غار کارائین

غار-کارائین آنتالیا

غار کارائین یکی از مکان هایی است؛ که از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. این غار در نزدیکی آنتالیا واقع شده؛ و حدود 25000 سال بطور مداوم توسط نیاکان انسان مدرن محل سکونت بوده؛ و از بزرگترین غار های ترک می باشد؛ که در آن آثار فعالیت انسانهای قبل از تاریخ یافت شده است. غار کارائین معروف به غار سیاه، در دامنه کوه Sam Dağı در ارتفاع 390 متری از سطح دریا واقع شده است؛ که به احتمال زیاد در دوره پلیستوسن دریاچه بوده است. این غار خود شامل سه اتاق اصلی و بزرگ است؛ که توسط دیواره هایی از هم جدا شده و توسط دالانی باریک و پر پیچ و خم به هم متصل شده اند. اتاق های داخلی با استالاکتیت و استالاگمیت تزئین شده اند.

درباره غار کارائین 

درباره-غار-کارائین آنتالیا

در ورودی غار می توانید آثار کارهای باستان شناسی را ببینید که اخیرا در اینجا انجام داده شده است. کوهنوردان با دقت می توانند براحتی متوجه شوند که زمین خارج از غار هنوز پر از قطعات سنگ است. با این حال توجه داشته باشید که جمع آوری چنین یادگاری هایی به شدت توسط مقامات ترکیه ممنوع و مجازات دارد.

قبل از ورود به غار، در دامنه کوهی می توانید طاقچه های مختلف و کتیبه های یونانی را مشاهده کنید. آنها بقایای مقدس مذهبی از دوره استعمار هستند. در هنگام بازدید از اتاق های درون غار سعی کنید متصور شوید؛ که مردم ما قبل تاریخ  هزاران سال پیش چگونه در این مکان زندگی می کردند.

از مزایای این سکونتگاه غاری می توان به : اول در جه حرارت داخل غار اشاره نمود که نسبت به بیرون کمتر است؛ و در تابستان هوای خنک مطبوعی فراهم میشد.  دوم در زمستان از عناصر محافظت میشود. دشتی که در دامنه کوه ادامه دارد؛ زمیی حاصلخیز و در حال حاضر قابل کشت است. که در دوران باستان منبع غذایی عالی برای شکارچیان و جمع آوری کنندگان و بعدا برای اولین کشاورزان بوده است. حتی امروزه به وضوح قابل مشاهده است؛ که این منطقه به شدت برای کشاورزی استفاده می شود. گردشگران و مسافران زیادی هر ساله با خرید بلیط هواپیما آنتالیا به این شهر آمده و از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن دیدن می کنند.

تاریخچه غار کارائین

تاریخچه-غار-کارائین آنتالیا

قدیمی ترین آثار وجود انسان که در غار کارائین کشف شده است؛ به دوره پارینه سنگی اولیه یعنی 200000 سال پیش باز می گردد. قطعه جمجمه Homo neanderthalensis که در غار پیدا شده؛ مربوط به این دوره است. محققان توانستند تداوم حضور انسان در غار را به مدت بیش از 25000 سال، از میان سنگی، از طریق نوسنگی و کالکولیت، تا عصر مفرغ تایید کنند.

در عصر آهن و بطور دقیق تر، در زمان استعمار یونان در آسیای صغیر، این غار احتمالا به عنوان یک مکان مقدس مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت؛ که تزئینات تراشیده شده در صخره مقابل ورودی گواه این امر است.در داخل سنگهای چخماق غار، علامت ها و نوک پیکان های مربوط به دوره پارینه سنگی و نوسنگی کشف شده است. در لایه های بعدی برخی از مجسمه های ساخته شده از مجسمه های سنگی و استخوانی نیز پیدا شده است.

یافته های مربوط به دوره نوسنگی، توجه محققان بویژه به کنده کاری صورت انسان جلب شد. از لحاظ سبک شناسی شبیه محصولات فرهنگ ناتوفیان بود. که در دوره فلسطین در آن منطقه کشف شد. این کشف احتمالا نشان دهنده رابطه تجاری بین آسیای صغیر و فلسطین باشد.

تحقیقات باستان شناسی در غار کارائین

تحقیقات-باستان-شناسی-در-غار-کارائین آنتالیا

اولین محقق جذب شده در غار کارائین که شروع به تحقیق و کاوش در آن کرد؛ استاد اسماعیل کیلیچ ککتن از دانشگاه آنکارا بود. اولین دوره کار تحت هدایت وی از سال 1946 تا 1958 به طول انجامید. در دوره دوم تحقیق، از سال 1967 تا 1973، وی را استاد یالچین کایا نیز همراهی کرد. آخرین مطالعات انجام شده از غار کارائین این بار با هدایت Yalçınkaya، از سال 1985 تا 2008 و با همکاری دانشگاه لیژ بلژیک انجام شد. شما نیز اگر علاقه مند به بازدید از این غار هستید با تهیه بلیط لحظه آخری هواپیما آنتالیا از سایتهای معتبر فروش بلیط هواپیما به این شهر سراسر زیبایی سفر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *