سی و سه پل نماد شهر علم و هنر

پل-سی-و-سه-پل اصفهان

سی و سه پل به پل اله وردی خان هم شهرت دارد. این پل یکی از یازده پل شهر اصفهان است که از رودخانه زاینده رود عبور می کند. سی و سه پل به دلیل وسعت ، موقعیت مرکزی و معماری برجسته ، مشهورترین پل این شهر به حساب می آید. گردشگران چه از داخل کشور و چه از خارج برای دیدن این جاذبه گردشگری به ایران و بعد به شهر علم و هنر سفر می کنند.

تاریخچه سی و سه پل

تاریخچه--سی-و-سه پل اصفهان

این پل بین سالهای 1599 تا 1602 در زمان شاه عباس ساخته شد . پروسه ساخت و ساز توسط صدر اعظم اله وردی خان اوندیلادره کنترل می شد . یعنی کسی که نام دوم پل از نام  وی گرفته شده است .

پنج پل از یازده پل در دوره صفوی به عنوان محلی برای عبور از رودخانه  زاینده رود ساخته شد . در طول 400 سال تاریخچه این پل ، رودخانه زاینده رود خشک شد ، اما سی و سه پل برای اهداف دیگری همچون برگزاری مراسم جشن آب پاشان و  پیاده روی عصرانه و برخی دیگر رویدادها مورد هدف قرار گرفت .

معماری سی و سه پل

معماری-سی--سه-پل اصفهان

سی و سه پل طولانی ترین پل اصفهان است و بزرگترین سازه آبی ایران هم محسوب می شود . طول کلی آن 297 متر و عرض آن 75/13 متر می باشد . سی و سه به معنای تعداد قوس های سطح پایین پل است . سطح  بالای پل مسیر عابرین پیاده می باشد که با دیوارها محصور شده است ؛ که مردم را از وزش باد محافظت می کند که در آب نیفتند.

این پل از آجرهای زرد و سنگ آهک ساخته شده است . بکار بردن مواد معمولی در دوره صفویه برای سوله هایی که به صورت طاق ایجاد شده اند ؛ و برای نشستن و گپ زدن و لذت برن از منظره شهر است ؛ مناسب بود .

موقعیت سی و سه پل

موقعیت-سی-و-سه-پل اصفهان

سی و سه پل متصل به خیابان های  چهار باغ عباسی و چهار باغ بالا می باشد . در واقع در مرکز شهر قرار گرفته و با دیگر جاذبه های شهر ، فاصله کمی دارد . اگر در امتداد خیابان چهار باغ عباسی به سمت شمال قدم بزنید ؛ پس از بیست دقیقه به میدان نقش جهان ، کاخ هشت بهشت و کاخ چهل ستون می رسید .

در جنوب شرقی این پل کلیسای وانک و موزه موسیقی قرار دارد . همچنین می توانید از پل های دیگر که بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارند دیدن کنید که از آن جمله می توان به پل جوی و پل خواجو اشاره کرد . ایستگاه مترو سی و سه پل در نزدیکی انتهای شمالی پل و چندین ایستگاه اتوبوس و مراکز خرید و کافه و هتل نیز در آنجا  به چشم می خورد .

زمان بازدید از سی و سه پل

زمان-بازدید-از-سی-و-سه-پل اصفهان

بهترین زمان بازدید از سی و سه پل عصرها و پس از غروب آفتاب می باشد . بعد از گذران یک روز پر مشغله و بازدید از جاذبه های دیگر ، به کنار رودخانه زاینده رود آمده تا یک شب آرامش بخش داشته باشید.

هنگامی که هوا رو به  تاریکی می رود ؛ پل با صدها لامپ روشن می شود و به زیبایی در درون آب رودخانه انعکاس پیدا می کند. شما می توانید بر روی پل قدم بزنید و به موسیقی خیابانی گوش فرا دهید . با اطلاع از قیمت بلیط هواپیما لحظه آخری اصفهان به این شهر سراسر جاذبه بیاید ؛ و زمانی را در کنار زاینده رود و بر روی سی و سه پل قدم بزنید .

هتل های نزدیک سی و سه پل

هتل-های-نزدیک-سی--سه-پل اصفهان

اگر دوست دارید از پنجره اتاق هتل خود منظره سی و سه پل را مشاهده  کنید چند انتخاب پیش روی شماست . نزدیکترین هتل به پل ، هتل پنج ستاره پارسیان کوثر با خدمات عالی ، اتاق ها و سوییت های اختصاصی است .

گزینه دیگر برای اقامت لوکس هتل پنج ستاره عباسی ، قدیمی ترین هتل ایران و هتل چهار ستاره عالی قاپو می باشد . همچنین هتل های با قیمتهای مناسب تر نیز در نزدیکی سی و سه پل وجود دارند  همچون هتل پارس ، هتل توریست و هتل پارت . پس از اطلاع از ارزانترین نرخ بلیط هواپیما تبریز به اصفهان علاوه بر تهیه بلیط پرواز اصفهان به تبریز خود ، برای اقامت خود نیز اقدام کنید .

رستوران های نزدیک سی و سه پل

رستوران-های-نزدیک-سی-و-سه-پل اصفهان

در نزدیکی سی و سه پل رستوران های با کیفیت فراوانی وجود دارد که از آن جمله می توان رستوران آراخوان و رستوران شهرزاد را نام برد . همچنین برای صرف یک فنجان قهوه و یا خوردن اسنک به کافه دیروز امروز بروید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *