مجموعه کاخ سعد آباد در یک نگاه

مجموعه کاخ سعد آباد تهران در یک نگاه

اگر می خواهید بدانید که این مجموعه کاخ های سعدآباد مربوط به چه دورانی است بهتر است بگوییم که ساخت این مجموعه مربوط به دوران پادشان قاجار می باشد؛ که به عنوان مقصد ییلاقی آن پادشاهان مورد استفاده قرار می گرفته است.

تا این که در دوره ی پهلوی 18 کاخ دیگر با کاربری های متفاوت در آن ساخته شد. هم اکنون نیز بخشی از قسمت های این مجموعه در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرارد دارد و مابقی کاخ ها به صورت موزه برای بازدید عموم آزاد می باشد. با ما همراه شوید تا به مختصر با این مجموعه ی گردشگری زیبای تهران بزرگ آشنا شوید تا بتوانید پس از خرید بلیط هواپیما تهران با پیش زمینه از این مجموعه زیبا و منحصر به فرد دیدن کنید.

آدرس کاخ سعد آباد

آدرس کاخ سعد آباد تهران

قبل از هر چیز شاید مایل باشید بدانید که این مجموعه گردشگری تفریحی تاریخی در کجای تهران واقع شده است؛

این مجموعه در خیابان ولیعصر، زعفرانیه، در انتهای خیابان شهید کامل طاهری است. این کاخ دارای دو درب اصلی می باشد؛ درب دربند و درب زعفرانیه. اگر بخواهید با استفاده از وسیله ی نقلیه عمومی به کاخ بروید باید خودتان را به ایستگاه تجرش برسانید.

معرفی کاخ و موزه های معروف

این مجموعه گرشگری تفریحی شامل کاخ موزه های ملت، هنر ملل، سبز، ظروف سلطنتی، استاد فرشچیان، پوشاک سلطنتی، هنرهای زیبا، آشپزخانه سلطنتی، اتومبیل های سلطنتی، سلاح های دربار، خط و کتابت میرعماد، برادران امیدوار، استاد بهزاد، آلبوم های سلطنتی و اسناد تاریخی سعد آباد و موزه ی آب و موزه ی نظامی می باشد. با ما همراه باشید تا باهم در این باغ موزه ی زیبا گشتی بزنیم و مختصر در مورد آنها بدانیم.

پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به تهران و بلیط هواپیما تهران به مشهد مجموعه کاخ هایی که می توانید از آنها دیدن کنید به شرح ذیل است :

کاخ موزه ملت

کاخ موزه ملت سعدآباد

این کاخ با 700 مترمربع مساحت بزرگترین کاخ این مجموعه محسوب می شود. همانطور که در عکس مشاهده می شود این کاخ دارای نماد کاملا سفید است؛ ازین رو به آن کاخ ابیض یا کاخ سفید نیز گفته می شود. این کاخ در قدیم به عنوان اقامتگاه تابستانی تشریفاتی خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت و در حال حاضر به عنوان موزه هنر اختصاصی استفاده می شود.

کاخ موزه سبز

کاخ موزه سبز سعدآباد

نام این کاخ در اصل کاخ شهوند است اما به علت نمای بنا که در آن ازسنگهای مرمر سبز رنگ استفاده شده است به این نام معروف شده است. اتاق کار محمدرضا شاه در این کاخ واقع شده است. اما قسمت چشم نواز آن اتاق نهار خوری با فرش هفتاد متری نفیس آن است که به آن جلوه ای خاص بخشیده است.

موزه پوشاک سلطنتی 

موزه پوشاک سلطنتی سعد آباد

این ساختمان در واقع محل اقامت تابستانی شمس پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی می باشد که در حال حاضر شامل یک سری از عکس ها و پوشاک خانواده سلطنتی از جمله محمدرضا پهلوی و فرح دیبا می باشد.

موزه خط و کتابت میرعماد 

موزه خط و کتابت میرعماد سعد آباد

این ساختمان در قدیم محل اقامت شاهزاده فرحناز و علرضا پهلوی بوده است؛ اما در حال حاضر محلی برای نمایش آثار خطی و خوشنویسی هنرمند ایرانی و سرشناس استاد میرعماد است.

موزه استاد حسین بهزاد 

موزه استاد حسین بهزاد کاخ سعد آباد

این بنا که در اواخر دوره ی قاجار ساخته شد در دوران پهلوی به عنوان دفترکار و استراحت گاه رضا شاه مورد استفاده قرار می گرفت و پس از آن به عنوان کاخ ولیعهد در اختیار محمدرضا قرار گرفت. این کاخ پس از انقلاب محلی برای نمایش دادن آثار مینیاتوری استاد بهزاد اختصاص داده شد.

موزه سلاح های دربار 

موزه سلاح های دربار سعدآباد

این موزه که در گذشته مورد استفاده غلام رضا پهلوی برادر شاه بوده است ؛ اکنون محلی برای نمایش دادن انواع سلاح های شکاری جنگی کمری متعلق به درباریان و خانواده سلطنتی است.

موزه آشپزخانه سلطنتی 

موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

این مکان که در آن زمان به آشپزخانه مخصوص شهرت داشته است که در سال 1354 توسط یک شرکت آلمانی با مدرنترین تجهیزات آشپزخانه کامل شد که هم اکنون نیز با همان شکل و کابری قابل بازدید است.

موزه ی برادران امیدوار 

موزه برادران امیدوار سعد آباد

این بنا در قدیم محل نگهداری کالسکه ها و استراحتگاه سورچی ها بوده است که پس از انقلاب با نام اولین جهانگردان ایرانی براداران امیدوار نام گذاری شد. در این موزه عکسها و صنایع دستی کشورهای مختلف نگهداری می شود.

موزه ی هنر ملل 

موزه هنر ملل سعد آباد

در این موزه آثار هنرمندان ایرانی مثل سهراب سپهری، عصمت صدر، لیلی متین و .. و هنرمندان خارجی برنارد لوفه مک آوری و .. نمایش داده شده است. هم چنین مجسمه ها و کارهای حجمی اساتید مشهور نیز در آن قرار داده شده است.

موزه ی هنرهای زیبا 

موزه هنرهای زیبا کاخ سعد آباد

این موزه یکی از زیبا ترین بناهای موجود در این مجموعه ی گردشگری می باشد که در آن مجسمه ها و تابلوهای نفیس نمایش داده می شوند. ساخت این بنا به دستور محمدرضا پهلوی بوده است.

موزه استاد فرشچیان 

موزه استاد فرشچیان کاخ سعد آباد

این موزه منحصر به فرد و زیبا مملو از آثار چشم نواز استاد محمود فرشچیان می باشد. که در حال حاضر بیش از 50 اثر از اثار ماندگار استاد در این موزه نمایش داده می شود، که هر کدام ازین آثار دارای ارزش زیادی می باشد.

موزه ی آب 

موزه ی آب کاخ سعد آباد

این موزه جهت نمایش دادن ادوات مورد استفاده از گذشته تا به حال برای آبرسانی می باشد، مثل فنون توزیع بهره برداری انتقال و توزیع توضیح داده می شود. این موز دارای یک قسمت باز نیز می باشد که کانال های آبرسانی آب انبارها و موارد مشابه به صورت عینی نمایش داده می شود.

موزه ی آلبوم های سلطنتی و اسناد سعدآباد

موزه البوم ها و اسناد سلطنتی سعداباد تهران

آثار نمایش گذاشته شده در این موزه شامل انواع آلبوم های سلطنتی، اسلاید، فیلم و عکس های خاندان سلطنتی و اسنادی مثل پادداشت ها ، دست نوشته ها امور مالی و اداری دربار و .. می باشد در حال حاضر بیش از 44 آلبوم نفیس در این موزه نگهداری می شود و در معرض عموم نمایش داده می شود.

موزه ظروف سلطنتی 

موزه ظروف سلطنتی کاخ سعد آباد

این بنا که به دستور رضا شاه برای اشرف پهلوی خواهر دوقلوی شاه ساخته شد در حال حاضر در آن ظروف و اشیای تزیینی نمایش داده می شود. این ظروف زیبا مورد استفاده خانواده ی سلطنتی بوده است.

موزه اتومبیل های سلطنتی 

موزه اتومبیل های سلطنتی سعد آباد

در این موزه اتومبیل های شرکت های معروف خودروسازی مثل رولز رویس، اسپید باگی ، بنز ، اسنومبیل ، و چند موتورسیکلت نگهداری می شود. این خودروها مورد استفاده خانواده سلطنتی بوده است.

موزه ی نظامی 

موزه ی نظامی کاخ سعد آباد

در این موزه پوشاک دوره های مختلف ارتش ایران، سلاح های سرد، مدال و نشان های ارتش، سلاح های جنگی داخلی و خارجی نگهداری می شود.  بعضی از وسایل سنگین جنگی در خارج از موزه به نمایش گذاشته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *