ماسوله شهری در کوه

ماسوله شهری در کوه در استان گیلان

ماسوله یک شهر تاریخی، توریستی و یک نمونه عالی از معماری سنگی است. برای توصیف سبک معماری آن می توان اینچنین گفت: که در آن “حیاط ساختمان بالایی سقف ساختمان پایینی” است. ماسوله اولین شهر تاریخی زنده در ایران است، که در سال 1345 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نکته جالب توچه دیگر، این است که ارتفاع پایین ترین قسمت نسبت به بالاترین قسمت حدود 120 متر است. مه زیبای شهر باعث شده است که در نظر بازدید کنندگان ماسوله جذابیت بیشتری پیدا کند.

درباره ماسوله

درباره ماسوله ی شمال ایران

ماسوله در فاصله 60 کیلومتری شهر رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. طبق اسناد مختلف، این شهر حدود 800 تا 1000 سال قدمت دارد. می توانید با  بازدید از این شهر با تاریخ، طبیعت و فرهنگ محلی ها آشنا شوید و یک روز زندگی را مانند آنها تجربه کنید. تقریباً در هر فصل از سال  شهر با یک مه زیبا پوشانده می شود. و آنچنان منظره ای زیبا به شهر می بخشد که می توان ساعتها به آن چشم دوخت.

البته معماری ماسوله اولین جاذبه ی منحصربه فرد برای بازدید از این شهر است. اما کوه، جنگل، طبیعت سر سبز، آبشار ، از دیگر ویژگی های ماسوله است که مردم را به خود جلب می کند. شمال، جنوب و غرب بخش مرکزی شهر به سمت کوهها سوق داده شده است، و در شرق دره های چشم نوازی مشاهده می شود. سقف خانه ها علاوه بر حیاط خانه فوقانی به عنوان محل عابر پیاده برای افراد محلی نیز استفاده می شود. وجود پله های زیاد و خیابان های کوچک تردد هرگونه وسیله ی نقلیه و موتور سیکلت را غیر ممکن کرده است و فقط مردم می توانند با پای پیاده در این مسیرها حرکت کنند.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفظت از محیط زیست ارزشهای تاریخی و طبیعی این شهر را کاملاً درک کرده و اجازه ی ساخت و ساز و توسعه ی شهری در آن داده نشده است. ماسوله در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در انتظار جهانی شدن و ثبت در میراث جهانی یونسکو می باشد.

معماری ماسوله

آشنایی با معماری ماسوله

معماری ماسوله به دوران زندیه برمی گردد. معماری خاص این منطقه باعث شده است که سبکی کاملاً ناآشنا برای توریست ها ایجاد شود. معماری این شهر، معماری برون مرزی نامیده می شود. این سبک، نوعی معماری معمول است که در شمال ایران از آن استفاده می شود؛ زیرا در شمال تپه ها و کوه های زیادی وجود دارد.

بر این اساس و این ویژگی منطقه، ضرورت دارد خانه ها دارای یک فرم برونگرا باشند. معماری برون گرایانه به معنای این است که خانه ها دارای پنجره ها و بالکن ها زیادی هستند، یا عموما، چیدمانهای فضای باز دارند. این طراحی باز عملکرد تهویه هوا در خانه ها را به عهده دارند؛ و از جریان های باد استفاده بهینه می کنند. علاوه بر این، ساخت و ساز خانه ها در اینجا به جای خانه های خطی افقی بیشتر شبیه به یک زنجیره عمودی هستند. این سبک معماری به خانه ها این انعطاف پذیری را داده است تا از آن هم به عنوان ملک خصوصی و هم به عنوان عابر پیاده استفاده شوند.

ساخت و ساز در پایین کوه به علت طغیان آب و جاری شدن سیل و هم چنین سرمای بیش از حد در پایین، خیلی کم رخ داده است. همچنین در بالای کوه نیز به علت شدت وزش باد نیز کمتر به چشم می خورد. وسط کوه بهترین قسمت برای ساخت و ساز است، درست همان جایی است که خانه ها واقع شده اند.

ساختار خانه ها در ماسوله

ساختار خانه ها در ماسوله به چه صورت است

خانه های ماسوله به رنگ زرد می باشند به طوری که در مه شدید نیز به راحتی قابل تشخیص هستند. رنگ زرد هر ساله توسط صاحبان تجدید می شود، تا رنگ خانه های خود را حفظ کند. خانه های دو طبقه از قسمت های مختلفی مانند ورودی، زیرزمین، توالت، اتاق مهمان، اتاق زمستانی با یک سالن و ایوان کوچک، اتاق نشیمن و پله هایی ساخته شده است که طبقه همکف را به طبقه دوم وصل می کند. سنگ، آجر و چوب مصالح مورد استفاده در خانه ها هستند. خانه ها بر روی یک سنگ یکپارچه ساخته شده اند که در آن منابع آب طبیعی وجود دارد.

موزه های ماسوله

آشنایی با موزه های ماسوله

یکی از دیدنی های ماسوله که می توانید پس از سفر به این شهر دیدن کنید، موزه های آن هستند. در ماسوله سه موزه وجود دارد. آنها تاریخ طبیعی، میراث فرهنگی و اعتقادات مذهبی این شهر را نشان می دهند.

بازار ماسوله

آشنایی با بازار ماسوله

شادی و سرزندگی بازار سنتی ماسوله را تجربه کنید. سادگی و خوشبختی مردم محلی باعث می شود تا درک کنید که چرا این بازار “قلب تپنده ماسوله” خوانده می شود. مردم محصولات خود را در این بازار برای فروش عرضه می کنند که هم چنین باعث می شود مکانی عالی برای خرید سوغات باشد.

سوغات ماسوله

سوغات ماسوله چیست ؟

به عنوان سوغات، می توانید صنایع دستی محلی و خوراکی های خوشمزه و تازه تهیه کنید. محبوب ترین سوغات این شهر عروسک های بافتنی کوچک و بزرگ است که اثر هنری و ارزشمند زنان محلی است. رب انار، میوه و سبزیجات خشک چیزهایی هستند که می توانید از خوردن آنها لذت ببرید. ظروف سفالی، جوراب های پشمی رنگی، گیوه (کفش های سنتی مردم شمال ایران)، فرش و صنایع دستی نیز از دیگر سوغاتی هایی است که می توانید در اینجا و پس از خرید بلیط هواپیما رشت خریداری کنید.

زمان بازدید از ماسوله

زمان مناسب برای بازدید از ماسوله

هیچ فصلی خاص وجود ندارد که منحصرا فقط در آن فصل  از این شهر شگفت انگیز بازدید کنید. در هر فصل، این شهر آسمانی زیبایی های خاص خود را دارد. از این رو، بدون هیچ تگرانی می توانید ماسوله را برای تعطیلات بعدی خود انتخاب کنید و هم اکنون بلیط هواپیما ارومیه به رشت خود را رزرو کنید.

رستوران های ماسوله

برخی از رستوران های ماسوله

رستوران دهکده آبشار، رستوران ماه سالار کوه، رستوران برادران روحی، هتل و رستوران آریا، رستوران چهار فصل ماسوله و رستوران و کافه برادران مومنیان، رستوران هایی هستند که می توانید در ماسوله پیدا کنید و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما رشت به ارومیه در آنها یک وعده غذای خوشمزه ی شمالی صرف کنید.

هتل های نزدیک به ماسوله

آشنایی با هتل های نزدیک به ماسوله

نزدیکترین شهر به ماسوله که می توانید در آن اقامت داشته باشید، انزلی می باشد. هتل های مجلل در انزلی هتل بهشت ​​تالاب، هتل سفید کنار و هتل دلفین هستند. اگر دوست دارید در هتلی ارزان قیمت در انزلی اقامت کنید، هتل 2 ستاره ایران، هتل 3 ستاره ی آپارتمان ناز خزر و هتل 2 ستاره امیران را پیشنهاد می کنیم.

اگر به دنبال هتل های مجلل در شهرهای دیگر استان گیلان هستید، می توانی هتل بزرگ کادوس در رشت، هتل رسینا در لاهیجان، هتل اسپیناس  در آستارا و هتل معین در فومن را انتخاب کنید. برای اقامت کم هزینه تر در استان گیلان، می توانید هتل 2 ستاره غدیر، هتل آپارتمان 3 ستاره صبوری و هتل اردیبهشت را انتخاب کنید، که همگی در رشت واقع شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *