شاه چراغ از جمله جاذبه های شهر شعر و ادبیات

شاه چراغ یک بنا مقدس در شیراز است که بارگاه حضرت احمد بن موسی فرزند بزرگ امام موسی کاظم می باشد که وی برای پیوستن به برادرش امام رضا (ع) راهی ایران شد که تحت فرمان مامون ، خلیفه عباسی در شیراز کشته شد. ملکه تاشی خاتون دستور داد مسجد و مکتبی را در مجاورت مقبره بنا کنند. این مقبره در قرن چهاردهم به یک مرکز زیارتی تبدیل شد.

تاریخچه شاه چراغ

تاریخچه شاه چراغ شیراز

این بنا درزمان سلطنت اتابکان فارس ( در سلسله سلگورید) در قرن دوازدهم ساخته شد. حیاط دارای دو ورودی اصلی است که در ضلع شمالی و جنوبی این بنای تاریخی قرار دارد. در ورودی ها آثار کاشی کاری با شکوهی وجود دارد. در اطراف حیاط اتاق های دو طبقه وجود دارد. ستون های آهنی با چوب های نفیس پوشیده شده است. گردشگران می توانند نرخ بلیط هواپیما چارتر شیراز را در سایتهای معتبر فروش بلیط جست جو کنند و خریدی مطمئن را انجام دهند.

بازسازی شاه چراغ

بازسازی شاه چراغ شیراز

در قرن چهاردهم ملکه تاشی خاتون (مادر پادشاه ابواسحاق اینجو ) دستور داد تا مقبره را نوسازی کنند. آنها ظرف 5 سال گنبد بلند و مقبره ای وسیع ساختند. و درست در کنار مقبره یک مدرسه بنا کردند.

 وی همچنین بعضی از فروشگاههای نزدیک بازار را هم به مقبره اختصاص داد. در سال 1506 ، شاه اسماعیل نوسازی گستری برای مقبره انجام داد. 85 سال بعد نیمی از مقبره در اثر زلزله تخریب شد که مجددا به دستور نادر شاه افشار بازسازی شد .

شهادت شاه چراغ

شهادت شاه چراغ شیراز

مامون امام رضا (ع) را مسموم کرد ، او به دنبال همه بستگان امام رضا (ع) بود تا آنها را بکشد. وی دریافت که احمد بن موسی در حال رفتن به خراسان است . مامون به سربازان ارتش خود دستور داد که احمد بن موسی را بکشند . آنها وی را تعقیب کردند تا سرانجام حضرت احمد بن موسی را در شیراز به شهادت رساندند.

چرا آن را شاه چراغ می نامند؟

چزا آن را شاه چراغ شیراز می نامند؟

شاه چراغ به معنای “پادشاه نور” است . روایاتی وجود دارد که چرا از آن به نام پادشاه نور یاد میکنند؟

برخی معتقدند که تا زمان سلطنت امیر عضد الدوله ، هیچ کس نمی دانست که حضرت احمد بن موسی در کجا دفن شده است. چند خانه در آنجا وجود داشت که پیرزنی در آنجا زندگی می کرد و هر پنجشنبه  تابشی می دید که تا طلوع آفتاب می درخشید . بعد از مدتی با خودش فکرد که شاید اینجا مقبره مرد بزرگی از مردان خداست.

 وی تصمیم گرفت به پادشاه امیر عضدالدوله اطلاع دهد . امیر پنجشنبه اول  به خانه پیرزن رفت و از او خواست هر موقع نور را دید به او بگوید. پیرزن به محض دیدن نور به پادشاه اطلاع داد و پادشاه  با دیدن نور سه بار فریاد زد ” شاه چراغ ” . او دستور داد که تحقیق کنند که چه کسی در آنجا دفن شده است. سپس آنها دریافتند که این آرامگاه  حضرت احمد بن موسی است و دستور داد تا بنا خارق العاده ای در آنجا بسازند. با تهیه بلیط هواپیما بوشهر به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به بوشهر به این بارگاه ملکوتی آمده و آنجا را زیارت کنید.

رستوران های نزدیک شاه چراغ

رستوران های نزدیک شاه چراغ شیراز

پس زیارت این بارگاه ملکوتی شما می توانید برای صرف نهار به رستوران نارنج، رستوران سنتی سرای مهر ، رستوران سنتی کته ماس بروید و از انواع غذاهای خوشمزه لذت ببرید.

هتل های نزدیک شاه چراغ

هتل های نزدیک شاه چراغ شیراز

هتل سنتی راز ، هتل سنتی نیایش ، هتل سنتی طاها از دیگر هتل های نزدیک حرم مطهر شاه چراغ است. مسافران و گردشگران می توانند برای سفر به شیراز یکی از این اقامتگاهها را انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *