شهر سوخته تمدن پیچیده باستانی

سیستان و بلوچستان وسیع ترین استان ایران است؛ که در جنوب شرقی کشور واقع شده است. این منطقه دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی است؛ که ارزش دیدن دارد. از کوه های مریخی و جنگل های حرا تا کوه خواجه و البته یکی از آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، شهر سوخته می باشد.

درباره شهر سوخته

درباره-شهر-سوخته زابل

شهر سوخته یکی از 24 آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در ایران است. این مکان بقایا یک ملت متمدن است؛ که در عصر مفرغ یا عصر برنز در حدود 3200 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. این شهر خشتی محل زندگی یک جامعه پیچیده در جنوب شرقی ایران بود.

این شهر در سواحل رودخانه هیرمند ساخته شده بود؛ که به دلیل تغییرات محیطی، متروک شد؛ و شهر خالی هرگز زیستگاه هیچ ملت دیگری نبود. با پوشش 151 هکتار از اراضی، شهر سوخته یکی از بزرگترین مکان های زمان خود بود. این منطقه مملو از اطلاعاتی راجع به جانشینی زندگی روستایی با زندگی پیچیده شهری است. شواهدی وجود دارد؛ که نشان می دهد این شهر یک مرکز تجاری مهم در زمان خود بوده است.

یافته ها شواهدی از کارگاههای صنعتی برای تولید اشیاء فلزی با استفاده از فناوری ها را نشان می دهد. این اشیاء فلزی از جمله اشیاء تزئینی، ابزار و اشیاء روزمره، پس از تولید به بازار منتقل می شدند. سایر کارگاهها مشغول ساختن مهره های سنگی نیمه قیمتی بودند. یافته ها نشانه هایی از پیشرفت در کشاورزی و عملکرد دامپروری را نیز نشان می دهد.

تاریخچه شهر سوخته

تاریخچه-شهر-سوخته زابل

5000 سال پیش ساحل رودخانه هیرمند با گیاهان پوشانده شده بود. و منابع فراوانی از آب در اختیار انسان قرار گرفت؛ تا بتواند تمدن را در این منطقه آغاز کند. شهر سوخته در گذشته به پنج منطقه شامل بخش اقامت، بخش مرکزی، بخش صنعتی، یادمانها و قبرستان تقسیم می شد. این شهر در حدود 3200 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده و حدود 1800 سال قبل از میلا مسیح متروک گشت. شهر سوخته چهار دوره اصلی داشت و تمدن بین سالهای 2200 تا 2500 قبل میلاد مسیح شکوفا شد. گردشگران فراوانی از سراسر دنیا سالانه با خرید بلیط پرواز زابل به این شهر آمده تا به بازدید از شهر سوخته و دیگر آثار باستانی این منطقه بپردازند.

اطلاعاتی بیشتر در مورد شهر سوخته

اطلاعاتی-بیشتر-در-مورد-شهر-سوخته زابل

شهر سوخته مربوط به فرهنگ جیرفت است؛ که یکی از قدیمی ترین تمدن های روی زمین است. اکتشافات نشانگر شگفتی پیچیده در این زمینه می باشد. برخی از یافته های قابل توجه در طول سالها حفاری در منطقه شامل موارد زیر است.

اولین انیمیشن

کاسه ای با مجموعه از تصاویر متوالی از جهش یک بز را نشان می دهد. گفته می شود قدیمی ترین انیمیشنی است؛ که روی زمین یافت می شود. نقاشی های روی کاسه نشان می دهد یک بز به سمت یک درخت در حال حرکت است. و برگها را می خورد. کاسه اصلی اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

چشم مصنوعی

چشم مصنوعی پوشیده شده از لایه ای از طلا متعلق به زنی بین 28 تا 32 ساله بود. در هنگام حفاری یک قبر این چشم کشف شد. آنرا در کاسه چشم چپ جمجمعه زن قرار دادند. طراحی تخم چشم ضمن حفظ شکل طبیعی و دانش شایسته در مورد آناتومی چشم، توجه به جنبه های زیبایی شناسی را نشان می دهد. این چشم مصنوعی در دسترس بازدیدکنندگان موزه ملی ایران است.

جراحی مغز

در حین تحقیقات از شهر سوخته جمجمه ای با شکاف مثلثی شکل پیدا شد که نشان دهنده برداشتن یک قطعه حین عمل جراحی است. جمجمه متعلق به یک دختر 13 ساله بود. متخصصان مغز و اعصاب می توانند هیدروسفالی مادرزادی را در او تشخیص دهند. جمجمه در موزه ملی علوم پزشکی ایران برای بازدید کنندگان در دسترس است.

یکی دیگر از یافته های جالب، قدیمی ترین تخته نرد شناخته شده و تاس است. توری ها و قلاب های ماهیگیری نیز که در این شهر یافت می شوند؛ اثبات کننده افرادی است که در رودخانه هیرمند در حال ماهیگیری بودند. تکه ای از چرم با نقاشی بر روی آن به تازگی در کاوش های شهر سوخته پیدا شده است.

زمان بازدید از شهر سوخته

زمان-بازدید-از-شهر-سوخته زابل

شهر سوخته در کویر واقع شده و تابستان های واقعا گرمی دارد. بهترین زمان برای بازدید از این شهر زمستان و پاییز است. بنابراین اگر قصد دارید؛ برای بازدید به آنجا بروید. بهترین زمان بین ماه مهر تا ماه اسفند است. ساعات بازدید از 8 صبح تا 7 شب می باشد.

موقعیت مکانی شهر سوخته

موقعیت-مکانی-شهر-سوخته زابل

شهر سوخته در 57 کیلومتری جنوب شهر زابل، یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این منطقه دارای مکانهای تاریخی بسیاری از جمله دهانه غلامان، قلعه رستم، موزه و بازار زابل می باشد.

رستوران های نزدیک شهر سوخته

رستوران-های-نزدیک-شهر-سوخته زابل

اگر به دنبال رستوران می گردید؛ می توانید به رستوران هتل ارم، رستوران هتل لاله نیمروز، رستوران پاسارگاد و رستوران اوشیدا بروید؛ و به صرف یک وعده غذای لذیذ بپردازید.

هتل های نزدیک شهر سوخته

هتل-های-نزدیک-شهر-سوخته زابل

نزدیک ترین شهر به شهر سوخته زابل است. شما می توانید برای اقامت خود در این شهر به هتل آرام یا هتل لاله نیمروز بروید. با ورود به سایتهای معتبر رزرو هتل برای اقامت خود، و همچنین با ورود به سایتهای معتبر فروش بلیط پرواز برای خریدن بلیط هواپیما تهران به زابل و یا برای برگشت بلیط هواپیما زابل به تهران خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *