مسجد جامع عمارت قدیمی از سلسله سلجوقی

مسجد-جامع تبریز

تبریز بزرگترین شهر در شمال غربی کشورمان و مرکز اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و نظامی شمال غربی ایران نیز می باشد. مسجد جامع این کلان شهر عمارتی باستانی است، که به سلسله سلجوقی باز میگردد. این مسجد در سال 1310 به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است.

تاریخچه مسجد جامع

تاریخچه-مسجد-جامع تبریز

این بنا در محوطه ای که کاملا توسط بازار احاطه شده است؛ قرار دارد. مسجد جامع تبریز همچنین به عنوان مسجد جمعه، مسجد مرکزی، مسجد جامع کبیری شناخته می شود؛ این بنا یکی از قدیمی ترین عمارتهای تاریخی این شهر می باشد.

متاسفانه به دلیل وقوع زمین لرزه در سال 1193 ، برخی از قسمت های مسجد از جمله بعضی از طاق های آن تخریب شد. اما در دوره قاجار، حسینقلی خان دنبلی دستور بازسازی مسجد را صادر کرد. در سال 1086، حاج طالب خان تبریزی بنیانگذار مکتب طالبی این شهر، این مسجد را مسجد جامع کبیر نامید. علاوه بر بازسازی در دوره قاجار در سالهای اخیر نیز فعالیتهایی در جهت نوسازی این بنا صورت گرفته است.

حاج محمد کلکته به عنوان بنیان گزار اصلی مسجد جامع معرفی شده است. وی کتابخانه ای برای مطالعات دینی ایجاد کرد. طاق های بلند، آجرهای بسیار بزرگ و ستون های ضخیم، گواهی بر تاریخ طولانی و قدیمی این عمارت است. علاقه مندان می توانند با خرید بلیط هواپیما چارتر تبریز به این شهر آمده و از مسجد باستانی جامع دیدار به عمل آورند.

معماری مسجد جامع

معماری مسجد جامع تبریز

تاریخ دقیق ساخت این بنا هنوز مشخص نیست. اما با مطالعات مهندسین معماری، به نظر می رسد که این بنا اول به عنوان یک نماز خانه ساده بوده، اما با گذشت زمان ، تغییرات انبوه در آن به وجود آمده است. اکثر باستان شناسان بر این باورند که سبک و اصول سازه های مسجد جامع از سبک و اصول کاخ فیروز آباد پیروی کرده است.

طول عمارت 62 متر است. قسمت میانی مسجد از یک طاق بلند و گسترده تشکیل شده است. در انتهای مسجد یک میراب ساده ساخته شده از سنگ مرمر وجود دارد. میراب در یک الگو مارپیچ طراحی شده که ترکیبی از سادگی و هنری بی نظیر است. نوسازی این بنا در اوایل پادشاهی قاجار انجام شد. سادگی و تزئینات عالی از ویژگی های مسجد جامع است.

در بالای محراب یک گچبری است؛ که با خط کوفی بر روی آن نوشته شده است. اسناد تاریخی نشان می دهد که این کتیبه متعلق به پادشاهی ایلخانان است. شما همچنین می توانید بافتهای گچ بری سه بعدی را مشاهده کنید. این هنر سیصد سال متداول بوده است.

نمونه تزئینات گچبری در مسجد جامع میراب

نمونه-تزئینات-گچبری-در-مسجد-جامع-میراب تبریز

در زیر زمین و سالن نمازخانه قدیمی، تکه هایی از بافتهای گچ رنگی رنگی وجود دارد که متعلق به سلسله سلجوقی و ایلخانی است. کتیبه ای به طول 18.8 متر و عرض 1.4 متر وجود دارد، که با خط کوفی نوشته شده است.

رستوران های نزدیک مسجد جامع

رستوران-های-نزدیک-مسجد-جامع تبریز

رستوران بالیق از جمله رستوران های نزدیک مسجد جامع است؛ که انواع غذا در آن سرو می شود. کباب سرای سنتی قائم و رستوران اکبری نیز از دیگر رستوران های نزدیک به این مکان تاریخی هستند. برای نوشیدن یک فجان قهوه و یا دیگر نوشیدنی ها و تنقلات نیز می توانید به کافه فدک بروید.

هتل های نزدیک مسجد جامع

هتل-های-نزدیک-مسجد-جامع تبریز

اگر به دنبال هتل با قیمت مناسب هستید؛ می توانید به هتل سینا یا هتل سهند بروید. هتل پتروشیمی نیز یک هتل تجاری در نزدیکی مسجد جامع است. از دیگر هتل ها می توان به هتل بین المللی که هتلی مجلل می باشد هم اشاره ای داشت. با خرید بلیط هواپیما اردبیل به اصفهان و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به اصفهان در زمانی مناسب به این شهر سراسر جاذبه آمده و خاطراتی وصف نشدنی برای خود رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *