غار علی صدر، معجزه زنده طبیعت

غار علی صدر، معجزه زنده ظبیعت همدان

غار علی صدر یکی از بزرگترین غارهای آبی در ایران و جهان و همچنین جز یکی از غارهای تالابی در ایران است. همچنین یکی از غارهای نادر آبی در جهان است که قایقرانی در آن امکان پذیر است؛ و دارای طولانی ترین مسیر قایقرانی درون غار می باشد. تفاوت شدید دما در داخل و خارج از غار باعث شده است تا این منطقه به مکانی دلپذیر برای گردشگران تبدیل شود. غار علی صدر معجزه مادر طبیعت است زیرا بسیاری از مناظر شگفت انگیز زمین شناختی در آن وجود دارد. این غار در سال 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

موقعیت مکانی غار علی صدر

آشنایی با موقعیت مکانی غار علی صدر
غار علی صدر در خارج از همدان در شهر کبودر آهنگ واقع شده است. این شهر بین دو شهر همدان و زنجان قرار دارد. با این حال، این غار به همدان تا به زنجان بسیار نزدیکتر است. برای رفتن به غارعلی صدر پس از خرید بلیط هواپیما ارزان قیمت همدان، و سفر به این شهر بوسیله ی خودرو در مسیر جاده همدان حرکت کنید تا به شهر لالجین برسید و سپس جاده بیجار را طی کنید تا به غار علی صدر برسید.

ساختار غار علی صدر

آشنایی با ساختار غار علی صدر

با عبور از دروازه بزرگ ورودی غار، به فضای خنک و مرطوب خواهید رسید. اولین چیزی که حس خواهید کرد تفاوت دمای داخل با بیرون غار است. صحنه بعدی که مشاهده خواهید کرد ایستگاه قایق ها است؛ که باید منتظر یک قایق باشید تا شما را به عمق غار میلیون ساله برساند. فراموش نکنید که قبل از سوار شدن بر قایق، جلیقه های ایمنی خود را پوشانده باشید. راهروها و هزارتوی غار کمتر از خیابانها و کوچه های یک شهر نیست. برخی از آنها بن بست می باشند، در حالی که برخی دیگر به هم راه پیدا می کنند.

غار علی صدر برخلاف سایر غارهای آبی در سراسر جهان دارای کانال های گسترده ی  آب است که دسترسی به عمق غار را آسان می کند. در حالی که در قایق نشسته اید و گوشه کنار غار را برانداز می کنید؛ عظمت و شگفتی  آن شما را متحیر خواهد کرد. دیوارها و سقف ها از یک طرف و دریاچه روشن عمیق زیر قایق شما از طرف دیگر به طرز شگفت انگیزی تحسین برانگیز و زیبا هستند. چراغ های رنگارنگ  گوشه کنار  غار علاوه بر زیبایی دیگری که به غار می بخشد به راهنمای شما کمک می کند تا شما را بهتر راهنمایی کند.

کانال های آب منجر به خشکی در داخل قسمتی از غار می شوند که باید از قایق سوار شوید و راه خود را پیاده ادامه دهید. طراحی طبیعی خاص استالاکتیت ها و استالاگمیت ها اشکال مختلفی دارند که شاید برای ما آشنا به نظر برسد. شما فقط باید کمی خلاق باشید تا شکل های مختلفی از آنها تصور کنید. وقتی از خشکی عبور کردید، با یک کانال آب دیگر روبرو می شوید و دوباره سوار قایق می شوید. این مسیر دارای سقف های کوتاه محکم است. سپس ، لیدرتان شما را به گوشه ای می برد که باید از آنجا پیاده شوید و با این غار شگفت انگیز خداحافظی کنید.

ویژگی های ویژه غار علی صدر

آشنایی با ویژگی های ویژه غار علی صدر
جذاب ترین بخش غار علی صدر، دریاچه گسترده آن است که قایقرانی را در قسمت های عمیق تر ممکن می کند. منبع آب این دریاچه چشمه های زیرزمینی و نشت آب از دیوارها و سقف ها است. بنابراین آب هیچ رنگ و بویی ندارد. به دلیل درخشندگی آب می توانید عمق 10 متری آب را بدون مشکل مشاهده کنید. می توانید از این آب  بنوشید زیرا حاوی آهک و مواد معدنی بسیار زیاد است.دمای آب 12 درجه سانتیگراد است که در طی سال ثابت است.

اگر فکر می کنید تمساح های گرسنه در دریاچه وجود دارد، در واقع اشتباه می کنید زیرا هیچ حیوانی در این غار زندگی نمی کند. یکی دیگر از ویژگی های غار، هوای تمیز و تازه آن و بدون هیچ گونه آلودگی و گرد و غبار است. دمای آن در تابستان کم و در زمستان معتدل است. بنابراین، حواستان به لباس هایی که می خواهید بپوشید، باشد.

حقایق غار علی صدر

حقایقی درباره ی غار علی صدر
غار علی صدر، غاری کاملا طبیعی است و هیچ انسانی درپیدایش آن دخیل نبوده است. هوا در غار بسیار سبک است. بنابراین، اگر شمع روشن کنید، شعله  آن ثابت و بدون هیچ حرکتی می ماند. این دریاچه هر چند در زیر زمین است، گازهای مسموم وجود ندارد. غار علی صدر 190 میلیون سال قدمت دارد و هنوز زنده است . طبق علم زمین شناسی، یک غار تا زمانی زنده و در حال تغییر است که صدای نشت آب در آن وجود دارد. افرادی که مشکل تنفسی دارند  هم می توانند از غار بازدید کنند زیرا مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد.

رستوران های نزدیک غار علی صدر

معرفی رستوران های نزدیک غار علی صدر

رستوران نوری، رستوران بهار، رستوران پردیس، غار توریستی پیتزا، رستوران سرچشمه، رستوران آنادانا و رستوران آریانا رستورانهای مجاور غار علی صدر هستند. شما می توانید قبل یا بعد از بازدید خود برنامه ریزی برای ناهار یا صبحانه در این رستوران ها داشته باشید.

هتل های نزدیک غار علی صدر

آشنایی با هتل های نزدیک غار علی صدر
اگر می خواهید در بین فاصله خرید بلیط هواپیما مشهد به همدان و بلیط هواپیما همدان به مشهد در فاصله کمی از غار علی صدر اقامت داشته باشید، می توانید هتل جهانگردی علی صدر  را برای اقامت خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *