مساجد تاریخی (قسمت اول)

آذربایجان غربی مهد ادیان، اقوام و مذاهب مختلف است که سالیان سال بدون هیچ گونه مشکلی در کنار هم زندگی می کنند و این همبستگی و همدلی را در میان آنها می توان مشاهده کرد. در سفر به این استان زیبا با خرید بلیط هواپیما ارومیه، در کنار بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی بیشمارش از بازدید کلیساها و مساجدش غافل نشوید. در ادامه مشهورترین و معروف ترین مساجد این خطه آورده شده است.

مسجد جامع

آشنایی با مساجد تاریخی

بدون شک مسجد جامع ارومیه نگین مساجد این دیار می باشد. این مسجد در خیابان اقبال، در میان بازار قدیمی و تاریخی این شهر واقع شده است. این مسجد تاریخی یادگار قرن هفتم هجری، دوره ی سلجوقیان می باشد. طبق مستندات تاریخی این مسجد در اصل آتشکده بوده است که پس از تسط مسلمانان، این آتشکده را ویران کردند؛ و در قرن هفتم هجری مسجدی بر ویرانه های آن مسجدی بنا شده است. گنبد این مسجد دارای معماری خاص و زیبایی می باشد. شبستان این مسجد نیز با  هنر ظریف گچبری، استادانه تزئین شده است. قسمت خاص و قابل توجه این مسجد نیز محراب قدیمی آن است که  یکی از زیباترین آثار هنری باقی مانده از دوران مغول می باشد.

مسجد مناره

آشنایی با مسجد تاریخی مناره

یکی دیگر از مساجد تاریخی و حائز اهمیت این شهر مسجد مناره است. این مسجد به کوشش دو تن از خوانین قاجار به نام های حاجی علی یارخان و حاجی یدالله خان امیر نظمی افشار ساخته شده است. این مسجد تاریخی در محله امیر نظامی، کوی صحیه‌ خیابان عطایی، کنار مدرسه هدایت قرار دارد. این مسجد به دلیل مناره ی خاص و زیبایش معروف شده است. ارتفاع این مناره حدود 22 متر می باشد. این مسجد با زیر بنایی حدود 450 متر مربع و فاقد صحن است.

مسجد سردار

آشنایی با مسجد سردار

مسجد بی نظیر سردار که با نام ساعتلو نیز معروف است در خیابان امام و در امتداد راسته غلام‌خان ارومیه واقع شده است. این مسجد در دوران قاجار توسط عبدالصمدخان، پدرآقاخان «جد اعظم عظیم السطنه سردار» ساخته شده است و در سال 1330 عظیم السلطنه آن را بازسازی و مرمت می کند. وی در سال 1331 نیز ساعت بزرگی بر سردر آن نصب کرده است که به همین خاطر این مسجد با نام مسجد ساعتلو نیز معروف شده است. پس از خرید بلیط هواپیما تهران به ارومیه حتما از این مسجد تاریخی ارزشمند دیدن کنید.

مسجد جنرال

آشنایی با مسجد جنرال

مسجد جنرال توسط ژنرال عسگرخان عبدالملکی افشار  در سال 1209 هجری قمری ساخته شده است. وی از نظامیان برجسته و فرماندهان ارتش ایران در زمان فتحعلی شاه بوده است. این مسجد در در خیابان خمسه لویی نبش کوی دل‌پسند واقع شده است که با خرید بلیط هواپیما ارومیه به تهران می توانید آن را از نزدیک دیدن فرمایید.

مسجد امام شافعی

آشنایی با مسجد امام شافعی

این مسجد نیز یکی دیگر از مساجد تاریخی ارومیه است. نام دیگر این مسجد سننی لر مسجده می باشد. سال ساخت دقیق این مسجد به وضوح مشخص نیست، گویا در سال 1288 کنسولگری عثمانی در محل مسجد مخروبه مسجدی نو می سازد؛ و انچه به این شکل اکنون قابل بازدید می باشد توسط حاجی شریف افندی در سال 1328 ساخته است. مناره قدیمی این مسجد نیز در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد سبزه

آشنایی با مسجد سبزه

این مسجد تاریخی کهن در میدان سبزه شهر واقع شده است و یادگار دوران صفوی می باشد. این مسجد در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد اعظم

آشنایی با مسجد اعظم

مسجد اعظم که قبلا با نام مسجد بازارباش شناخته می شده، در خيابان عسگرآبادي، جنب بازار و ميدان گندم‌فروشان قرار دارد.  تاریخ دقیق ساخت این مسجد مشخص نمی باشد، اما در سال 1351 هجری شمسی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. این مسجد دارای دو درب ورودی است که هر دو درب آن چوبی است دارای کنده کاری های نفیسی است که در ظرافت و زیبایی بسیار بی نظیر است.

مسجد جوانمرد قصاب

آشنایی با مسجد جوانمرد قصاب

این مسجد در خیابان امام خمینی و در انتهای کوجه ی جوانمرد قرار گرفته است. با توجه به مستندات تاریخی این مسجد در دوران قاجار ساخته شده است. این مسجد دارای گنبد، مناره و صحن نمی باشد، این مسجد با زیربنایی حدود 360 متر مربع و دارای شبستان های زنانه، مردانه و وضوخانه می باشد.

مسجد حاجی خان

آشنایی با مسجد حاجی خان

مسجد حاجی خان یا مسجد شهدای افشار در ضلع شرقي خيابان امام خميني (ره) كوچه تبليغات اسلامي و در محوطه حياط سازمان تبليغات اسلامي قرار گرفته است. این مسجد در قدیم یکی از مساجد معروف و مشهور محسوب می شده است که به علت موقعیت مکانی اش در کنار ساختمان جهار برج و ارگ محل رفت و آمد اعیان و اشراف شهر بوده است. با توجه به نقل قول های قدیمی تر ها این مسجد توصط حاجی خان و در دوره قاجار ساخته شده است؛ که الته با توجه به وجود آرامگاهی مربوط به دوره ی صفوی در جنوب مسجد احتمال قدیمی تر بودن این مسجد می باشد.

مسجد مهدی القدم

آشنایی با مسجد مهدی القدم

این مسجد در خیابان حب النقی واقع شده است. طبق اظهارات اهالی محل، حدود 250 سال پیش یکی از معتمدین، در محل فعلی این مسجد، ردپایی منتسب به امام زمان (عج) دیده است، که ابتدا در آنجا قدمگاهی بنا کرده اند و به مرور زمان تبدیل به مسجد شده است. تاریخ ساخت این مسجد دقیقا مشخص نمی باشد؛ اما با توجه به سنگ نبشته ای که تاریخ تعمیر قدمگاه را 1216 هجری قمری عنوان کرده است، ساخت آن باید مربوط به سالها قبل باشد.

مسجد یوردشاهی

آشنایی با مسجد یوردشاهی

مسجد يوردشاهي در ميدان انقلاب، خيابان امام خميني (ره)، نبش کوچه شهید اردشیر سلیمانی قرار دارد. این مسجد در سال 1250 هجری شمسی توسط تاجری به نام  شاهوردی اف معروف به یوردشاهی ساختهشده است. معمار این بنا حاج محمود فرتاشیان بوده است. این مسجد در سال 1343 بازسازی و مرمت شده است.

مساجد بازارباش، داش مسجد، حاج عبدالمحمد، اسماعيل بيگ اروميه، خسرو بيگ اروميه ‘چهارده معصوم (ع)’، چاوشان اروميه (بالا مسجد)، امام جمعه اروميه، وكيل باشي ، قره آغاج اروميه (1)، قره آغاج اروميه (2)، حاج ابوطالب، حاج عبدالله، حسين آباد، جعفرآباد، هزاران (جواديه)،  آقا علي اشرف، علي شهيد، آغداش، عرب باغي، حاجي قاضي، حاج عباس، حاج جواد، مير يحيي، كربلايي چراغ، خطيب، حاج محمدقلي، رضا آباد، سيد چوبان و صغير چيلر (طسوجي هاي مقيم اروميه)  از مساجد 38 گانه شهر اروميه مي باشند كه اغلب آنها بيش از صد سال قدمت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *