مسجد جامع فهرج قدیمی ترین مسجد ایران

آشنایی با مسجد جامع فهرج قدیمی ترین مسجد ایران

با خرید بلیط چارتر هواپیما یزد، از مسجد جامع فهرج، قدیمی ترین مسجد ایران بازدید کنید. این بنای مرموز و باستانی در روستای فهرج و در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی یزد واقع شده است. این مسجد به دلایلی که در ادامه خواهید خواند، بسیار خاص و متفاوت است.

درباره مسجد جامع فهرج

درباره مسجد جامع فهرج یزد
مسجد جامع فهرج که با نام مسجد امام حسن (ع) نیز شناخته می شود؛ یکی از بی نظیرترین میراث فرهنگ و تمدن اسلامی است. همچنین این مسجد به عنوان میراث ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. دلیل منحصر به فرد بودن این مسجد این است که تنها مسجدی است که ساختمان آن از ابتدا تا به امروز تغییر نکرده است. بر خلاف سایر مساجد در دوره اسلامی، مسجد جامع فهرج فاقد ایوان (تالار مستطیلی شکل، معمولاً طاقدار، دارای سه ضلع دیوار، یک انتهای آن کاملاً باز) یا شبستان می باشد. واقعیت جالب دیگر در مورد این مسجد این است که اگرچه این بنا حدود 1400 سال پیش ساخته شده است، اما هنوز هم برای اقامه ی نماز هر روز مورد استفاده قرار می گیرد.

معماری مسجد جامع فهرج

آَشنایی با معماری مسجد جامع فهرج
مسجد جامع فهرج دارای هشت ستون بزرگ است که شباهت زیادی به بناهای دوره ساسانی دارد. یک مناره منقوش منفرد وجود دارد که مسجد را به پشت بام توسط پله مارپیچی ارتباط می دهد. مانند سایر مساجد ایران، درهای ورودی متعددی دارد. آنچه در مورد معماری مسجد بسیار جالب است؛ سادگی بیش از حد آن است. شما هیچ طراحی و دکوراسیونی اضافی نخواهید دید. هیچ نشانی از کاشی های رنگارنگ، گنبد ، تغییر شکل و کتیبه وجود ندارد. راز جذابیت اصلی این مسجد سادگی آن است. متحیر خواهید شد که چگونه این بنای ساده می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد.

موقعیت مکانی مسجد جامع فهرج

آَشنایی با موقعیت مکانی مسجد جامع فهرج
همانطور که گفته شد، مسجد جامع فهرج در روستای فهرج واقع شده است. برای بازدید از این مسجد و سایر جاذبه های دیدنی این روستا باید پس از خرید بلیط هواپیما شیراز به یزد، از خروجی شهر به سمت استان کرمان، وارد بزرگراه یزد – بافق شوید. بعد از طی مسافتی حدود ۱۷ کیلومتر به این مسجد ارزشمند خواهید رسید. در کنار مسجد جاذبه های دیگری نیز در این نزدیکی هست که می توانید از آنها بازدید کنید. یک قلعه فرو ریخته، یک حمام قدیمی و یک آب انبار با چهار بادگیر  وجود دارد که از بادگیر برای هدایت نسیم به داخل ساختمان جهت خنک کردن آن استفاده می شود.

رستوران های نزدیک به مسجد جامع فهرج

آشنایی با رستوران های نزدیک به مسجد جامع فهرج
ساندویچی امیرحسین و رستوران دایی برخی از گزینه های شما برای خوردن یک وعده غذایی خوشمزه پس از بازدید از این مسجد باستانی در این روستا هستند.

هتل های نزدیک به مسجد جامع فهرج

آشنایی با هتل های نزدیک  به مسجد جامع فهرج
اگر می خواهید قبل از برگشت و تهیه بلیط هواپیما یزد به شیراز در این روستای تاریخی نیز شبی اقامت داشته باشید، می توانید برخی از اقامتگاه های بومگردی مانند خانه سنتی کدخدا یا هتل سنتی 1 ستاره  فروردین را انتخاب کنید. اقامتگاه های بومگردی بهترین فرصت برای تجربه کردن یک شب سنتی و به یاد ماندنی به سبک و حال و هوای ایران قدیم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *