شهر باستانی پرگا

شهر-باستانی-پرگا آنتالیا

پرگا شهری باستانی در یونان که زمانی پایتخت پامفیلیا سکوندا بوده است. این شهر اکنون در آنتالیا در سواحل جنوب غربی مدیترانه ترکیه قرار دارد. امروزه، این مکان وسیع از ویرانه های باستانی، در 15 کیلومتری شرق آنتالیا در دشتی ساحلی واقع شده است. یک آکروپلیس واقع در آنجا به عصر مفرغ باز میگردد.

تاریخچه شهر باستانی پرگا

تاریخچه-شهر-باستانی-پرگا آنتالیا

پرگا یک شهر قدیمی و مهم پامفیلیا، بین رودخانه های Catarrhactes و Cestrus بود. با توجه به معاهده ی بین پادشاه بزرگ هیتی، تودالیای چهارم و پادشاه تار هونتاسا، مرز غربی دومی را در شهر “پرگا” و رودخانه کاستارایا تعریف کرد. این رودخانه Cestrus کلاسیک نامیده شد. در غرب پرگا “سرزمینهای لوکا” وجود داشت. پرگا احتمالا به گویش لویایی متاخر مانند لیکیایی و پادشاه نئو هیتی صحبت می کردند.

پرگا به عنوان یک شهر یونانی پامفیلیایی به تاریخ بازگشت و توسط پارسها، آتنی ها و پارسیان دوباره تحت سلطه قرار گرفت. اسکندر بزرگ پس از ترک شهر فاسلیس، پرگا را با بخشی از ارتش خود اشغال کرد. جاده بین این دو شهر طولانی و دشوار توصیف شده است. حکومت اسکندر توسط امپراطوری دیادوچی سلوکیان، سپس رومی ها دنبال شد. گردشگران فراوانی هر ساله با خرید بلیط هواپیما لحظه آخری آنتالیا به این شهر آمده تا از جاذبه های باستانی آن دیدن کنند.

دین و آئین در شهر باستانی پرگا

دین-و-آئیین-در-شهر-باستانی-پرگا آنتالیا

پرگا به دلیل پرستش آرتمیس، که معبد او بر روی تپه ای در خارج از شهر قرار داشت؛ و به افتخار آن جشن های سالانه ای برگزار می کردند؛ بسیار شهرت پیدا کرد. سکه های این شهر نمایانگر الهه و معبد او هستند.

در سال 46 پس از میلاد، طبق اعمال رسولان، سنت پل به پرگا سفر کرد؛ از آنجا به آنتیوشیا در پیسیدیا ادامه داد؛ سپس به پرگا بازگشت و در آنجا کلام خدا را تبلیغ کرد. سپس از شهر خارج و بسوی آنطالیا(نوشتاری قدیمی) رفت.

در نیمه اول قرن چهارم، در زمان سلطنت کنستانتین بزرگ(324-337)، پرگا به مرکز مهم مسیحیت تبدیل شد؛ که به زودی به آیین رسمی امپراطوری روم تبدیل شد. این شهر در قرن های 5 و 6 جایگاه خود را به عنوان یک مرکز مسیحی حفظ کرد.

تاریخ کلیسا در شهر باستانی پرگا

تاریخ-کلیسا-در-شهر-باستانی-پرگا آنتالیا

پل مقدس و بارناباس در اولین سفر تبلیغی خود به پرگا آمدند؛ اما احتمالا فقط مدت کوتاهی در آنجا ماندند؛ و به نظر نمیرسد؛ در آنجا تبلیغ کرده باشند. در آنجا که جان مارک(دستیار پل و بارناباس) پل مقدس را ترک کرد؛ تا به اورشلیم بازگردد؛ در بازگشت از پیسیدیا، پل مقدس در پرگا تبلیغ کرد.

افراد برجسته در شهر باستانی پرگا

افراد-برجسته-در-شهر-باستانی-پرگا آنتالیا

مشهورترین ساکن قدیمی پرگا، ریاضیدان Apollonius ( حدود 262 سال قبل از میلاد) در آنجا زندگی و کار می کرد. او مجموعه ای از هشت کتاب نوشت که خانواده ای از منحنی ها را که به عنوان مقاطع مخروطی معروفند؛ شامل دایره، بیضی، سهمی و هذلولی توصیف می کند.

پرگا امروزه یک مکان باستانی و یک جاذبه گردشگری است. از سال 1946 کاوش ها و اکتشافات فراوانی انجام شده است. پرگا باستان، همانطور که قبلا هم اشاره شد یکی از شهرهای اصلی پامفیلیا می باشد. شما نیز اگر قصد سفر به آنجا را دارید؛ با خرید بلیط هواپیما آنتالیا به این شهر سراسر زیبایی و جاذبه آمده و خاطراتی به یادماندنی برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *