مسجد جامع یکی از قدیمی ترین مساجد ایران

مسجد جامع اردبیل که در برخی منابع از آن به عنوان جمعه مسجد نیز یاد می شود؛ بخش باقی مانده از یک بنا تاریخی بزرگ است؛ که در دوران مختلف تاریخی ساخته شده است. با ما همراه شوید تا با این بنا قدیمی بیشتر آشنا شویم.

درباره مسجد جامع

درباره-مسجد-جامع اردبیل

روند ساخت و ساز مسجد جامع به سلسله سلجوقیان باز می گردد. این مکان در ابتدا به عنوان یک عبادتگاه متعلق به سالهای قبل از اسلام و به عنوان آتشکده امپراطوری اشکانی استفاده میشده است. بخش های مختلف حیاط، گنبد باشکوه مسجد و ایوان آن در اثر حمله مغول ها از بین رفته و تنها بخش هایی از این مجموعه به عنوان میراثی برای نسلهای بعدی باقی مانده است. تک مناره استوانه ای آجری این مسجد یاداور دوره سلجوقی است.

موقعیت مکانی مسجد جامع

موقعیت-مکانی-مسجد-جامع اردبیل

این مسجد در شمال شرقی شهر اردبیل بین محله های قدیمی عبدالله شاه و پیر شمس الدین در راسته بازار تاریخی این شهر قرار گرفته است. شما می توانید با اطلاع از قیمت بلیط پرواز اردبیل به این شهر باستانی، سفری ماندگار داشته باشید.

معماری مسجد جامع

معماری-مسجد-جامع اردبیل

از آنجایی که ساخت مسجد جامع به سالهای قبل از سلسله سلجوقی باز می گردد؛ طرح آن بر اساس چهار ایوان متداول این دوره طراحی نشده است. در زیر گنبد راهروها و هشتی قرار دارد؛ که براساس محاسبات دقیق، رفت و آمد مردم را تسهیل کرده و در مراسم مذهبی از آن استفاده می شده است. این راهروها را می توان به عنوان یک تقاطع مشاهده کرد؛ که طول هر یک از آنها تقریبا دو متر است.

فضای اصلی مسجد به شکل مربعی است؛ که با قطاربندی که نوعی از گچبری است؛ تزئین شده است. طاق های با نقوش برجسته تزئین شده و دارای سوراخ های مستطیل شکل است؛ که از طریق آن نور وارد فضای داخل می شود؛ که سبب روشنایی محراب می شود.

بخش دیگر بنا، مسجدی قدیمی است؛ که از یک گنبد و چهار اتاق تشکیل شده است. این بنا از آجر ساخته شده و مقدار کمی کاشی کاری دارد. ضلع شرقی و غربی گنبد دارای سه طاق است. در داخل هر یک از آنها، سه مسیر باریک وجود دارد؛ که به قسمتهای مختلف از جمله نمازخانه منتهی می شود. ایوان در کنار گنبد بخش دیگری است؛ که توسط افراد محلی استفاده می شود. این ایوان توسط راهروها به محراب در جنوب و با مسیرهای زیر زمینی در غرب و ضلع شرقی ساختمان وصل می شود. توصیه ما به کسانی که عاشق آثار باستانی هستند؛ بازدید از مسجد جامع این شهر است.

 رستوران های نزدیک مسجد جامع

رستوران-های-نزدیک-مسجد-جامع اردبیل

اگر پس از بازدید از این مسجد زیبا احساس گرسنگی کردید؛ می توانید به رستوران شاه عباس، رستوران سنتی شاندیز، کبابی حاج مالک، رستوران اعیان،  رستوران ولیعصر، رستوران سعادت و رستوران قنبری بروید.

هتل های نزدیک مسجد جامع

هتل-های-نزدیک-مسجد-جامع اردبیل

از جمله هتل های نزدیک به مسجد جامع می توان به هتل سبلان، هتل مهدی و هتل دریا اشاره نمود. مسافران و گردشگران علاقه مند به سفر به این شهر می توانند با ورود به سایتهای معتبر فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل نسبت به اقامت و خرید بلیط هواپیما مشهد به اردبیل و برای برگشت بلیط هواپیما اردبیل به مشهد خود اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *