجه به اینکه در کوهپایه قرار گرفته است، معماری ساخت آن به صورت پله ای و عمده مصالح به کار رفته در ساخت خانه های روستا سنگ و چوب می باشد.  با توجه به اینکه این روستا در فاصله ی نزدیکی به این شهر قرار گرفته است، دسترسی به آن بسیار آسان است و می توانید به راحتی پس از خرید بلیط چارتری هواپیما همدان از این روستای تاریخی سنگی دیدن کنید. این روستای قدیمی با هدف تبدیل به یک مقصد گردشگری، طی برنامه چهارم توسعه بهسازی شده است. در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

درباره ی روستای سنگی سیمین ابرو

درباره ی روستای سنگی سیمین ابرو بیشتر بدانید

روستای سنگی سیمین ابرو دارای قدمی بیش از 300 سال می باشد و مربوط به دوران صفویه می باشد. این روستا دارای یک گورستان قدیمی می باشد که به علت قدمت زیاد، بارها توسط  باستان شناسان مورد تحقیق و تحفص قرار گرفته است.  در این روستا حدود 70 خانوار زندگی می کنند؛ که بیشتر جز طوایف لر و آریایی می باشند. گویش اکثر آنها لری می باشد. اکثریت مردم این روستا به باغداری مشغول می باشتد و گردو محصول اصلی آن ها می باشند. پس از باغات گردو، باغات زردآلو، انگور و سیب نیز مشاهده می شود. البته دامداری نیز در میانشان رواج دارد.

بازی های محلی این روستا که مخصوصا در جشن ها و سیزده به در بسیار پر طرفدار می باشد، گردوبازی، قاپ‏بازی، کوشک، از من داری، شیله کوه و الک و دولک می باشد. غذاهای محلی روستا آبگوشت، انواع کباب و انواع آش های سنتی مانند آش اوماج، آش تلته یا پلته، آش واره،آش دوغ، آش جو و ترخینه می‌باشد، که در میان گردشگران بسیار پرطرفدار می باشد؛ و می توانید پس از خرید بلیط هواپیما تهران به همدان از این غذاهای خوشمزه امتحان کنید.

روستای سنگی دارای حیات وحش متنوع و غنی نیز می باشد. انواع مارمولک، لاکپشت، انواع مارهای سمی و غیر سمی، بزمجه، دارکوب، جغد، بلدرچین، قرقی، کبک، سار، عقاب، گربه وحشی، خرگوش، گراز، شغال، روباه، گرگ و انواع مختلف حشرات به وفور در اطراف روستا مشاهده شده است. این تنوع زیستی در کمتر جایی قابل مشاهده است؛ که یکی دیگر از نکات مثبت در جذب گردشگر می باشد.

همچنین این منطفه دارای معادنی از قبیل معدن سنگ گرانیت سیاه و تعداد بسیار زیادی معدن سنگ سفید قابل استفاده در صنایع چینی‌سازی می باشد.

معماری روستای سنگی سیمین ابرو

آشنایی با معماری روستای سنگی سیمین ابرو

همانطور که گفته شد این روستا در نقطه ای کوهپایه ای و دارای بافت سنگی و معماری پله ای می باشد. مصالح استفاده شده برای ساخت سنگ و چوب می باشد و خانه های این روستا رو به خورشید ساخته شده اند. خانه های روستا معمولا در دو طبقه ساخته شده اند طبقه ی پایین برای انباری و یا نگهداری دام و طبقه بالا به عنوان محل سکونت استفاده می شود. دیوارخانه ها برای جلوگیری از نفوذ سرمای شدید زمستان، ضخیم ساخته شده است و سقف خانه ها نیز با طراحی مسطح است.

موقعیت مکانی روستای سنگی سیمین ابرو

آشنایی با موقعیت مکانی روستای سنگی سیمین ابرو

روستای سیمین ابرو در فاصله ی 10 کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار گرفته است. برای رفتن به این روستا باید از طریق میدان رسالت بالای نایب احمد و پس از عبور از روستاهای چشین و ابرو به آن برسید. این روستا از غرب به کوه سرکه زار، از جنوب شرقی به کوه بلاغ ، از شمال غربی به کوه تخت رستم و دره سرخ پا، از جنوب به دره ولی شکر، از جنوب شرق به دره جن و از شمال به کوه دره یونجه چال احاطه شده است.

طبیعت زیبا و بکر این روستا، آب و هوای عالی آن و دره های سرسبز و بی نظیرش، آن را به یک مقصد گردشگری منحصر به فرد در استان تبدیل کرده است. بافت سنگی خانه های روستا، کوچه های باریک و تنگ و حمام بسیار قدیمی همراه با خزینه، برای گردشگران بسیار جالب است. قالی، گلیم وجاجیم از محصولات صنایع دستی روستای سیمین است . که می توانید قبل از برگشت از این روستا و خرید بلیط هواپیما همدان به تهران برای یادگاری تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *