مجموعه شاهزداه فاضل

هتل های نزدیک مجموعه شاهزداه فضل یزد

مجموعه شاهزاده فاضل یزد شامل بقعه و زیارتگاه شاهزاده فاضل، حسینیه شاهزاده فاضل و بازار شاهزاده فاضل می باشد. قدمت این مجموعه به قرن هشتم هجری و دوره تیموریان برمی گردد. این اثر تاریخی در سال 1382 فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت مکانی مجموعه شاهزداه فاضل

موقعیت مکانی مجموعه شاهزداه فضل یزد

برای بازدید از این مجموعه ی بی نظیر پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد باید به خیابان امام خمینی بروید. مجموعه امیر چخماق، مجموعه خان، برج و باروهای یزد و مسجد جامع از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به این مجموعه می باشند.

درباره مجموعه شاهزاده فاضل

درباره مجموعه شاهزاده فاضل یزد

طبق کتیبه کاشی معرق که بر بالای زیارتگاه نصب شده است، در سال ۷۴۷ زمان حفر خندقِ شهر به دستور امیر مبارزالدّین محمّد بن مظفّر، یک جسد سالم با مصحفی بر روی سینه در آن مکان پیدا شده است، که مربوط به فضل بن امام موسى کاظم( ع) متوفى در سال ۲۰۲ هجرى قمرى می باشد. این کتیبه اثر دست قطب‌ الدین خضرشاه مؤلف جامع مفیدی می باشد. امیر مبارزالدین نیز به دلیل دیدن خوابی از کرامات آن فرد، دستور می دهد نبش قبر نکنند و دیواری کوچک اطراف آن بکشند. در سال 844 هجری قمری نیز امیر قطب الدّین خضر شاه بن شمس الدّین محمّد این مزار را توسعه می دهد. اما زرتشتیان معتقدند که این پیکر متعلق به یکی از شاهزادگان ساسانی معروف به پیر برج می باشد . بسیار مورد احترام ایشان می باشد.

معماری مجموعه شاهزداه فاضل

معماری مجموعه شاهزداه فضل یزد

 

همانطور که گفته شد زیارتگاه شاهزاده فاضل در قرن هشتم هجری ساخته شده است. بر اساس مستندات تاریخی و نوشته ی جامع جعفری، این بنا در سال ۱۲۲۶ هجری قمری مورد مرمّت و بازسازی قرار گرفته است و طبق اظهارات عبد الوهّاب طرّاز، در سال ۱۲۴۰ هجری قمری ساخت آن به پایان رسیده است. این مجموعه دارای دو ورودی مجرا یکی در خیابان امام خمینی و دیگری در بازار شاهزاده فاضل می باشد. این بنا دارای ۲ طبقه می باشد، که با هنر آیینه کاری، گچبری و نقاشی های زیبا و ظریف، بسیار هنرمندانه تزئین شده است.

در ورودی آستانه شاهزاده فاضل؛ دو گلدسته وجود دارد که با خطوط کوفی بنایی، لوز، کاشی هفت رنگ و نقوش اسلیمی، ترنجی و ختایی تزئین شده است. سطح خارجی گنبد نیز با همین نوع کاشی هفت رنگ و نقوش تزیین شده است. این زیارتگاه همچنین دارای دو صحن زیبا یکی در شما و دیگری در شرق می باشد.

رستوران های نزدیک به مجموعه شاهزداه فاضل

رستوران های نزدیک مجموعه شاهزداه فضل یزد

رستوران سنتی والی، رستوران سنتی مهاور، ساندویچ پرشیا و پیتزا کافی شاپ سیتو برخی از نزدیک ترین غذاخوری های نزدیک به این بنای تاریخی می باشند که می توانید به آن ها مراجعه کنید.

هتل های نزدیک مجموعه شاهزداه فاضل

هتل های نزدیک مجموعه شاهزداه فضل یزد

پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما مشهد به یزد و بلیط هواپیما یزد به مشهد، می توانید هتل سنتی والی، هتل سنتی یزد، هتل آنتیک ملک التجار، هتل سنتی مهر و یا هتل سنتی چوگان را در این محدوده و نزدیک به مجموعه شاهزاده فاضل رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *