سرآب گیان

سرآب گیان نهاوند همدان

همدان کهن ترین شهر ایران، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد بسیاری است؛ که آن را به یک مقصد گردشگری محبوب در ایران و حتی جهان مبدل ساخته است. گردشگران زیادی با خرید بلیط هواپیما همدان به این شهر سفر می کنند. در هر قسمت از این استان مکان های تفریحی و طبیعی زیبایی را می توان دید. سرآب گیان یکی از این جاذبه های طبیعی استان می باشد، که طبیعت دوستان زیادی را از سراسر شکور به سمت خود می خواند.

درباره سرآب گیان

درباره سرآب گیان نهاوند همدان

سر آب از دو واژه ی ” سر ” و ” آب ” تشکیل شده است و به معنای سرچشمه می باشد. این چشمه به دلیل اینکه در تپه ی گیان قرار گرفته است به آن سرآب گیان می گویند. گیان یک منطقه ی پر درخت و فوق العاده زیبا می باشد. گیان در زبان کردی به معنای جان می باشد، به همین دلیل به آن سراب جان نیز گفته می شود. سر آب گیان به عنوان سی و یکمین اثر طبیعی ملی شناخته می شود و در سال 1387 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. آب چشمه بسیار خنک و گوارا می باشد. متوسط دمای آب 5 درجه سانتی گراد می باشد. این چشمه در سالهای گذشته دارای حجم بیشتری بوده است، با این حال بازهم جز یکی از پر آب ترین چشمه های منطقه محسوب می شود.

سرآب گیان تکه ای از بهشت

سرآب گیان تکه ای از بهشت

اگر به دنبال جایی هستید از شلوغی و هیاهوی شهر دور باشید، این منطقه یک انتخاب بسیار عالی برایتان خواهد بود. سرآب گیان با درختان تنومند کهنسالش و سرسبزی بی نظیر و جاری بودن آب روح را تازه می کند. مسیر رسیدن به آن نیز بسیار رویایی می باشد و از جاده های زیبای شمال کشور چیزی کم ندارد. پس از خرید بلیط هواپیما تهران به همدان با حدود یک ساعت و نیم رانندگی در این جاده فوق العاده زیبا به آن می رسید. در اطراف سرآب و در زیر سایه ی درختان چنار مکانها و سکوهایی برای استراحت گردشگران تعبیه شده است.

یادتان باشد قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما همدان به تهران از سوغاتی های خوشمزه نهاوند بی نصیب نمانید؛ سوغات نهاوند گردو، حلوا گرودیی،‌ نقل و کلوا و گز آردی‌ است که بسیار خوشمزه می باشد. بهترین زمان سفر و بازدید از این منطقه رویایی اردیبشت ماه تا اوایل آبان می باشد. در اردیبهشت ماه در پر آب ترین حالت خود قرار دارد و در پاییز فصل هزار رنگ با صحنه ای جادویی روبه رو خواهید شد.

موقعیت مکانی سرآب گیان

آشنایی با موقعیت مکانی سرآب گیان

سرآب گیان در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و 2 کیلومتری ثپه باستانی کیان و در شمال شهر گیان قرارگرفته است. از طریق دو مسیر می توانید به این منطقه ی رویایی بروید. مسیر اول از سمت جاده ی کرمانشاه، سه راهی دهفول، روستاهای برزول و در آخر گیان می باشد. مسیر دوم از سمت میدان عارف نهاوند مسیر روستای دهنو به این منطقه خواهید رسید.

جاذبه های نزدیک سرآب گیان

آشنایی با جاذبه های نزدیک سرآب گیان

حالا که تا این منطقه آمده اید، حیف است از دیگر جاذبه های طبیعی نزدیک این منطقه دیدن نکنید. تپه گیان که در فاصله ی دو کیلومتری این منطقه می باشد یک تپه ی باستانی با قدمت بیش از 3700 سال می باشد؛ و این تپه ی سرسبز بسیار دیدنی میباشد. در انتهای جاده ی سرآب به قله گاچال می رسید. نهاوند دارای یک چشمه ی دیگر به نام گاماسیاب نیز می باشد. این چشمه بزرکترین چشمه ایران می باشد، که رودخانه ای به همین نام نیز از آن جاری می شود و باغات زیادی را سیراب می کند. کمی بالاتر از سرآب گیان یک غار نیز وجود دارد. سرآب فارسیان در فاصله ی 32 کیلومتری جنوب غربی نهاوند و سرآب کنگاور در فاصله ی 45 کیلومتری جنوب نهاوند با طبیعتی شبیه به سرآب گیان نیز بسیار زیبا و دیدنی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *