مجموعه امیر چخماق ؛ نماد شهر

امیر چخماق نام یک میدان باستانی در یزد است که شامل چندین بنای قدیمی مانند بازار، مسجد، تکیه، آب انبار و مقبره است که همگی در فهرست آثار ملی ایران ذکر شده اند. میدان امیرچخماق سمبل استان یزد است و همچنین به عنوان مرکز اجتماعات شهر و انجام مراسم های مختلف شناخته می شود.

تاریخچه مجموعه امیر چخماق

آشنایی با تاریخچه مجموعه امیر چخماق
میدان امیر چخماق در دوره تیموریان توسط امیر جلال الدین چقماق ساخته شده است. او یکی از سرداران شاهرخ تیموری و حاکم یزد بوده است. تکمیل این پروژه بدون کمک و مشاوره ی همسرش – ستی فاطمه خاتون – امکان پذیر نبوده است. این میدان و مسجد به ترتیب توسط مردم، میدان امیر چخماق و مسجد امیر چخماق خوانده می شود. پس از او، در دوره های مختلف قسمت های مختلفی به مجموعه اضافه شد، اما در مقایسه با بنای اصلی خیلی چشمگیر نمی باشند. علاوه بر این، در دوره های مختلف نوسازی و بازسازی نیز انجام شده است.

قبل از سلسله پهلوی، میدان امیر چخماق مانند بعضی از میادین دیگر به گورستان تبدیل شده بود و مردم عزیزان خود را در آنجا دفن می کردند. پس از روی کار آمدن سلسله پهلوی، دفن اجساد در این میدان ممنوع اعلام شد و تمام قبرها تخریب شد. خوشبختانه، میدان امیر چخماق دوباره جلال گذشته ی خود را به دست آورد. امروزه میدان امیر چخماق یکی از شاخص ترین مجموعه تاریخی و گردشگری شهر است و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند و پس از خرید بلیط ارزان قیمت یزد از آن دیدن می کنند.

ساختار مجموعه امیر چخماق

آشنایی با ساختار مجموعه امیر چخماق
مجموعه امیر چخماق شامل بناهای متنوعی باستانی زیادی است که قصد داریم در ادامه نگاهی کوتاه به هر یک از آنها بیندازیم تا ببینیم چرا این میدان همیشه تحسین و تعجب گردشگران را برانگیخته است و مورد استقبال و توجه بازدید کنندگان بوده است.

مسجد امیر چخماق

آشنایی با مسجد امیر چخماق
این مسجد با نام های مسجد جامع جدید یا مسجد دوهوک نیز معروف است، مسجد امیر چخماق قدیمی ترین بنای این میدان است. این مسجد پس از مسجد جامع یزد، به عنوان دومین مسجد بزرگ، زیباترین و مهمترین مسجد شهر به شمار می آید. این مسجد در دوره قاجار، هنوز در حومه ی شهر قرار نداشت و با مرور زمان و با توسعه و گسترش شهر به بافت شهری اضافه شد.

مسجد امیرچخماق در قسمت جنوبی میدان است. طراحی داخلی آن به اندازه نمای بیرونی چشم نواز است. تلفیق معماری ایرانی اسلامی اسلامی ، آن را به نمایشی باشکوه از هنر ایرانی تبدیل کرده است. برخی از جزئیات طراحی زیبای این مسجد شامل حکاکی متن های متفاوت، کتیبه های معرق، گچ کاری، کاشی کاری، ترکیب الگوی عربی، سازه های مقرنس، نقوش سنگ مرمر و حکاکی های قرآنی بر روی کتیبه ها است.

بازار حاجی قنبر

آشنایی با بازار حاجی قنبر
یزد، مانند سایر شهرهای ایران، دارای یک بازار بزرگ است که پایه اقتصادی شهر را بنا می کند. با ساخت خیابان شاه (امروز با نام خیابان قیام معروف است) در دوره پهلوی، بازار حاجی قنبر شکل گرفت. این بازار به دو قسمت تقسیم شد و برخی از مناطق مهم آن از بین رفت. فعلاً خرید و فروش در قسمت شمالی این بازار بسیار پر رونق است.

این بازار بزرگترین مرکز فروش پارچه، و شیرینی، طلا و فرش است. قدیمی ترین قسمت این بازار در قسمت شرقی آن واقع شده و با نام بازار حاجی قنبر معروف است. این بازار به نام سازنده آن، نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی، که یکی از حاکمان یزد بودهاست، نامگذاری شده است. بازار حاجی قنبر یادگاری از قرن نهم هجری است. در این بازار تولیدی هایی مانند شیرینی کنجدی، تولیدی رنگ، تولیدی لباس و غیره وجود دارد؛ همچنین مکان مناسبی برای تهیه صنایع دستی یزد است. می توانید پس از خرید بلیط هواپیما تهران یزد، از این بازار سوغاتی های زیبا و مخصوص این شهر تهیه کنید.

تکیه امیر چخماق

آشنایی با تکیه امیر چخماق
تکیه فضایی است متشکل از تعداد زیادی اتاق که برای مراسم مذهبی یا تماشای رویدادهای مهم استفاده می شود. گفته می شود که برخی از این اتاق ها برای حاکم شهر یا افراد مهم دولتی تعیین شده و برخی دیگر مختص خانم ها بوده که به تماشای مراسم تعزیه مشغول می شدند. مناره های تکیه بر بالای اتاق های میانی قرار دارند و  برای گفتن اذان، و باخبر کردن مردم از وقت نماز استفاده می شده است.

نخل تاریخی امیر چخماق

آشنایی با نخل تاریخی امیر چخماق
یكی از آثاری كه به زیبایی های میدان امیر چخماق افزوده است، نخل تاریخی در قسمت شرقی آن است. براساس شواهد، نخل تاریخی امیر چخماق تقریباً 450 سال قدمت دارد. نخل در واقع یک تابوت چوبی بزرگ است که در مراسم محرم در مراسم نخل گاردانی حمل می شود. این نخل که به نخل حیدری معروف است مانند درخت سرو به نظر می رسد  که سمبل آزادی است.

مقبره ستی فاطمه خاتون

آشنایی با مقبره ستی فاطمه خاتون
همانطور که قبلاً ذکر شد، ستی فاطمه خاتون همسر امیر چخماق ، بنیانگذار میدان و مسجد مجموعه امیر چخماق بود. وی در در قرن نهم هجری درگذشت و آرامگاه وی در قسمت شمالی میدان واقع شده است. گنبد آن دارای کاشی کاری سبز است و قسمت داخلی آن با گچبری های زیبا تزئین شده است و تعدادی کاشیکاری معرق در مقرنس های آن جلوه ی خاصی به آن بخشیده است.

آب انبار مجموعه امیر چخماق

آشنایی با آب انبار مجموعه امیر چخماق 

قبلاً سه آب انبار در میدان امیر چخماق وجود داشته است؛ اما یکی از آنها با گذشت زمان تخریب شده است و فقط دو مورد از آنها باقی مانده است. آاین آب انبارها  حدود 40 سال پیش وقتی شبکه لوله کشی آب وجود نداشت ، هنوز مورد استفاده مردم قرار می گرفتند. اما پس از ورود آب لوله کشی دیگر کار برد گذشته را ندارند و به فراموشی سپرده شده اند.

سایر قسمتهای مجموعه امیر چخماق

آشنایی با سایر قسمتهای مجموعه امیر چخماق

علاوه بر قسمت های مختلف و اصلی میدان امیر چخماق، بخش های دیگری که از برجستگی کمتری برخوردارند؛ نیز در این میدان وجود دارد. حمام عمومی و کاروانسرای بافتی ها، کاروانسرای شعبان، حوضی مقابل تکیه و مجسمه هایی مسی زیبایی با انتقال مفهموم سقایی در داخل حوض وجود دارد. همچنین مزار شهدای گمنام دفاع مقدس که در سالهای اخیر به این مجموعه اضافه شده اند فضایی معنوی به محیط بخشیده است.

راه دسترسی به مجموعه امیر چخماق

آَشنایی با راه دسترسی به میدان امیر چخماق
همانطور که گفته شد این مجموعه در میدانی به نام امیر جخماق قرار دارد. مهم نیست در خیابان قیام، خیابان امام یا خیابان سلمان فارسی در حال رانندگی باشید، میدان شگفت انگیز امیر چخماق را در ادامه راه خود ببینید. اما اگر قبل از خرید بلیط هواپیما تهران به یزد و بلیط هواپیما یزد به تهران دوست دارید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به این میدان زیبا بروید؛ می‌توانید از اتوبوس‌های خط دروازه قرآن – پایانه شهدای محراب و یا خط چهارراه بعثت – راه آهن استفاده کنید و در چهارراه شهدا پیاده شوید. سپس با کمی پیاده‌روی به میدان امیرچخماق می‌رسید. موزه آب، میدان ساعت و مسجد جامع از جاذبه های گردشگری نزدیک به این میدان هستند که می توانید از آنها نیز دیدن کنید.

رستوران های نزدیک به مجموعه امیر چخماق

آشنایی با رستوران های نزدیک به مجموعه امیر چخماق

رستوران سنتی، رستوران بهارستان، همیلا برگر و کافه و رستوران کاریزما برخی از گزینه های شما برای غذا خوردن در این نزدیکی هستند. می توانید در رستوران سنتی غذاهای محلی و معروف این شهر را امتحان کنید.

هتل های نزدیک به مجموعه امیر چخماق

آشنایی با هتل های نزدیک به مجموعه امیر چخماق

هتل سنتی یزد (هتل سنتی)، هتل ملک التجار (4 ستاره)، هتل سنتی ولی (3 ستاره) و هتل سنتی فیروزه (3 ستاره) هتل های نزدیک به میدان امیر چخماق هستند. می توانید هرکدام که مناسب با معیارهای شما است، را انتخاب کنید. همچنین با اقامت در یکی از هتل های زنجیره ای مهر نیز می توانید تجربه ای فراموش نشدنی در این شهر را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *