مساجد تاریخی (قسمت دوم)

در قسمت قبل با تعدادی از مساجد تاریخی این شهر آشنا شده ایم در ادامه تعدادی دیگر از مساجد این استان برایتان آورده شده است. امید است که پس از خرید بلیط هواپیما ارومیه از این مراکز فرهنگی مذهبی نیز بتوانید بازدید کنید.

مسجد مطلب خان خوی

آشتایی با مسجد مطلب خان خوی

مسجد مطلب خان خوی بنایی از دوران فاجار، یکی دیگر از صدها مسجد این استان می باشد. این مسجد به علت ویژگی معماری بی نظیری که دارد جز یکی از آثار فرهنگی مذهبی با ارزش این استان می باشد. ساخت دقیق این بنا به دوره ی ایلخانی بر می گردد که به علت ویرانی در دوران قاجار دوباره تجدید بنا و بازسازی شده است. مرمت این بنا توسط مرحوم مطلب خان یکی از نوادگان شیخ بهایی صورت گرفته است؛ به همین دلیل این مسجد را با نام مسجد مطلب خان می شناسند.

محراب این مسجد با  ارتفاع 12.5 متر و ایوانی با وسعت 15 متر یکی از بلندترین محراب ها و ایوان در مساجد ایران است. همچنین مسجد مطلب خوی به عنوان یکی از بزرگترین مساجد روباز ایران شناخته می شود. این مسجد باستانی در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد که در بافت مرکزی شهرستان خوی، در خیابان طالقانی و در فاصله ی نزدیکی از بازار قدیمی شهر قرار گرفته است. مسجد مطلب خان دارای یک شبستان روباز بزرگ به شکل مربع دارد، دور تا دور این شبستان حجره های دو طبقه و شاه نشین های بلند ساخته شده است. محراب ورودی شبستان نیز با مقرنس کاری های زیبای گچی تزیین شده است. پس از خرید بلیط هواپیما تهران به ارومیه از این مسجد باستانی دیدن کنید.

مسجد جامع سرخ

آشنایی با مسجد جامع سرخ

مسجد جامع سرخ که در شهرستان مهاباد واقع شده است، که به علت استفاده از آجرهایی به رنگ سرخ به این نام معروف شده است. این مسجد یکی از بناهای مهم به جا مانده ازدوران صفوی می باشد. این مسجد در سال 1089 هجری قمری، در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی به همت بداق سلطان حکمران مهاباد ساخته شده است.  این مسجد در مرکز شهر، خیابان حافظ و نزدیک به حمام و بازار تاریخی مهاباد واقع شده است. بهتر است از قبل از تهیه بلیط برگشت لحظه آخری هواپیما ارومیه به تهران از این جاذبه های گردشگری شهرستان نیز دیدن کنید. این بنای تاریخی در سال 1348 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد دارای دو ایوان می باشدو توازن شکل طاق، گنبد و شبستان باعث شده است که پس از گذشت 338 سال از زمان ساخت آن سالم باقی مانده ست و آن را تبدیل به یکی از قدیمی ترین و مهمترین بناهای تاریخی اسلامی در این استان کند.

امامزادگان این استان

آشنایی با امامزادگان این استان

در انتها جالب است که بدانید این استان مدفن امام زادگان بسیاری است:

امامزاده برکشلو: این مفبره که در روستای برکشلو در 10 کیلومتری شرق شهرستان ارومیه قرار دارد، مدفن امامزادگان محمد و ابراهیم از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد. قدمت این بنا به دوران زندیه و اوایل قاجار می رسد.

امامزاده سید بهلول: این امامزاده در 3 کیلومتری شهرستان خوی قرار گرفته است. این امازاده مدفن یکی از نوادگان امام علی النقی (ع) است.

امام زاده سید یعقوب: این امامزاده نیز در شهرستان خوی واقع شده است. سید یعقوب در سال 1354 فوت می کند و در محل دفنش ارامگاهی ساخته می شود که بعدها تبدیل به امازاده می شود.

امامزاده تازه شهر سلماس: این امازاده مدفن چهار تن از اولاد امام علی النقی می باشد و در 5 کیلومتری شهرستان سلماس قرار دارد. این امازده پس از زلزله سال 1309 دوباره بازسازی و مرمت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *