طاق بستان

طاق-بستان کرمانشاه

محوطه تاریخی طاق بستان در دامنه کوهی با همین نام و در کنار چشمه در حاشیه های شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده؛ و از ارزش هنری و تاریخی بسیار بالایی برخوردار است. با ما همرا شوید تا به معرفی بیشتر آن بپردازیم.

تاریخچه طاق بستان

تاریخچه-طاق-بستان کرمانشاه

پادشاهان ساسانی برای ساخت مجسمه های خود منطقه ای را در اطراف تخت جمشید انتخاب کردند. اردشیر دوم و پادشاهان پس از وی طاق بستان واقع در جاده ابریشم را بخاطر سرسبزی و آب فراوان انتخاب نمودند. برخی از نقاشی های سنگی مانند تاجگذاری اردشیر دوم و دو طاق دیگر در طاق بستان وجود دارد. تاجگذاری شاپور دوم و شاپور سوم در طاق کوچکتر به تصویر کشیده شده است. و تاجگذاری خسرو پرویز روی طاق بزرگتر به تصویر کشیده شده است.

این تصاویر، جلال پادشاهان ساسانی را نشان می دهد؛ و همچنین به قدرت الهی آنها اشاره دارد. سنگ نگاره شامل مجسمه محمد علی میرزا فرزند فتحعلی شاه قاجار با کتیبه نستعلیق در این مجموعه حک شده است. برخی اطلاعات ارزشمند در مورد حجاب، دین و اهمیت موسیقی در آن زمان در میان کتیبه ها مشاهده می شود. دریاچه ای از چشمه های طبیعی نیز در زیر طاق و در منطقه طاق بستان هم ایجاد شده است.

درباره طاق بستان

درباره-طاق-بستان کرمانشاه

طاق بستان و سنگ نگاره های آن یکی از 30 یادگار مانده ساسانیان در کوههای زاگرس می باشد. به گفته آرتور پوپ بنیانگذار موسسه هنر و باستان شناسی ایران در ایالات متحده ” هنر برای ایرانیان مشخصه و هدایایی بوده که به آنها عطا شده است”.

مجموعه طاق بستان به خودی خود شامل یک تخته سنگی است؛ که با دو قوس دیگر در ارتباط است. که در آنها مراسم تاجگذاری پادشاهان، اردشیر دوم، شاپور دوم و شاپور سوم و خسرو دوم به تصویر کشیده شده است. همچنین تصاویری از شکارهای خسرو دوم نیز در بین نگاره به چشم می خورد. گردشگران داخلی و خارجی فراوانی هر ساله با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز کرمانشاه به این شهر تاریخی سفر میکنند.

قدیمی ترین حجاری طاق بستان

قدیمی-ترین-حجاری-طاق-بستان کرمانشاه

اولین حجاری برجسته و ظاهرا قدیمی ترین آنها صخره ای است؛ که بر روی آن مراسم تاجگذاری اردشیر دوم (379-383 میلادی) توسط جد خود شاپور دوم یا اهورا مزدا است. هر چند که چهره ها در این سنگ نگاره واضح نیست؛ و چهره با تاج ساسانی پوشانده شده و شکل سمت چپ گیرنده حلقه می باشد بنابراین او نمی تواند اهورا مزدا باشد. محققان مدتهاست که درباره شخصیت های موجود در این سنگ نگاره تحقیق می کنند. اما امروزه مشخص شده که اردشیر دوم انگشتر روبانداری را از جد خود شاپور دوم یا اهورا مزدا دریافت می کند. زیر پای اردشیر دوم امپراطور روم، ژولیان که در جنگ اسیر شده مشاهده می شود. در سمت چپ اردشیر میترا با برسمی در دست ایستاده که برخی تاریخدانان بخاطر هاله نور دور سرش او را به زرتشت هم نسبت می دهند.

رستوران های نزدیک طاق بستان

رستوران-های-نزدیک-طاق-بستان کرمانشاه

شاید شما پس از بازدید از این مجموعه بی نظیر تاریخی احساس گرسنگی کنید؛ رستوران طاق بستان، رستوران رضایی و رستوران حیدری از جمله گزینه های نزدیک شما برای صرف یک وعده غذایی خوشمزه می باشند. غذاهای معروف این شهر دنده کباب و خورش خلال است؛ پس حتما آنها را امتحان کنید.

هتل های نزدیک طاق بستان

هتل-های-نزدیک-طاق-بستان کرمانشاه

از جمله هتل های نزدیک به طاق بستان می توان به هتل لاله، هتل پارسیان، هتل آپارتمان کوروش و هتل آزادگان اشاره نمود. با ورود به سایتهای معتبر رزرو هتل برای اقامت خود اقدام کرده و پس از آن برای خرید بلیط هواپیما مشهد به کرمانشاه و برای برگشت بلیط هواپیما کرمانشاه به مشهد خود نیز اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *