غار کتله خور بهشتی پنهان در دل کوه

غار-کتله-خور-ب زنجان هشتی-پنهان-در-دل-کوه

غار کتله خور بزرگترین غار مرطوب و خشک است؛ که در شهرک خدابنده در استان زنجان واقع شده است. برخی معتقدند که این غار زیباترین غار ایران می باشد. با ما همراه شوید تا به معرفی بیشتر این غار بپردازیم.

درباره غار کتله خور

درباره-غار-کتله-خور زنجان

این غار با شکوه در سال 1954 توسط یک تیم کوه نوردی در ایران کشف شد. اسدالله جمالی عضو اصلی گروه، آنرا بطور رسمی ثبت کرد. پس از آن این غار به یکی از مقاصد محبوب برای دوستداران طبیعت تبدیل شد. درست مانند غار طولانی ایران، غار علی صدر، غار کتله خور نیز از سنگ آهک ساخته شده است. اما بر خلاف غار علی صدر یک غار مرطوب و خشک است. چگالی آهک در این غار به حدی است؛ که نور می تواند از طریق آهک عبور کرده و این منظره را بسیار دیدنی کند.

یکی از مهیج ترین نکاتی که باید در مورد غار کتله خور بدانید اینست که بسیار بر این باورند که این غار در انتها به غار علی صدر متصل می شود. نکته جالب دیگری که غار شناسان بررسی کرده اند؛ اینست که این غار دارای هفت طبقه می باشد؛ که ما در حال حاضر فقط به بررسی سه طبقه از آن پرداخته ایم.

اسکلت های باقی مانده از 80 انسان که در این غار کشف شده اند؛ نشان می دهد که کتله خور محل سکونت غارنوردان بوده است. همچنین می توانید از تماشای استالاگمیت ها و استالاکتیت های عظیم موجود در این غار 120 میلیون ساله لذت ببرید.

در غار کتله خور چه می توان کرد؟

در-غار-کلته-خور زنجان-چه-می-توان-کرد؟

غار کلته خور به سه بخش اصلی: بخش فرهنگی، بخش تفریحی و بخش ورزشی تقسیم می شود. به عنوان یک توریست معمولی می توانید از قسمت های فرهنگی و تفریحی بازدید کنید. اما اگر کوهنورد حرفه ای هستید؛ از اکتشاف قسمت های ورزشی این غار استقبال کنید. بخش ورزشی این غار چهار کیلومتر طول دارد؛ و تا امروز کسی نتوانسته به انتها آن برسد.

موقعیت مکانی غار کتله خور

موقعیت-مکانی-غار-کتله-خور زنجان

این غار در شهرستان خدا بنده و در 80 کیلومتری جنوب قیدار و 173 کیلومتری شمال همدان قرار دارد. بازدید از غار کتله خور ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد؛ پس حتما یک روز کامل را برای دیدن آن اختصاص دهید. گردشگران فراوانی هرساله با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز زنجان به این شهر تاریخی سفر می کنند؛ و لحظاتی ماندگار برای خود رقم می زنند.

رستوران های نزدیک غار کتله خور

رستوران-های-نزدیک-غار-کتله-خور زنجان

در نزدیکی ورودی غار کتله خور تعدادی رستوران وجود دارد؛ که می توانید از آنها استفاده کنید. همچنین می توانید از یک وعده غذای خوشمزه در دیزی سرای عابدینی و حلیم پزی عسگری بهره مند شوید.

هتل های نزدیک غار کتله خور

هتل-های-نزدیک-غار-کتله-خور زنجان

در نزدیکی غار کتله خور هتل برای اقامت وجود ندارد. شما برای رزرو هتل باید به شهر برگردید. در خود شهر گراند هتل، هتل آپارتمان سپهر و هتل پارک از جمله هتل های پیشنهادی برای مسافران می باشند. به آژانس های هواپیمایی نزدیک خانه خود رفته؛ و برای رزرو هتل و بلیط هواپیما مشهد به زنجان و برای برگشت بلیط هواپیما زنجان به مشهد خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *