مدرسه هدایت

آشنایی با مدرسه هدایت

مدرسه ی هدایت یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی این شهر می باشد که متاسفانه کمتر کسی از وجود چنین بنای تاریخی زیبایی اطلاع دارد. اما این مدرسه که جز یکی از آثار فاخر و زیبای به جا مانده از دوران قاجار می باشد بسیار دیدنی می باشد. حتما پس از خرید بلیط هواپیما ارومیه از این مدرسه دیدن فرمایید. این مدرسه در سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه مدرسه هدایت

آشنایی با تاریخچه مدرسه هدایت

این بنا  در سال 1303 هجری قمری توسط شهریارخان نظیم الدوله ساخته شده است و کاربرد مسکونی داشته است.  این خانه متعلق به یکی از بزرگان قاجار بوده است. این عمارت تاریخی زیبا در سال 1345 توسط حاج محمد صحت به دانشکده هنر تبدیل شد و پس از یکسال به دبیرستان هدایت تغییر یافت. این مدرسه به عنوان یکی از معروف ترین مدارس شهر شناخته می شد.

مدرسه هدایت در جریان جنگ جهانی اول، محلی برای تجمع مردم بوده است. در سال 1380 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به مرمت و بازسازی این عمارت زیبا کرد. هم اکنون این ساختمان در اختیار سازمان بهسازی و مسکن می باشد و بخشی از آن تحت عنوان موزه برای بازدیدکنندگان و علاقه مندان آماده شده است.

معماری مدرسه هدایت

آشنایی با معماری مدرسه هدایت

این بنای تاریخی مانند دیگر خانه های قاجاری و بر اساس معماری سنتی آن زمان، دارای اندورنی و بیرونی می باشد. پس از ورود به داخل حیاط عمارت، بیرونی را خواهید دید. سمت چپتان بخش رعیت نشین، آشپزخانه، انبار و روبه رویتان عمارت شاه نشین قرار گرفته است. ساختمان شاه نشین دارای دو طبقه است. شیشه های رنگی این ساختمان نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. نکته ی قابل توجه در این ساختمان پنجره های چوبی دو جداره ی آن می باشد، که جز اولین پنچره های دو جداره در ایران می باشد. ساخت این نوع پنجره به علت سرمای شدید شهر می باشد. نکته ی دیگر درمورد پنجره ها باز شدن انها به صورت کشویی از پایین به بالا می باشد که نشان دهنده ی ذوق و ابتکار معمار این عمارت زیبا می باشد.

موقعیت مکانی رستوران هدایت

آشنایی با موقعیت مکانی رستوران هدایت

این بنای تاریخی شاخص در بافت قدیمی شهر قرار دارد. برای بازدید از این مدرسه باید به خیابان امام، خیابان عطایی کوچه صحیه بروید. بازدید از این مکان همه روزه از ساعت 9 الی 19 امکان پذیر است. مسجد مناره و بازار تاریخی دو جاذبه ی گردشگری نزدیک به این مدرسه می باشد. با توجه به دیوار چینی این مسجد، اینطور به نظر می رسد که مسجد مناره بعد از این خانه زیبا ساخته شده است.

رستوران های نزدیک به مدرسه هدایت

آشنایی با رستوران های نزدیک به مدرسه هدایت

اگر پس ازبازدید از مدرسه هدایت و  گشت و گذار در این قسمت شهر احساس گرسنگی کردید؛ نگران نباشید، رستوران های زیادی برای صرف غذا در اطراف شما وجو دارد. رستوران هانی فراز، رستوران فلامینگو، سفره خانه ریحون، رستوران چی چست، رستوران غزال از جمله این رستوران ها می باشند.

هتل های نزدیک به مدرسه هدایت

آشنایی با هتل های نزدیک به مدرسه هدایت

اگر پس از خرید بلیط هواپیما تهران به ارومیه و خرید بلیط هواپیما ارومیه به تهران قصد اقامت در این شهر و بازدید از جاذبه های گردشگری زیبای آن را داشتید، هتل خرم، هتل بیت المللی پارک، هتل آپارتمان غزال، هتل ایران پارک، هتل ماه کیمیا و هتل آریا را می توانید در نزدیکی این مدرسه رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *