زندان اسکندر؛ مدرسه ضیائی سابق

آشنایی با زندان اسکندر؛ مدرسه ضیائی سابق

مدرسه ضیائی یا زندان اسکندر بیشتر به دلیل گذشته مرموزش مشهور است. اما نباید به اشتباه تفسیر کرد که هیچ ارزش تاریخی ندارد. به دلیل همین ارزش تاریخی زیادش در سال 1346 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. با تهیه بلیط چارتر هواپیما یزد، می توانید از این زندان که زمانی مدرسه بوده است دیدن کنید.

موقعیت مکانی زندان اسکندر

آشنایی با موقعیت مکانی زندان اسکندر

می توانید زندان اسکندر را با قدمتی حدود 10 قرن، در منطقه تاریخی فهادان، واقع در خیابان امام، کنار بقعه دوازده امام، در کوچه ی حمام نو، کوچه ی رختشورخانه، یزد پیدا کنید. اگر بخواهید با مشین به دیدن این مکان تاریخی بروید؛ ابتدا به خیابان سید گل سرخ که موازات بلوار دولت آباد است، بروید. سپس پس از عبور از چند کوچه، پس کوچه به زندان اسکندر خواهید رسید.

تاریخچه زندان اسکندر

آشنایی با تاریخچه زندان اسکندر
زندان اسکندر در حقیقت مدرسه ضیائی سابق است که توسط ضیاء الدین حسین رضی حدود 10 قرن پیش در سال 831 هجری قمری ساخته شده است. ساخت این بنا حدود 74 سال طول کشیده است. حدود 700 سال پیش معلمان و دانش آموزانی در کلاسهای درس، به تحصیل علم مشغول بوده اند.

اعتقاد بر این است که قبلاً مهاجران اسکندر در یزد در اینجا پنهان می شدند. از نظر عقلانی نیز منطقی است زیرا یزد در آن زمان یک شهر دور و در مقایسه با شهرهای بزرگ کاملاً متروک بود. از طرف دیگر، برخی دیگر می گویند وقتی اسکندر به ایران حمله کرد، این مدرسه را به زندان تبدیل کرد. آنها می گویند این زندان مکانی برای نگهداری شخصیت های دولتی وقت بوده است.

درمورد حفره ی عظیم موجود درحیاط مدرسه ضیایی داستانهای زیادی نقل شده است. گفته می شد که این حفره یک سیاه چاله است و به این ترتیب تفکرات مربوط به زندان تقویت می شود. در طول مطالعاتی که قبل از نوسازیانجام شده است، این چاله به دلیل ساخت لوله های شبکه زیرزمینی ظاهر شده است. در نتیجه، نه تنها تمام افکار مربوط به زندان را رد می شود، بلکه می تواند نمایانگر اثبات تمدن ایران حتی در دوران باستان باشد. زیرا این نشان می دهد که ایرانیان در تلاش یافتن راهی برای توزیع آب در یک شهر کویری مانند یزد بوده اند.

ساختار زندان اسکندر

آشنایی با ساختار زندان اسکندر
اگر به معماری آذری یا آذربایجانی علاقه مندید، قطعاً مدرسه ضیائی یا زندان اسکندر را دوست خواهید داشت. این سبک از معماری بسیار شبیه به سبک معماری مغول می باشد، که به سبک ایرانی-مغول معروف است. خشت خام تنها مواد مورد استفاده در ساخت این بنا بوده است. اما بعداً، هنگامی که گنبد توسط استاد آخوند خرمی بازسازی شد، از آجرهای کوره ای نیز استفاده شده است. در وسط حیاط، متوجه چاه آبی با عمق 5 متر خواهید شد. یک اتاق در گوشه ای از حیاط وجود دارد که به آن اتاق بادگیر گفته می شود. می توانید وارد اتاق شوید و از باد خنک لذت ببرید. قبلاً دو مناره بلند و یک حیاط پر از درخت و همچنین یک کتابخانه و حمام در کنار آن قرار داشت که اکنون کاملاً ویران شده است.

رستوران های نزدیک به زندان اسکندر

آشنایی با رستوران های نزدیک به زندان اسکندر
رستوران سنتی ابوالمعالی، خانه کافه هنر  و کافه دوست برای انتخاب وعده های غذایی یا میان وعده و نوشیدنی گزینه های بسیار خوبی هستند؛ که می توانید در نزدیکی زندان اسکندر مشاهده کنید.

هتل های نزدیک به زندان اسکندر

آشنایی با هتل های نزدیک به زندان اسکندر
اگر پس از رزرو بلیط هواپیما مشهد به یزد دوست داشتید مدتی در این شهر اقامت داشته باشید و قبل از خرید بلیط هواپیما یزد به مشهد از جاذبه های دیدنی این شهر دیدن کنید؛ هتل موزه فهادان (هتل سنتی)، هتل سنتی کوهان (3 ستاره)، هتل جاده ابریشم و هتل اورینت (هتل سنتی) مکان هایی در نزدیکی زندان اسکندر هستند که می توانید در آنجا اقامت راحتی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *