مسجد تاریخانه

مسجد-تاریخانه دامغان

تاریخانه به معنای خانه خدا یکی از میراث تاریخی دامغان، قبل از تسلط اعراب در ایران است. این بنا در ابتدا یک آتشکده بوده؛ و بعد از آن طی قرن ها به مسجدی تبدیل شده؛ که بارها مورد مرمت قرار گرفته است. در ادامه به معرفی بیشتر این بنا می پردازیم.

تاریخچه مسجد تاریخانه

تاریخچه-مسجد-تاریخانه دامغان

مسجد تاریخانه یکی از قدیمی ترین و اولین مساجد ایران است؛ که یک مناره آجری برای آن ساخته شده است. ساختمان جدید آن مربوط به قرن دوم و سبک بنای دوره ساسانی است. شبستان مسجد بر روی هجده ستون مدور بنا شده است. و طراحی اولیه آن براساس سبک حیاط مرکزی است. یک حیاط مربع تقریبا بزرگ که با 22 ایوان با طاق های صلیب شکل در ستون های مدور در اطراف حیاط وجود دارد.

مناره مسجد تاریخانه

مناره-مسجد-تاریخانه دامغان

مناره آجری با ارتفاع 25 متر در زمان سلطنت سلجوقی در سال 420 میلادی به این بنا اضافه شد. بدنه آن دارای آجرهای بسیار زیباست. که به سبک معماری دوره سلجوقی تزئین شده است. عرض مناره های مسجد حدود 6.5 متر مربع و محیط اطراف آن حدود 13 متر است. که به تدریج کاهش می یابد؛ و در بالای آن به 6.8 متر می رسد.

موقعیت مکانی مسجد تاریخانه

موقعیت-مکانی-مسجد-تاریخانه دامغان

این مسجد از آثار تاریخی شهر دامغان است؛ که در خیابان ایستگاه راه آهن قرار دارد. مسجد تاریخانه با شماره ثبت 80 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گردشگران و مسافران علاقه مند به آثار تاریخی با خرید بلیط پرواز دامغان به این شهر آمده و از آثار تاریخی آن دیدن می کنند.

رستوران های نزدیک مسجد تاریخانه

رستوران-های-نزدیک-مسجد-تاریخانه دامغان

از جمله رستوران های خوب این شهر می توان به رستوران قاجاریه، رستوران دایی جواد، رستوران هتل جهانگردی، رستوران ریحون، رستوران عمارت بادگیر، رستوران چشمه، رستوران نارگل و… اشاره نمود. شما می توانید پس از بازدید از مسجد تاریخانه برای صرف غذا به یکی از رستوران های فوق بروید.

هتل های نزدیک مسجد تاریخانه

هتل-های-نزدیک-مسجد-تاریخانه دامغان

اگر قصد اقامت در این شهر را دارید؛ هتل سنگسر، هتل دربند، هتل گوت که مال، مهمانسرای جهانگردی و اقامتگاه گل شهمیرزاد از جمله انتخاب های پیش روی شماست. مسافران می توانند برای رزرو هر یک از گزینه های فوق به سایتهای آنلاین رزرو اقامت مراجعه کرده؛ و انتخاب خود را قطعی نمایند. همچنین اگر قصد سفر با هواپیما را دارید؛ به راحتی از طریق تلفن همراهتان وارد سایتهای فروش بلیط آنلاین هواپیما شده و نسبت به تهیه بلیط هواپیما تهران به دامغان و برای برگشت بلیط هواپیما دامغان به تهران خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *