شاخ طلایی

شاخ-طلایی استانبول

شاخ طلایی یک آبراه بزرگ شهری و ورودی اصلی تنگه بسفر در استانبول، ترکیه است. به عنوان یک مدخل طبیعی با تنگه بسفر در نقطه اتصال تنگه با دریای مرمره ارتباط برقرار می کند؛ و تشکیل شبه جزیره می دهد. این دهانه مدخل از نظر جغرافیایی مرکز تاریخی استانبول را از بقیه شهر جدا کرده و بندرگاه پناهگاهی به شکل شاخ را تشکیل می دهد؛ که در طول تاریخ از هزاران کشتی تجاری دریایی یونان، روم، بیزانس، عثمانی و… محافظت کرده است.

دلیل نامگذاری شاخ طلایی

دلیل-نامگذاری-شاخ-طلایی استانبول

منظور از شاخ شباهت این خلیج به شاخ گاو است؛ اما اهمیت نامگذاری “طلایی” همچنان مبهم تر است. زیرا مورخان بر این باورند؛ که اشاره به ثروت های وارد شده به شهر از طریق بندر شلوغ تاریخی واقع در امتداد سواحل آن یا تفسیرهای عاشقانه هنری از نور زرد غنی که در هنگام غروب خورشید بر فراز شهر بر روی آبهای خور نمایان است.

نام های یونانی و انگلیسی آن به همین معنی است؛ در حالیکه نام ترکی آن Haliç، به معنی مدخل ساده است. و از کلمه عربی خلیج گرفته شده است. شاخ طلایی در طول تاریخ خود شاهد بسیاری از حوادث پر فراز و نشیب تاریخی بوده؛ و در آثار هنری بی شماری به تصویر کشیده شده است. گردشگران و مسافران فراوانی هر ساله با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری استانبول به این شهر سفر می کنند.

درباره شاخ طلاییموقعیت-مکانی-شاخ-طلایی استانبول

شاخ طلایی مدخل رودخانه های Alibey و Kağıthane است. طول آن 7.5 کیلومتر و عرض آن 750 متر است. حداکثر عمق آن، جاییکه به تنگه بسفر میریزد؛ حدود 35 فوت است. در حال حاضر 5 پل بر روی شاخ طلایی وجود دارند؛ که با حرکت از بالا به پایین یعنی شمال غربی به شمال شرقی، این موارد به شرح زیر است: پل خلیج، پل قدیمی گالاتا، پل آتاتورک، پل مترو شاخ طلایی و پل گالاتا.

تاریخچه شاخ طلایی

تاریخچه-شاخ-طلایی استانبول

سوابق باستان شناسی، حضور شهرنشینی قابل توجهی را در شاخ طلایی و اطراف آن نشان می دهد؛ که قدمت آن حداقل به قرن هفتم قبل از میلاد بر میگردد. یا سکونتگاههای کوچکتر تا 6700 سال قبل از میلاد مسیح، که توسط کشفیات اخیر بنادر، تاسیسات ذخیره سازی و ناوگان کشتی های تجاری تایید شده است. برخی از این کشفیات در حین کار ساخت ایستگاه مترو ینی کاپی و پروژه تونل مارمارای کشف شد.

در واقع بندرگاه عمیق طبیعی که توسط شاخ طلایی فراهم می شود؛ همیشه یک جذابیت اقتصادی و یک مزیت نظامی استراتژیک برای ساکنان منطقه بوده است. امپراطوری روم شرقی نووا روما را در بالای شهر موجود بیزانس تاسیس کرد؛ تا از همان مزایا بهره ببرد؛ همانطور که بنیانگذار شهر بعدی قسطنطنیه و جانشین فعلی آن استانبول از این مزایا بهره مند شدند.

امپراطوری بیزانس مقر دریایی خود را در آنجا داشت و دیوارهایی در امتداد خط ساحلی ساخته شد؛ تا از شهر قسطنطنیه در برابر حملات دریایی محافظت کند؛ در ورودی شاخ در ضلع شمالی، یک زنجیر بزرگ از آن قسطنطنیه به طرف برج قدیمی گالاتا کشیده شد؛ تا از ورود کشتی های ناخواسته جلوگیری کند. این برج در بین بیزانسی ها به Megàlos Pyrgos مشهور است؛ که اکنون برج گالاتا نامیده می شود. خرید اینترنتی امروزه برای تمامی کالاها و خدمات از جمله بلیط هواپیما به آسانی برای مردم و مسافران صورت می پذیرد. و متقاضیان به راحتی پس از چک کردن بلیط سیستمی هواپیما و یا بلیط چارتر هواپیما چه در مسیرهای داخلی و چه در مسیر های خارجی  با داشتن رمز پویا اقدام به خرید می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *