عشایر قشقایی جامعه ای سخت کوش و مولد

عشایر قشقایی زندگی آزادانه را انتخاب کرده و خود را محکوم به زندگی در خانه هایی از سنگ و آجر نکردند. در عوض تمام طبیعت را به تسخیر خود در آورده اند.  آنها با باد میرقصند ، از رودخانه ها مینوشند ، بستر آنها چمنزارهای سبز و آسمان آبی سقفشان است. آنها می دانند که چگونه طبیعت را رام خود کنند .

درباره عشایر قشقایی

درباره-عشایر-قشقایی شیراز

عشایر قشقایی با یک میلیون جمعیت یکی از بزرگترین قبایل ایران بشمار می آیند. سبک زندگی مدرن قرن بیست و یکم باعث شده که بسیاری از آنها در شهرها و روستاها ساکن شوند اما هنوز بسیاری از آنها در دامنه های طبیعت به زندگی عشایری خود ادامه می دهند.
همانطور که می دانید ایران اقوام گوناگونی دارد که یکی از آنها عشایر قشقایی هستند که عمدتا ترک می باشند و در استان های جنوب شرقی ایران همچون فارس زندگی م کنند .

 تعریف قشلاق و ییلاق

همانطور که از نام آنها پیداست  در فصول سرد و گرم در حال حرکت هستند . در تابستان ها که هوا گرم است و زندگی در چادرهای سیاه دشوار می شود به مناطق معتدل تری عزیمت می کنند که آن را ییلاق می نامند.
ار طرف دیگر وقتی آب و هوا سرد می شود و پیدا کردن علوفه برای دام هایشان مشکل میشود. به مناطق گرم تر کشور میروند که به آن قشلاق می گویند. در یک کلمه آنها همیشه در حال گونه ای از مهاجرت هستند.

فرهنگ عشایر قشقایی

فرهنگ عشایر قشقایی شیراز

عشایر قشقایی فرهنگ خاص خودشان را دارند از غذاهای مختلف گرفته تا گویش . آنها مردمانی  شاد و سرزنده ای هستند که از هر فرصتی برای جشن و پایکوبی استفاده می کنند.
اگر بتوانید در یکی از مراسم های عروسی عشایر قشقایی حضور داشته باشید ؛ متوجه می شوید که زنان و مردان آنها لباس های سنتی و رنگی منحصر به فردی را می پوشند ، که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند . سپس یک حلقه بزرگ تشکیل داده و دستمالهای رنگارنگ خود را در دست گرفته و رقص قشقایی را شروع می کنند. البته همراه با موسیقی محلی مخصوص خودشان .

سادگی در عین زیبایی 

زنان و دختران از هیچ آرایش خاصی استفاده نمیکنند و شما نمیتوانید بین یک دختر مجرد و متاهل فرقی ببینید. زندگی در دل طبیعت آنها  را پر انرژی ، سخت و نترس بار می آورد ؛ اما این بدان معنا نیست که آنها مهربان نیستند. در یک کلمه آنها قلبی از طلا دارند.
عشایر قشقایی بسیار مهمان نوازند ؛ آنها شما را دعوت می کنند که برای صرف نهار و یا شام پیششان بمانید. و از شما با غذاهای ارگانیک و خانگی شان پذیرایی می کنند. با خرید بلیط هواپیما شیراز ، شما نزدیک ترین راه را برای رفتن در کنار این گروه از اقوام ایرانی انتخاب کرده اید.

مشاهده اینکه آنها چگونه با روش های مختلف توانسته اند در طبیعت زنده بمانند برایتان جالب خواهد بود. و همچنین آگاهی از وظایف روزمره هر یک از اعضای خانواده تجربه ای خارق العاده ای برای شما به همراه خواهد داشت .
مردان بیشتر کارهای فیزیکی انجام می دهند . آنها به چوپانی میروند و از خانواده در مقابل خطرات محافظت می کنند و چادرها را برپا می کنند. از طرفی مراقبت از فرزندان و تهیه انواع لبنیات همچون شیر ، ماست ، پنیر و کره از گوسفندان بر عهده زنان می باشد.
همچنین زنان به فرش بافی نیز مشغول می باشند که از هیچ الکوی از پیش تعیین شده ای استفاده نمیکنند و از تخیل خودشان استفاده می کنند و از  گیاهان و حیوانات اطراف خود ایده میگیرند.

هتل های نزدیک عشایر قشقایی

مکانهایی برای سکونت شیراز
در نزدیکی آنها هیچ هتلی برای اقامت وجود ندارد . شما افتخار این را دارید که در سیاه چادرهای آنها بمانید و زندگی آنها را از نزدیک دیده و تجربه کنید با خرید بلیط هواپیما قشم به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به قشم می توانید تجربه ای متفاوت را با حضور در میان این عشایر نازنین برای خود رقم بزنید.

رستورانهای نزدیک عشایر قشقایی

رستوران های نزدیک عشایر قشقایی شیراز
بدون نیاز به مراجعه به رستورانهای فانتزی شما می توانید بر سر سفره ی سنتی آنها بنشینید و از غذاهای منحصر به فرد آنها لذت ببرید و با عادات غذایشان آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *