سلطانیه بزرگترین گنبد در ایران

سلطانیه سومین گنبد بزرگ جهان است؛ که در شهر تاریخی زنجان قرار دارد. این مکان با ارزش و میراث جهانی یونسکو مقبره اولجایتو هشتمین پادشاه ایلخانی است. با ما همراه شوید تا در ادامه به معرفی بیشتر این بنا بپردازیم.

درباره سلطانیه

درباره-سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه در شهر کوچک سلطانیه در 43 کیلومتری زنجان واقع شده است. این مکان آرامگاه محمد خدابنده است؛ که به طور گسترده وی را به نام اولجایتو یکی از حاکمان مغول می شناسند. پس از گنبد کلیسا سانتا ماریا و گنبد مسجد ایاصوفیه، سلطانیه سومین گنبد بزرگ جهان می باشد. این بنا در سال 1312 میلادی و پس از آن نقش مهمی در جهان اسلام ایفا کرد. بسیاری بر این باورند که معماری شکوهمند تاج محل الهام گرفته شده از گنبد عظیم سلطانیه است.

الجایتو که بود؟

الجایتو- چه کسی-بود؟

محمد خدابنده یا اولجایتو هشتمین پادشاه سلسله ایلخانی، که پایتخت وی تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی بود. مادر وی مسیحی بود و در یک فضای مسیحی بزرگ شد. آنها حتی پس از پاپ چهارم او را نیکولو نامگذاری کردند. اما پس از سلطنت با بسیاری از واعظان مذهبی بحث و گفت و گو کرد؛ و تصمیم گرفت اسلام شیعه را انتخاب کند.

همچنین وی بنیانگذار مدارس سیار برای عشایر ایران بود. عشایر معمولا به دلیل شیوه زندگی، به آموزش مناسب دسترسی ندارند. اما این مدارس سیار به همراه عشایر به ییلاق و قشلاق می پرداختند؛ و آموزش های لازم را در اختیار بچه ها قرار می دادند.

تاریخچه سلطانیه

تاریخچه-سلطانیه زنجان

پس از حمله ویرانگر مغول ها به ایران که به دوران طلایی سلسله صفوی خاتمه داد. بسیاری از شهرهای ایران به ویرانه تبدیل شد. اما سلسله ایلخانیان بسیاری از بناهای بزرگ مانند گنبد سلطانیه را بازسازی می کند.

پدر سلطان الجایتو، ارغون سلطانیه را به عنوان پایتخت تابستانی خود تاسیس کرد. اما پسرش آنرا به پایتخت امپراطوری خود تبدیل کرد. وی دستور ساخت این گنبد بزرگ و با شکوه را در سال 1302 میلادی برای انتقال اجساد امام علی (ع) و امام حسین(ع) به این ساختمان بنا کرد. گردشگران فراوانی هر ساله با اطلاع از قیمت بلیط پرواز زنجان به این شهر باستانی سفر می کنند؛ تا از بناهای شکوهمند و تاریخی آن دیدن کنند.

معماری سلطانیه

معماری-سلطانیه زنجان

وزن گنبد سلطانیه 200 تن و ارتفاع آن 49 متر است. قطر گنبد 25.5 متر می باشد. این مجموعه به سبک آذری( سبک معماری در آذربایجان ایران) ساخته شده است. دکوراسیون بیرونی آن تخریب شده؛ اما فضای داخلی آن دست نخورده باقی مانده است. در سالهای اخیر این ساختمان با مرمت و بازسازی گسترده ای روبرو شده است.

سلطانیه قدیمی ترین گنبد دو لایه در جهان است؛ که معماری بی نظیری دارد. این هشت مناره با الهام از اعتقاد اسلامی مبنی بر اینکه بهشت هشت درب دارد؛ ساخته شده است. که در فواصل مساوی در اطراف گنبد آجری قرار گرفته اند؛ همین امر باعث می شود تا از فواصل دور بیشتر نمایان باشد. همچنین هشت ایوان بزرگ دارد که گنبد را محاصره کرده اند.

برای ساختن این عمارت با شکوه ده سال و سه هزار کارگر مشغول کار بودند. مقبره الجایتو در کنار گنبد، در ایوانی جداگانه است. سلطانیه در سال 2005 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

موقعیت مکانی سلطانیه

موقعیت-مکانی-سلطانیه زنجان

همانطور که در بالا هم اشاره شد برای رسیدن به سلطانیه باید حدود چهل کیلومتر به جنوب شرقی زنجان حرکت کنید. اگر قصد دارید در این شهر بمانید جاذبه های دیگری همچون غار کتله خور، رختشویخانه، موزه مردان نمکی و بازار سنتی نیز برای بازدید وجود دارند.

رستوران های نزدیک سلطانیه

رستوران-های-نزدیک-سلطانیه زنجان

 

اگر پس از بازدید از سلطانیه احساس گرسنگی کردید؛ می توانید به همراه خانواده و یا دیگر همراهانتان به رستوران سنتی حیدر بابا، رستوران ستاره شهر و فست فود هانی بروید.

هتل های نزدیک سلطانیه

هتل-های-نزدیک-سلطانیه زنجان

 

برای اقامت در این شهر گزینه های مختلفی پیش روی شماست. هتل پارک، هتل آپارتمان سپهر و گراند هتل از جمله انتخاب های شما می باشند. برای اقامت خود می توانید به سایتهای معتبر رزرو هتل و برای بلیط هواپیما نیز می توانید به سایتهای معتبر خرید بلیط مراجعه نموده و نسبت به تهیه بلیط هواپیما تهران به زنجان و برای برگشت بلیط هواپیما زنجان به تهران خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *