مسجد جامع دزفول

مسجد-جامع دزفول

دزفول به شهر آجر مشهور است؛ در هر کوچه بسیاری از بناهای زیبا و چشم نواز وجود دارد؛ که با تزئینات معماری استادانه طراحی شده اند. یکی از آنها مسجد جامع این شهر می باشد. این بنا در سالهای نخستین دوره اسلامی در ایران ساخته شد. سبکی که در ساختار مسجد جامع بکار رفته؛ ترکیبی از معماری ساسانی و بومی این شهر است. اما این بنا در دوره های مختلفی مانند صفویه و قاجار نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

درباره مسجد جامع دزفول

درباره-مسجد-جامع دزفول

این مسجد حیاط بزرگی دارد؛ بدنه اصلی بنا در ضلع جنوبی قرار گرفته؛ و از سنگ ساخته شده است. علاوه بر تعمیرات انجام شده در این مسجد بیشتر قسمت های تزئینی کاشی کاری متعلق به سلسله قاجار است. این کاشی کاری ها با خطوط کوفی و نقوش هندسی تزئین شده اند. سقف مسجد گنبدی شکل بوده و از آجر ساخته شده است. مسافران و علاقه مندان فراوانی هر ساله با خرید بلیط پرواز دزفول به این شهر تاریخی و دیدنی سفر می کنند.

معماری مسجد جامع دزفول

معماری-مسجد-جامع دزفول

یکی از ویژگی های قابل توجه مسجد جامع این شهر، محراب آن است؛ که دارای گچبری های استادانه ای است. شوادان از دیگر ویژگی های این بنا می باشد؛ که توجه گردشگران را به خود جلب می کند. آنها اتاقهای کوچک و بدون دربی هستند؛ که به عنوان روشی برای مقابله با گرما در زیر زمین ساخته می شوند.

این اتاق ها در همسایگی رودخانه دز واقع شده اند؛ و دمای مطبوع آنها دلیلی بود تا به عنوان اتاق های تابستانه مورد استفاده قرار گیرند. ضخامت دیوارها و همچنین مصالح بکار رفته آجر و کف آجری دارای خصوصیت عایق حرارتی بوده و با عملکرد این اتاق ها مطابقت دارند. توجه زیادی به نورپردازی اتاق های شوادان شده است. سوراخ هایی در حیاط و پشت بام وجود دارد؛ که هر دو نور را تامین می کردند و به عنوان تهویه نیز مورد استفاده بودند.

تاریخچه مسجد جامع دزفول

تاریخچه-مسجد-جامع دزفول

تخمین زده شده است؛ که ورودی و مناره های مسجد جامع در قرن دوازدهم هجری ساخته شده اند. همچنین لازم به ذکر است؛ که ساختار این بخش ها الهام گرفته از معماری کاخ ایوان کرخه می باشد.

موقعیت مکانی مسجد جامع دزفول

موقعیت-مکانی-مسجد-جامع دزفول

مسجد جامع در مناطق قدیمی شهر و در خیابان امام خمینی قرار دارد. گردشگران می توانند؛ بازدید های خود را طوری برنامه ریزی کنند که پس از خانه زیبای تیزنو و بازار دزفول، به این مکان تاریخی برسند. مسجد جامع در تاریخ 29 آذر 1316  به عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

رستوران های نزدیک مسجد جامع دزفول

رستوران-های-نزدیک-مسجد-جامع دزفول

از جمله رستوران های خوب و نزدیک به این بنا تاریخی می توان به رستوران پدیده دز، رستوران دلنوازان، رستوران فتح المبین، رستوران قصرشهر، رستوران دوک، رستوران بلوط، رستوران شوادان، رستوران ایتالیانو و فست فود دارکوب اشاره کرد.

هتل های نزدیک به مسجد جامع دزفول

هتل-های-نزدیک-به-مسجد-جامع دزفول

از جمله هتل های معتبر و با کیفیت در اطراف مسجد جامع، هتل جهانگردی، هتل آوان و هتل روناش می باشند؛ شما می توانید با ورود به سایت های معتبر رزرو هتل برای اقامت و همچنین با ورود به سایتهای معتبر فروش بلیط نسبت به تهیه بلیط هواپیما تهران به دزفول و برای برگشت بلیط هواپیما دزفول به تهران خود نیز اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *