مسجد آبی نگین درخشان

مسجد سلطان احمد، همچنین به عنوان مسجد آبی شناخته می شود. مسجدی جامع در دوران عثمانی است؛ که در استانبول ترکیه واقع شده است. این مسجد که یک مسجد فعال است؛ تعداد زیادی بازدید کننده توریست را نیز به خود جذب می کند. این بنا بین سالهای 1609 تا 1616 در زمان حکومت سلطان احمد اول بنا شده است. به طور کلی شامل مقبره سلطان احمد، مدرسه و یک نوانخانه است. کاشی های آبی نقاشی شده با دست، دیوارهای داخلی مسجد را زینت می دهند. و شب هنگام مسجد با رنگ آبی پوشانده میشود؛ که پنج گنبد اصلی مسجد، شش مناره و هشت گنبد فرعی مسجد را قاب می گیرد. این بنا در کنار ایاصوفیه، مسجد اصلی استانبول و یک سایت گردشگری محبوب دیگر واقع شده است.

معماری مسجد آبی

معماری-مسجد-آبی استانبول

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد دارای یک گنبد اصلی، شش مناره و هشت گنبد فرعی است. این طرح اوج توسعه دو مسجد عثمانی است. این بنا شامل برخی از عناصر مسیحی بیزانس از ایاصوفیه همسایه با معماری سنتی اسلامی است؛ و آخرین مسجد بزرگ دوره کلاسیک محسوب می شود. محمد آقا صدفکار، معمار این مسجد، ایده های استاد خود سینان را با هدف اندازه، عظمت و شکوه در ساخت این بنا بکار برده است. گردشگران و مسافران فراوانی هر ساله با تهیه بلیط چارتر هواپیما استانبول به این شهر سفر کرده؛ و خاطراتی به یادماندنی برای خود و همراهانشان به ارمغان می آورند.

فضای داخلی مسجد آبی

فضای-داخلی-مسجد-آبی استانبول

فضای داخلی مسجد با بیش از 20000 کاشی و سرامیک دست ساز به سبک ایزنیک پوشیده شده است. که در بیش از پنجاه طرح مختلف لاله در ایزنیک(نیکیای باستان) ساخته شده است. کاشی ها در سطح پایین تر از نظر طراحی سنتی برخوردار هستند. در حالی که در سطح بالاتر طرح آنها با نمایش گلها، میوه ها و سروها بسیار پر زرق و برق می شود. کاشی ها زیر نظر استاد ایزنیک ساخته شده اند. قیمت پرداختی برای هر کاشی با حکم سلطان تعیین شد؛ در حالیکه قیمت کاشی به طور کلی با گذشت زمان افزایش می یافت. در نتیجه کیفیت کاشی های مورد استفاده در ساختمان به تدریج کاهش پیدا کرد.

در لژ های بالایی فضای داخلی رنگ آبی مسلط است. بیش از 200 پنجره شیشه ای رنگی امروزه با کمک لوسترها، با طرح های پیچیده، نور طبیعی را اذعان می کنند. روی لوسترها تخم های شتر مرغ یافت می شود؛ که به منظور جلوگیری از تار عنکبوت داخل مسجد با دفع عنکبوت ها بود. این تزئینات شامل آیاتی از قرآن است که بسیاری از آنها توسط سید قاسم غباری ساخته شده است. وی به عنوان بزرگترین خوشنویس زمان خود قلمداد می شود. کف ها با فرش پوشیده شده است. که توسط مومنان اهدا می شوند و به طور مرتب با وجود فرسودگی جایگزین می شوند. بسیاری از پنجره های بزرگ احساس جادویی را ایجاد می کنند. محافظ های سطح کف با طرح اپوس سکتایل(opus sectile) تزیین شده اند. شیشه های رنگی برای پنجره ها هدیه سینیوریای ونیز به سلطان بود. در حال حاضر اکثر این پنجره های رنگی با نسخه مدرن با ارزش هنری کم، جایگزین شده اند.

عنصر مهم مسجد آبی

عنصر-مهم-مسجد-آبی استانبول

مهمترین عنصر در فضای داخلی مسجد محراب است. که از مرمر ریز تراشیده و مجسمه سازی شده؛ ساخته شده است. دارای طاقچه ای از استالاکتیت و یک صفحه کتیبه ای مضاعف در بالای آن است. در سمت راست محراب، منبر یا منبر بسیار تزئین شده ای قرار دارد؛ که امام هنگام سخنرانی در وقت نماز ظهر جمعه ها یا روزهای مقدس در آنجا می ایستد. این مسجد به گونه ای طراحی شده که حتی در بیشترین شلوغی خود، همه در مسجد می توانند امام را ببینند و صدای وی را بشنوند. شما نیز اگر قصد بازدید از این بنا تاریخی را دارید؛ با خرید بلیط هواپیما تبریز به استانبول و برای برگشت بلیط هواپیما استانبول به تبریز خود؛ برای سفر به این شهر پر جاذبه آماده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *